Avatar billede mungojerrie Nybegynder
14. januar 2004 - 16:52 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

cd'er og suse download

Hej

Jeg har downloadet hele biblioteksstrukturen fra sitet:
ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/9.0/

og nu vil jeg da gerne have lavet mig nogle cd'er ud af skidtet, men spørgsmålet er : Kan jeg det og hvordan gør jeg ?
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2004 - 20:53 #1
ikke muligt.
du kan ligge det på en nfs, web eller ftp server og så angive adressen til den når du enten boot fra disketterne eller boot.iso
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2004 - 21:40 #2
Rent teknisk er det muligt. Jeg lavede engang en CD med SuSE 7.1.

Problemet er bare, at det er ikke dokumenteret, og man er ganske enkelt nødt til at prøve sig frem.

Jeg prøver lige om jeg kan finde noget, jeg skrev om det for længe siden.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2004 - 21:49 #3
OK, jeg fandt mit indlæg på suse-linux-e maillisten. Det forklarer også, hvorfor jeg ikke kan sige helt præcist, hvad jeg gjorde.

I actually managed to create a bootable install CD for SuSE 7.1.
Unfortunately I do not have a precise account of how I did, because when I
tested it to see if it would actually run, I continued directly to install
it. The installation wiped out the scripts I had made to help in the
process. (Yes, I deserve a huge trout-slap for that, I know.)

If memory serves me, what I did was:

1 Make a directory tree containing the entire content of all the
  directories except: suse, unsorted, and dosutils.

2 Create the suse directory.

3 Copy the special directories into my new directory. They are: contents,
  images, inst-sys, and setup

4 Copy your choice of packages. They must be located in subfolders just
  like in the ftp directory structure. I found the package selections in
  suse/setup/descr/, and even managed to create a script to find all
  the packages I wanted and download them to my directory. (Yes, I only
  downloaded what I needed.)

4b Look at the size of the directory to see if it will fit on a CD.

5 Create the CD image. Remember to give mkisofs the -b parameter with a
  relative path from the CD's root to the boot image you will use.

6 Burn.

7a (What I forgot.) Take a backup of whatever scripts you created during
  this process, and whatever else you might want to keep.

7b Boot and install.

8 Post your experiences here.

You may not have room for all the packages you want on just one CD, but I
have no idea how to create a multi-CD installation set. I don't even know
if this procedure will work with the current SuSE setup. But if it works,
you can at least fill out the holes either by pointing Yast towards a fast
ftp-mirror and install the remainder from there, or put the rest of the
packages on another CD and simply rpm -Ivh * on it afterwards.
Avatar billede mungojerrie Nybegynder
15. januar 2004 - 00:25 #4
sandbox <- jeg har desværre ikke linux allerede installeret så jeg kan nok ikke klare det ved hjælp af din forklaring.

space <- hvis jeg skal klare det fra en boot diskette, hvad skal der så til ?
hvilken slags boot disk ? den skal vel kunne kontakte en ftp server for at klare det.
har du nogle løsninger på det, ville det være rart :-)
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2004 - 00:40 #5
Nej, det kan godt være temmelig vanskeligt at gætte sig til, hvilke pakker, man har brug for, hvis man ikke har en kørende maskine i forvejen. Jeg havde i forvejen en SuSE6.1 at arbejde på, så det var lidt nemmere. Jeg var også så heldig, at det faktisk virkede i første forsøg. ;-)

Hvis din maskine kan boote fra CD, vil det være nemmest med ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/9.0/boot/boot.iso

Det er en boot-cd, som er beregnet til nødhjælp og netværksinstallation. Og hvis du har hentet hele træet skulle du jo allerede have den. Bare brug "Brænd fra image" eller noget i den stil i dit brænderprogram.

Jeg mener også, at man kan installere fra en Windowspartition på samme maskine, med den disk, hvis det skulle være relevant.
Avatar billede livjatan Nybegynder
20. april 2004 - 00:41 #6
Kun en oplysning:Man kan helt legalt hente ISO'erne ned via fx P2P klienter.