Avatar billede hejole Nybegynder
14. januar 2004 - 16:24 Der er 9 kommentarer

Opskrift database

Som absolut intetanende inden for MySQL står jeg og har brug for en database til opskrifter.
Jeg har hjemmesiden www.coffeespot.dk og vil gerne lave en database over opskrifterne derpå.
Det er et rent non-profit privat site, skal det lige siges.

Ang databasen, så forestiller jeg mig at den skal deles ind i 2 dele; Ingredienser og Opskrifter.. ville det ikke være hensigtsmæssigt?

Uanset opbygning forestiller jeg mig at det skal være muligt at søge efter opskrifter på flg. måder:

1: "Hvad har jeg i skabet"-modellen, hvor man vha. drop-down vælger de ingredienser man har og der derefter bliver søgt på opskrifter indeholdende disse. (Derudover evt. Kold eller varm kaffedrik? Serveringsmåde/Glas?)

2: Fritekst søgning.

3: Alfabetisk sortering.

Derudover vil yderligere muligheder/søgekombinationer ikke være af vejen :-)

Så det jeg beder om, ridset kort op:
MySQL database(-struktur)
PHP-Sider der kan søge i databasen på de 3 måder.

På forhånd tak for hjælpen.

Hvis du mener at jeg har udloddet for få point til en sådan opgave, så skriv det, så hæver jeg tallet :)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. januar 2004 - 19:09 #1
Tabel struktur må vel være noget a la:

opskrift
id (PK) - INTEGER
navn - VARCHAR(50)
oprettet - DATETIME
kilde - VARCHAR(200)

ingrediens
id (PK) - INTEGER
navn - VARCHAR(50)

maengde
-------
opskriftid (delt PK & FK) - INTEGER
ingrediensid (delt PK & FK) - INTEGER
maengde - INTEGER
enhed - VARCHAR(10)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. januar 2004 - 19:10 #2
Ovenstående er kun et delvist svar - PHP delen vil jeg ikke gøre mig klog på.
Avatar billede hejole Nybegynder
14. januar 2004 - 23:11 #3
Mens vi venter på PHP-delen og Godot, så vil jeg da lige høre efter hvad/hvordan ovenstående skal bruges? Jeg er jo komplet ny til MySQL.
Derudover burde jeg måske også lige definere de forskellige "emner" jeg har delt informationerne op i:
"Ingredienser": Glas, Krydderi, Alkohol, Varm/Kold (y/n), Andet.
Og
Navn, Fremgangsmåde, (Ingredienser indsættes her), Tid.

Håber at det jeg skriver giver mening :)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. januar 2004 - 23:21 #4
Det er en tabel struktur.

Du skal så oprette de 3 tabeller.

PHPMyAdmin eller MySQL command line eller et andet interface til MySQL.
Avatar billede hejole Nybegynder
15. januar 2004 - 23:06 #5
Det vil jeg så lige forsøge mig med. Har phpmyadmin kørende på maskinen, så det bilver den vej.
Avatar billede hejole Nybegynder
15. januar 2004 - 23:12 #6
Hvad er delt PK og FK...? Jeg forstår udemærket PK = Primary Key, Men FK??
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2004 - 08:32 #7
FK = Foreign Key = Fremmed Nøgle = felt som peger på en record i en anden tabel
Avatar billede hejole Nybegynder
16. januar 2004 - 15:50 #8
Hvordan indstiller jeg det via PhpMyAdmin?
Avatar billede kviller Novice
01. december 2006 - 14:12 #9
arne v. Jeg sidder med samme problem i dag, jeg har oprettet det sådan her, men kan ikke finde ud af det fremmed nøgle i SQL.

CREATE TABLE `maengde` (
`ID` INT NOT NULL AUTO_INCREMENT ,
`opskriftid` INT NOT NULL ,
`ingrediensid` INT NOT NULL ,
`maengde` INT NOT NULL ,
`enhed` VARCHAR( 10 ) NOT NULL ,
PRIMARY KEY ( `ID` )
);