Avatar billede e30 Nybegynder
22. januar 2001 - 14:14 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan får man video til MPG-format

Hvordan får man rent teknisk et filmklip på f.eks. et videobånd konverteret ned i en mpg-fil som man kan ligge på et website?
Avatar billede disky Nybegynder
22. januar 2001 - 14:17 #1
man grabber det med et video in grafik kort.

f.eks. asus V3400 tv in/out som jeg selv bruger.

den grabber som f.eks. AVI som man så konverterer til mpeg bagefter.
Avatar billede e30 Nybegynder
22. januar 2001 - 14:20 #2
Hvad hvis man ikke har et video in grafikkort?
Avatar billede disky Nybegynder
22. januar 2001 - 14:22 #3
så har man et problem

det skal du have, eller et decideret grabber kort
eller et videokamera med firewire udgang og en firewire indgang i din PC, og selvfølgelig noget software der kan bruge den indgang.

Avatar billede ds-zim Nybegynder
22. januar 2001 - 14:24 #4
->Disky

Jeg har rodet en smule (læs: meget lidt) med filmstumper. Jeg er i besiddelse
af en .DAT fil, hvilket er et format jeg ikke kender til.
Du skriver, at man efter at have \"grabbet\" filmen til AVI skal det konverteres
til MPEG. Hvordan ligger det med Dit kendskab til software som kan håndtere
dette? Jeg er specielt ude efter noget som kan klare min .DAT fil!!

Cheers, Zim
Avatar billede spikey Nybegynder
22. januar 2001 - 14:24 #5
så køb en tv turner
Avatar billede spikey Nybegynder
22. januar 2001 - 14:26 #6
ds-zim:prøv at trække dat filen ind i windows media player
Avatar billede ds-zim Nybegynder
22. januar 2001 - 14:27 #7
!
Will do, at work atm ;-)
Avatar billede disky Nybegynder
22. januar 2001 - 14:28 #8
hehe samme årsag til min \'dårlige\' hukommelse :)
Avatar billede pyrofreak Nybegynder
22. januar 2001 - 14:56 #9
Nu i er igang  - hvilke programmer bruger i så til at konventere AVI til MPEG
Avatar billede disky Nybegynder
22. januar 2001 - 14:57 #10
som sagt lige ovenfor, jeg kan ikke huske det :)
Avatar billede rocjen Nybegynder
22. januar 2001 - 17:17 #11
pyrofreak >> Jeg bruger Panasonics MPEG-encoder hvis jeg skal bruge MPEG1, og TMPEncoder hvis jeg skal lave MPEG2 :)
Avatar billede souledge Nybegynder
22. januar 2001 - 19:05 #12
2 svar

1. DAT står for Data, og en DAT-fil kan teknisk set være alt - men hvis du er sikker på at indholdet er film, så er det nok et spor fra en såkaldt VCD-disk, filerne på VCD hedder nemlig DAT, mens dem på en musik-cd kaldes CDA. VCD er sådan set bare MPEG filer lagt på CD-ROM til afspilning på TV, normalt så hjælper det at omdøbe filen fra film.dat til film.mpg, da filen teknisk set bare er en mpeg-fil strukket i et mål og til en navne standard DVD og VCD-afspillere kan læse på dit TV.

2. Skal du have film fra en video ind på din computer i MPEG-format, så kan det gøres på den nemme måde og den billige måde. Den billige måde er at købe et skod-tuner kort til 500 kr, og så sidde og lege med det. Den anden mulighed er at købe Miros MP10-modul til 2500 kr. Det er et specielt modul, kun designet til at konvertere analoge signal til MPEG-format.
Du kan med MP10 spille en 2 timers film ind på din computer, og når du er færdig har du en MPG lige til at lægge på CD-ROM eller Hjemmeside.
Med Tuner-kortet får du brug for programmer som Panasonic MPEG, LSX-MPEG eller TMP-enc.
Eftersom som at MP10 er specielt designet og har sin egen realtime mpeg-encoder indbygget i modulet, så giver det dig den absolut bedste kvalitet, eftersom du ikke konvertere mellem Analog, AVI og tilsidst MPEG.
Men direkte fra Analog til MPEG.
Samtidigt er den indbyggede MPEG-encoder en \"Hardware MPEG-encoder\" mens programmer til den slags kaldes \"Software MPEG-encoder\", forskellen mellem hardware og software coding er lidt ligesom forskellem mellem at spille med 3D grafikkort og uden 3D grafikkort.

Har du råd - så få et MP10
Har du tid og kræver du ikke høj kvalitet - så få et billigt tunerkort.

Vær opmærksom på at : Under alleomstændigheder så er MPEG-filer i god kvalitet, også relativt store filer når vi snakker om Internet.
Langt de fleste brugere har 56k eller ISDN-opkobling til nettet, og de gider ikke at sidde og vente en halv time på at et 50 sekunders videoklip skal tone frem på skærmen!
Avatar billede perth1893 Nybegynder
23. januar 2001 - 13:21 #13
Prøv at læse denne artikel fra Alt om Data,
novemner 2000. Den giver et ret godt indblik i, hvordan man gør, og henviser også til et link, hvor du kan downloade en MPEG-encoder.

http://www.artikeldatabase.dk/pdf/01/2000/11/01959.pdf

Men du skal selvfølgelig fortsat have noget hardvare, så du kan få filmen fra videobåndet ind på computeren.

m.v.h.
Perth
Avatar billede souledge Nybegynder
24. januar 2001 - 15:39 #14
Så kommer man lige med en 2 kilometers forklaring - og hvad er takken?
En afvisning!
Avatar billede e30 Nybegynder
24. januar 2001 - 15:40 #15
Sorry souledge - en fejl

Se nyeste spørgsmål så får du point!