Avatar billede yadyam Nybegynder
13. januar 2004 - 23:58 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

ASP på egen server, HVORDAN?

Er der nogen der i grove træk kan hjælpe mig med at sætte min web-server op, så den kan køre ASP sider?
En grundlæggende forståelse, er alt jeg har. Hvad skal installeres af programmer, udover web-server programmet.
Jeg ville gerne kunne køre min database(access), som ASP. Kan det lade sig gøre?

Mit styresystem er XP proff.

HJÆÆÆÆÆÆÆÆLP
Avatar billede squashguy Nybegynder
14. januar 2004 - 00:04 #1
Du installerer bare IIS, så har du automatisk understøttelse af ASP..
Avatar billede squashguy Nybegynder
14. januar 2004 - 00:04 #2
Du behøver heller ikke installere noget specielt for at få Acess op at køre..
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. januar 2004 - 00:06 #3
Jeg er ikke helt sikker her, men jeg mener faktisk at ASP default er slået fra når man installere IIS, du slår den til, eller kontrollere at der er gjort, ved at markere default website i IIS administrator programmet, højreklikke, vælge egenskaber, og så klikke kørsel af scripts til (som jeg husker det er det den midterste option
Avatar billede squashguy Nybegynder
14. januar 2004 - 00:09 #4
buffer>gælder kun ved win2k3
Avatar billede yadyam Nybegynder
14. januar 2004 - 00:11 #5
Men hvordan installerer jeg alt dette(IIS), og hvor ligger det.(skulle jo allerhelst være gratis)
Avatar billede keysersoze Guru
14. januar 2004 - 00:12 #6
Nu er der flere forskellige "web-server" programmer - men er det IIS til WIN2k eller XP så burde du kunne køre ASP-sider allerede nu og det kræver som standard i windows heller ikke speciel opsætning for at kunne køre Access sammen med.

http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion2.asp forklarer hvordan server-delen kommer i gang

http://www.html.dk/tutorials/asp/ generelt om de primære ASP-ting
Avatar billede keysersoze Guru
14. januar 2004 - 00:14 #7
Som du formentlig kan læse ud fra den første artikel jeg linker til, så ligger IIS allerede på WIN2k - på XP ligger den kun på PRO og altså ikke på HOME
Avatar billede whatever Nybegynder
14. januar 2004 - 00:16 #8
Du kan installere IIS under kontrolpanel > tilføj/fjern programmer > tilføj/fjern windowskomponenter > internet information services (iis).
Avatar billede yadyam Nybegynder
14. januar 2004 - 00:22 #9
jeg kører med 2 forskellige web-servere, DreamWeaver og Abyss (på forskellige porte). Skal jeg køre med IIS istedet for dem? Hvordan kontrollerer jeg om jeg allerede nu kan køre ASP sider fra min server? Min access database kræver at jeg indtaster en sti til både HTML skabelon, datakildeoplysninger(datakildenavn, brugernavn og password) samt output til MS ASP(server url og timeout for session).
Er det noget jeg allerede nu kan linke til, og hvad skal det linkes til?

uuuha, nu får jeg skrivekrampe
Avatar billede yadyam Nybegynder
14. januar 2004 - 00:25 #10
whatever----- IIS findes ikke, når jeg prøver  kontrolpanel > tilføj/fjern programmer > tilføj/fjern windowskomponenter > internet information services (iis).
Avatar billede keysersoze Guru
14. januar 2004 - 09:36 #11
DreamWeaver er ikke en server - det er et udviklingsprogram. Abyss kender jeg ikke.

IIS er det der er klart lettest at sætte op og det er lavet til at køre ASP-applikationer. Grunden til at du ikke kan finde det kan være mange - men kører du med XP HOME ligger der ikke IIS på der. Alt i alt burde du kunne finde vejledning til det ud fra mit link uanset win-styresystem - passer det der står i teksten ikke (altså hvis du fx har en XP PRO uden IIS) så skal du gå til forhandleren og bede om en korrekt CD.
Avatar billede yadyam Nybegynder
14. januar 2004 - 20:55 #12
sorry, det hedder WEBWEAVER. Men der mangler stadig noget, for at lukke denne tråd.
Min access database kræver at jeg indtaster en sti til både HTML skabelon, datakildeoplysninger(datakildenavn, brugernavn og password) samt output til MS ASP(server url og timeout for session).
Er det noget jeg allerede nu kan linke til, og hvad skal det linkes til?
Avatar billede keysersoze Guru
14. januar 2004 - 21:54 #13
jeg ved ikke præcis hvad du mener med sti til skabeloner m.m. - men jeg gætter på det måske er dreamweaver der ønsker det og det kender jeg intet til. Hvis ellers serveren er sat op m.m. burde det udelukkende være ens programmering der skal kigges på, og hvordan man let kommer i gang med det på en korrekt måde kan du se her; http://www.html.dk/tutorials/asp/

hvis det ikke er det du mener må du komme med lidt flere oplysninger...
Avatar billede yadyam Nybegynder
14. januar 2004 - 22:04 #14
Det jeg mener er at jeg har lavet en database med 6500 poster, den skal jeg nu eksportere som ASP filer, og der spørger MS ACCESS om følgende :  en sti til både HTML skabelon, datakildeoplysninger(datakildenavn, brugernavn og password) samt output til MS ASP(server url og timeout for session).
Er det noget jeg allerede nu kan linke til, og hvad skal det linkes til?
Avatar billede yadyam Nybegynder
14. januar 2004 - 22:05 #15
Hvilke filer skal jeg linke til ang. ovenstående (er server url, min egen web-server o.s.v)

/Y
Avatar billede keysersoze Guru
14. januar 2004 - 22:09 #16
nja - sådan laver man nu normalt ikke ASP-sider... dem programmerer man i hånden. Jeg har aldrig selv prøvet det der halløj i Access som du beskriver så det kan jeg ikke hjælpe men - men jeg tvivler nu også på at resultatet vil blive særlig godt for ellers gjorde de fleste programmører nok sådan.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du skal bruge til det - men skal du bruge det til en reel hjemmeside så lær ASP og lav det selv. Der findes ingen hurtige genveje til at lave ordentlige database-udtræk.
Avatar billede yadyam Nybegynder
14. januar 2004 - 22:14 #17
Og det bedste sted at lære det? www.html.dk ?
Er der andre steder du kan anbefale?

/Y
Avatar billede keysersoze Guru
14. januar 2004 - 22:33 #18
html.dk er det nok bedste sted for hurtigt at komme i gang - men ellers er www.activeserverpages.dk samt www.netcoders.dk også nogle udemærkede steder.
Avatar billede yadyam Nybegynder
14. januar 2004 - 22:43 #19
Oki. Tak for hjælpen ;-)
Avatar billede yadyam Nybegynder
14. januar 2004 - 22:45 #20
hmmmmm, hvor svært kan det være at give point her!!! Jeg kan åbentbart ikke finde ud af det
Avatar billede keysersoze Guru
14. januar 2004 - 23:51 #21
det lykkedes da ;)