Avatar billede keysersoze Guru
13. januar 2004 - 17:21 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Fejl ved DNS eller?

Vi sidder på vores arbejde med et kæmpe problem. Vi har vores egen nameservers samt webservers og dertil en masse domæner - af det vi har kendskab til det så er det hele sat korrekt op og udefra ser det umiddelbart også korrekt ud når der tjeckes på vores DNS.

Alligevel virker det bare ikke som det skal og derfor behøver vi al den hjælp vi kan få :)

Det domæne vi tager udgangspunkt i er www.skiferie.dk - det kan ses af en masse mennesker udefra... men desværre ikke alle. Domænet ligger på *.*.*.247 men hos dem der ikke kan se det svarer det på *.*.*.250 som dog også er vores server. Af alle dem der har kontaktet os om problemer har de alle TDC i en eller anden form (adsl, isdn...) - men nu har vi også fundet ud af at personer i sverige og england har problemer (her ved vi dog ikke hvor udbredt problemet er).

Først troede vi at problemet lå hos TDC - men det benægter de, og det kan det vel næppe være når også SE og UK har problemer? Hos dem der har haft problemer i DK har vi gennem en nslookup fået navnene på ns3.webspeed.dk samt ns3.tele.dk og det var som sagt her vi troede problemet kunne ligge... men det har vi næsten slået ud af hovedet.

Serverne kører med win2k server - og DNS er standard den fra MS (Microsoft Management Console hedder den vel).

Nogle der ved hvor problemet ligger eller kan give en guide til hvordan det løses? Eller bare en der kan løse det?? :)
Avatar billede kenp Novice
13. januar 2004 - 18:42 #1
den virker da på min TDC-linie?
Avatar billede kenp Novice
13. januar 2004 - 18:43 #2
men hvis det er en i først lige har sat op, eller har haft ændringer i så kan det være fordi at alle DNS´servere ikke er opdateret endnu
Avatar billede keysersoze Guru
13. januar 2004 - 18:48 #3
Det er heller ikke alle steder med TDC. Det er kun enkelte - og om det er tilfældigt at alle der har ringet os op om problemerne har TDC eller om det fordi det kun er TDC-kunder (men kun en del af dem) der har problemet ved vi ikke.

Systemet har kørt nogle måneder og der er ikke lavet ændringer på det siden lige i starten.
Avatar billede kenp Novice
13. januar 2004 - 18:55 #4
det kunne tyde på at fejlen ikke er hos jer! m.m. at i selv køre offentlig dns! når jg laver en forspørgsle på skiferie.dk

Non-authoritative answer:
skiferie.dk
        primary name server = ns1.holidaydirect.dk
        responsible mail addr = admin.holidaydirect.dk
        serial  = 2003121101
        refresh = 900 (15 mins)
        retry  = 600 (10 mins)
        expire  = 86400 (1 day)
        default TTL = 3600 (1 hour)

ns1.holidaydirect.dk    internet address = 194.239.177.200

men undre mig over i kun har 1 nameserver! (normalt er 2 eller flere)
Avatar billede keysersoze Guru
13. januar 2004 - 20:56 #5
vi HAR 2 nameservers ns1.holidaydirect.dk - ns2.holidaydirect.dk ?

Og det er netop det - der "ser" ud som om vores del kører perfekt. Men uanset hvad er der stadig en del der ikke kan komme ind fra DK - og altså også fra både SE og UK. TDC har vi snakket med men de siger de ingenting kan gøre og at fejlen højst sandsynligt ligger i vores DNS eller ude hos de enkelte brugere (og sidste punkt passer i hvert fald ikke)

En ting er så at finde fejlen - en anden er at løse den såfremt den ikke ligger hos os.

Det skal måske lige siges, at problemet både er på sites oprettet fra begyndelsen samt på sites oprettet så sent som i går morges... og fejlen er den samme (altså forkert IP)
Avatar billede kenp Novice
13. januar 2004 - 22:49 #6
så burde det også virke! hvis i ikke har ændret noget på jeres DNS. Men det er et dnsproblem, når der er nogle som bliver henvist til en forkert IP-adresse.
Avatar billede keysersoze Guru
14. januar 2004 - 00:09 #7
ja - netop... det burde. Men det gør det altså ikke :(
Avatar billede keysersoze Guru
14. januar 2004 - 20:06 #8
Når nu det ikke virker som det skal (selvom det ser sådan ud) - hvor skal vi så gå hen for at løse problemet?
Avatar billede kenp Novice
14. januar 2004 - 20:54 #9
ja der er jeg lidt blank! for det kunne tyde på dns fejl hos de enkelte udbyder! og der er jo mange som kan være årsagen til det :(
Avatar billede badedyr Nybegynder
15. januar 2004 - 12:15 #10
har i nogensinde haft www.skiferie.dk eller andre records til at pege på .250 ?
Avatar billede keysersoze Guru
15. januar 2004 - 12:19 #11
Det kan vi ikke huske faktisk - det frygter vi lidt eftersom der ellers ikke er nogen grund til at 250 er blandet ind i de sites.

Jeg har lige snakket med TDC og de ville se hvad de kunne finde ud af - men derfor er forslag selvfølgelig stadig velkommen!
Avatar billede badedyr Nybegynder
15. januar 2004 - 12:24 #12
eftersom de 2 NS du nævner, svarer med .247 er det ikke sandsynligt det er det.
Har i nogle records kørende på .250 nu? jeg kan ikke ummidelbart finde noget via nslookup.
Er det den samme server der kører med både .247 og .250 ?
Avatar billede keysersoze Guru
15. januar 2004 - 12:28 #13
Der kører et site på 250 - men det er et site der kører gennem speednames.

det er to forskellige servere
Avatar billede badedyr Nybegynder
15. januar 2004 - 12:31 #14
ok, hvis det var samme server kunne i ha sat sitet aktiv på .250 også, men det er ikke muligt kan jeg se :)

For at omgåes problemet, til i finder en løsning, kan i eventuelt lave en redirect på en anden record over til .247. Det er ikke en løsning, men måske det kan bruges til problemet er løst.

De brugere fra .se og .uk, har i de NS de brugte da de fik .250 ?
Avatar billede keysersoze Guru
15. januar 2004 - 12:49 #15
nej - hvis de kørte nslookup var der ingenting der svarede. kunne heller ikke pinge.
Avatar billede badedyr Nybegynder
15. januar 2004 - 12:52 #16
Så er det en DNS fejl, dem fra .se og .uk.
Er det permament de ikke kan komme ind på skiferie.dk ?
Avatar billede keysersoze Guru
15. januar 2004 - 12:55 #17
det er permanent.

Når du så siger "det er en DNS fejl" - mener du så en fejl i vores nameservers eller en fejl ude på TDC's?
Avatar billede badedyr Nybegynder
15. januar 2004 - 13:04 #18
Det er en fejl hos de brugeres ISP'ere DNS servere. Hvis de laver en nslookup mod ISP'ens DNS server, og den ikke svarer med .247, som der står i jeres DNS www skal pege på, så er der gået noget galt i en zone transfer eller lignende.

Har du navnet på den / de DNS de spurgte om www.skiferie.dk, dem fra .se og .uk ?
Avatar billede keysersoze Guru
15. januar 2004 - 13:36 #19
nej - ingenting fra udlandet. Fra de danske fik jeg ns3.tele.dk og ns3.webspeed.dk
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. januar 2004 - 09:53 #20
Fre en server i USA ser det i dag rigtigt ud - ikke at kan bruge den oplysning til noget særligt,
id over at der ikke umiddelbart er opsætningsfejl hos jer:

$ dig www.skiferie.dk any

; <<>> DiG 9.1.0 <<>> www.skiferie.dk any
;; global options:  printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 31520
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 2, ADDITIONAL: 2

;; QUESTION SECTION:
;www.skiferie.dk.              IN      ANY

;; ANSWER SECTION:
www.skiferie.dk.        3464    IN      A      194.239.177.247

;; AUTHORITY SECTION:
skiferie.dk.            86264  IN      NS      ns1.holidaydirect.dk.
skiferie.dk.            86264  IN      NS      ns2.holidaydirect.dk.

;; ADDITIONAL SECTION:
ns1.holidaydirect.dk.  86264  IN      A      194.239.177.200
ns2.holidaydirect.dk.  86264  IN      A      194.239.177.201

;; Query time: 2 msec
;; SERVER: 64.90.178.7#53(64.90.178.7)
;; WHEN: Sat Jan 17 03:52:16 2004
;; MSG SIZE  rcvd: 131
Avatar billede keysersoze Guru
23. januar 2004 - 12:12 #21
vi sidder stadig og arbejder på det - vi kan stadig ikke se fejl hos hos og TDC nægter at tro fejlen ligger hos dem.

Siden burde kunne findes vha trace.tele.dk - men der kan den hverken pinges eller traces og det burde den kunne medmindre fejlen ligger hos TDC... men de kan ikke forklare hvorfor den ikke virker.

Vi har ikke fået IP-numre på nogle af dem der har fejlmeldt siden - så finder i ligepludselig et sted hvor i ikke kan komme ind på www.skiferie.dk men godt kan på www.friferie.dk ville jeg blive ekstreeemt glad for et IP-nummer!
Avatar billede keysersoze Guru
08. marts 2004 - 16:27 #22
vi har staaaaadig problemer med at ikke alle kan komme ind på vores domæner - bl.a. skiferie.dk

Var har snakket med TDC som er der de fleste fejlmeldinger stammer fra og vi har snakket med dk-hostmaster men uanset hvad vi gør ender de op med at sige "ja, selvom de ikke kan se nogle fejl så må problemet ligge hos os selv..."

vi har oprettet et domæne for 1 måned siden (www.specialistentoscana.dk) som ikke har eksisteret nogle steder før - og også det er der mange der ikke kan komme ind på... hvordan faen fejlsøger man sådan noget!!!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. marts 2004 - 18:36 #23
Prøv at flytte til ekstern DNS, fx gratisdns.dk
Avatar billede keysersoze Guru
10. marts 2004 - 10:06 #24
for at være helt sikker - hvis jeg gør det, er det så for at enten at konkludere at  fejlen ligger i vores nameservers eller at den ikke ligger der?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. marts 2004 - 10:12 #25
Lige præcis!
Avatar billede keysersoze Guru
10. marts 2004 - 11:22 #26
www.friferie.dk ligger allerede hos en ekstern host (speednames) og der er der ingen problemer - så et domæne hos gratisdns vil vel højst sandsynligt virke korrekt også.
Avatar billede keysersoze Guru
13. januar 2006 - 11:24 #27
Havde helt glemt dette så der kommer lige en update; hvor fejlen præcist lå fandt vi aldrig ud af men vi blev nødt til at droppe af holde vores egne navneservere når nu vi ikke kunne få dem sat korrekt op - så i stedet har vi fået nogle dedikerede navneservere "ude i byen" og der fungerer alt stort set problemfrit.

Alle dem der mener de har gjort sig til nytte eller har bidraget med hjælp herinde må meget gerne lægge et svar :)
Avatar billede kenp Novice
13. januar 2006 - 12:16 #28
jeg springer over.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. januar 2006 - 12:51 #29
nej tak
Avatar billede keysersoze Guru
14. september 2006 - 12:10 #30
jamen - så lukker jeg da bare her (langt om længe).