Avatar billede carlstar Nybegynder
13. januar 2004 - 00:19 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Nye Hardware dele, plz review! -svær

Har brug for nye hardware dele, og sidst jeg skrev ind blev jeg opfordret til at vente med køb til det nye år. Så her som følger:

Primært brug: 3D tegning (FormZ, AutoCad, 3Dmax etc) og lidt 3D spil.

Bundkort: - har kigget på
Abit IC7-G ATX ATX Retail              -1.444 kr.
eller
Asus P4C800-E-Deluxe                  -1.550 kr
- er der noget ANDET jeg skal være opmærksom på?

-----------------------------
jeg havde tænkt mig at beholde mine gamle harddiske - Maxtor 80GB(1½år) / 40GB (3år gammel) - eller skal jeg købe nye??? -hvilke..
-----------------------------
RAM:
havde bare tænkt mig det hurtigste :) til en god pris
-DDR-SDRAM PC3700, DDR-SDRAM PC4200 eller DDR-SDRAM PC4000-
----------kan det betale sig at købe de dyre. Og hvad med dualchannel - husk jeg skal bruge det til rendering og 3Dtegning samt spil.
-----------------------------
grafikkort:
har GeForce Ti4200 124MB (mener ikke jeg har behov for fornyelse!? - bemærk spørgsmålstegn:)
------------------------------
Processor havde jeg tænkt mig p4 2,6 el. 3,0.
(er Athlon64bit noget at overveje)

okay... husk meget gerne at svare alle spørgsmål.. ved der er mange, men jeg forstiller mig at have en rigtig god computer de næste 3 år, og har et budget på omkring 8000kr.

PS. er ved at blive vandvittig over larmen på nuværende computer, så hvis der er løsninger... men det skal ikke være for dyrt!

på ForHÅnd TAK

GO EDBEKSPERTER!
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. januar 2004 - 00:28 #1
Når jeg sælger en maskine der bl.a. skal bruges til AutoCad, så er den med et QuadroPro grafikkort. Aldrig andet.
Avatar billede carlstar Nybegynder
13. januar 2004 - 23:52 #2
Er der virkelig ingen respont på denne henvendelse?

Håber at der er nogen som gider kommentere...
Avatar billede anuseren Nybegynder
13. januar 2004 - 23:57 #3
Enig med john_stigers

Et Quadro kort hvis du bruger cad...

Og så skriver du ikke hvor mange ram du har? Jeg vil sige til det du skal bruge den til... Masser.

:o)
Avatar billede anuseren Nybegynder
13. januar 2004 - 23:58 #4
forresten... der med dual ram... det er ikke noget man skal gå efter 110%... i teorien burde det give dobbelt båndbredde på dine ram, men i praksis kan man næste ikke mærke det... (læs, jeg har ikke set nogen tests hvor der i praksis er en extra ydelse over 5%)
Avatar billede anuseren Nybegynder
14. januar 2004 - 00:00 #5
okok... og en sidste ting... du klager over larmen.

åbn siden på computeren, læg øret op til indmaden... læg mærke til hvad det er der larmer... (formentlig din cpu køler /psu/gfx... Og overvej så at skifte nogen af dem til noget mere lydløst.

så er jeg færdig tror jeg.

:o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. januar 2004 - 00:00 #6
20 - 30 % extra ydelse hvis det er en HT cpu ;)
Avatar billede venturer Nybegynder
14. januar 2004 - 00:17 #7
Jeg holder med Anuseren i at du ikke behøver bruge ekstra kroner på at få Dual DDR.

Det eneste jeg synes du skal tænke lidt nærmere over, er grafikkortet.
Dit Ti4200 kan sagtens holde et stykke tid endnu (men du skal skifte det INDEN der er gået 3 år ;)

Godt nok er Quadro er kanont kort til OpenGL (men også KUN dét). Dette er selvfølgelig en fordel i AutoCAD. Men jeg mener at bl.a. 3D Studio (som også kan benytte OpenGL) er blevet optimeret til DirectX (altså "gængse" grafikkort).

HVIS du vil købe nyt grafikkort, fil jeg anbefale en nyere Radeon model (...og nu ønsker jeg ikke at starte en religionskrig om hvorvidt man skal vælge Radeon eller GeForce).

Der har været en artikel i Alt Om Data om netop OpenGL kort vs. "almindelige" grafikkort. Hvis ikke du kan få fat i bladet (januar 2004) kan du købe den enkelte artikel her: http://itsvar.dk//articles/article.aspx?id=5380&
Avatar billede carlstar Nybegynder
14. januar 2004 - 00:31 #8
ok.. dual channel droppet.

Jeg regner med 1024MB (vidste/"ved" bare ikke lige hvilke)

Jeg har læst mig lidt til at man selv kan "mode" et Geforce kort til et Quadro kort.
jvf: http://www.tweakup.dk/HTML/trinfortrin/qs.php
- kender nogen til dette. Eller er det helt hen i vejret.

Jeg regner ikke med at købe Quadro kort, da de er langt over budgettet.. ml 4000-10000kr!? av! (hvis det skal have bare 128MB)

Sidst - Kunne nogen tænke sig at kommentere CPU og bundkort? evt HD?
Avatar billede carlstar Nybegynder
14. januar 2004 - 01:00 #9
Ellers er der grafikkort som:
Det nye: Sapphire RADEON 9600 XT, 256MB - pris 1.574 kr.
Eller GF Fx 5900XT (har ikke lige kunne finde en pris på edbpriser.dk)
men skulle være et rigtig godt kort i mellemklassen
Avatar billede venturer Nybegynder
14. januar 2004 - 11:14 #10
Hvad mod andgår vil jeg ikke anbefale dig at gøre det. Der er tale om at lodde på dit grafikkort (personligt ville jeg ikke turde gøre det).

Umiddelbart ser jeg ikke grund til at købe ny HD i første omgang (måske nok senere).
Der ER mærkbar forskel hvis du går ud og køber en ny Maxtor med 8MB buffer (f.eks.). Men jeg mener godt du kan vente lidt med at invistere i nye diske. HVIS du skal købe nye diske kan du ligeså godt gøre det ordenligt, og så købe f.eks. 2x100GB og så lave RAID 0 (stripe: 200GB med høj hastighed).

Jeg ville selv vent lidt med Athlon 64 (stadig lidt "for ny").
Bundkortene ser også meget ligestillede ud. Men hvis nu du køber Abit boardet, har ud lidt ekstra til at købe P4 3Ghz i stedet for 2,6Ghz.
Avatar billede carlstar Nybegynder
18. januar 2004 - 14:20 #11
nu lukker jeg tråden.! da det ikke ser ud til at flere vil kommenterer..

men tak for alle indlægene
Det blev venturer der løb med points, da han var den eneste som havde lagt svar.
Men tak til anuseren (og sorry for du ikke fik point)- var ikke helt med vilje.

tak,
Avatar billede venturer Nybegynder
18. januar 2004 - 20:40 #12
Anuseren: Drop lige en besked her, hvis du vil have del i gevinsten.