Avatar billede klatten Nybegynder
12. januar 2004 - 17:56 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

harddisk vil ikke formatere

Hej

Jeg har netop proppet en ældre harddisk i min pc, men har ikke kunnet formatere den (endnu i hvert fald)
Det er en 25gb Fujitsu MPE3273AH.

Jeg bruger WinXP og har via Diskhåndteringen i Computeradministration slettet partionerne på disken og oprettet en ny primær pation. Når jeg så vil formatere den, kommer der bare efter noget tid en besked om at "harddisken kunne ikke formateres". Umiddelbart vil jeg gætte på, at den har nogle beskadigede sektorer, men det har da ikke tidligere forhindret mig i at formatere! Jeg har forsøgt både NTSF og FAT32.

Når jeg så deler harddisken op i mindre partioner (1gb/1gb/1gb/22gb) i stedet, kan  disse godt formateres!?!?  ...men jeg vil altså kun have 1 partion på disken.

Spørgsmål og tillægsspørgsmål:

1. hvordan løser jeg ovenstående problem?
  - noget software jeg kan bruge?
2. hvor hurtig er disken egentlig? rpm? ata? ms?

...og hvorfor f.... har jeg nu pludselig 0 point?...nå, det er vel en fejl i E's v.4

80 point gives efterfølgende til besvarelse af spm 1 og 20 point til smp 2
Avatar billede carbonic Nybegynder
12. januar 2004 - 17:59 #1
Avatar billede bennyn Nybegynder
12. januar 2004 - 18:41 #2
Sp1: Det lyder til at du har ret i at disken har nogle defekte sektorer.. Hvis jeg var dig ville jeg prøve partition magic.. Prøv at formatere disken med dette program. Du kan også vælge at formatere diskene i to forskellige partitioner som du forklarer ikke er noget problem,og så bruge partiton magic til at samle dem igen, dette syntes jeg dog selv er en lidt "bilka" løsning.. Prøv evt at lave en low level formatering af disken. Du kan hente et tool til diagnotisering her http://www.fel.fujitsu.com/home/drivers.asp?L=en&XID=94&CID=1
Avatar billede klatten Nybegynder
12. januar 2004 - 20:07 #3
bennyn...jeg har taget dine ord til mig, men det lykkedes mig faktisk at formatere den "helt normalt" alligevel... underligt!
Men der er nok noget galt, så jeg vil da prøve dit tool
Avatar billede klatten Nybegynder
14. januar 2004 - 08:03 #4
carbonic http://www.eksperten.dk/spm/451274

bennyn - har ikke testet dit program endnu, men gør det senest i weekenden.