Avatar billede uffest Nybegynder
11. januar 2004 - 11:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Slette PC og geninstallere XP?

Hej eksperter...

Har en bærbar, som kører XP. Den har været ret langsom og underlig, siden jeg på et tidspunkt havde gang i en masse forskellige programmer på den...

Jeg ønsker at slette alt hvad der er på computeren (XP, Office og et par små-programmer) og lave en ny installation helt forfra...

Har XP-cd'en og har set hvordan man installerer, bl.a. på...

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=%2fdirectory%2fworldwide%2fda%2fguides%2finstallguide_winxp%2fc02.asp

...men hvordan sletter jeg det hele, så jeg bare kan proppe cd'en i og begynde forfra? Drejer det sig om formatering af harddisken, eller....?

Vedlæg gerne link, fx. fra Microsoft (kunne ikke lige selv finde oplysningerne...)
Avatar billede uffest Nybegynder
11. januar 2004 - 12:02 #1
NB: Har fjernet alle vigtige dokumenter, så det er en 100% total ny start!
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
11. januar 2004 - 12:02 #2
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom
kan du ikke boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstalation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
5:Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på L.
6:Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.
7:Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af windows xp.
8:Men vil du blot formater dit drev for evt at lægge win9x ind skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu hvis dit drev er NTFS at der kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det skal have fat 16 eller fat 32 og så skal du igang
med en fdisk eller et 3 parts program hvis du ikke vil miste data.
Avatar billede uffest Nybegynder
11. januar 2004 - 12:14 #3
Hmmm... lyder lettere avanceret. Alt det der BIOS-halløj kender jeg ikke rigtig noget til.. Jeg kan forsøge, men er der en lettere måde, så jeg bare kan slette ALT først og bagefter starte op med at installere XP som jeg gjorde, da jeg fik den tomme pc første gang?

NB: PC'en har ikke netadgang, hvis det betyder noget...
Avatar billede hcma Novice
11. januar 2004 - 13:34 #4
Det er meget let at komme ind i BIOS:
1:  Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice. (For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en    eller se evt. i manualen til dit bundkort)
Inde i Bios går du til  "Advanced Setup Page".  Der sætter du 1'st Boot Device til CDROM
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N  ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået sættes 1'st Boot Device tilbage til det oprindelige.

Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.)  Link her: http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#bootdiske
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
11. januar 2004 - 14:17 #5
uffest >> Prøv bare at sætte din win cd i computeren og så om den helt automatisk ikke booter. Jeg vil mene at dette er det letteste