Avatar billede mdj Nybegynder
10. januar 2004 - 23:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

extern DNS, AD og Exchange

Jeg har et sprøgsmål.

På min udviklingsmaskine har jeg sat en exchange 2003 server op, for at det kunne lade sig gøre måtte jeg installere Active Directory, og dermed også en intern DNS.

Jeg har så valgt at bruge et af mine eksterne domæner som domæne for AD skoven, og dermed er det sat som en forware lookup zone.

Vil den løsning give problemer når domænet reelt ligger hos GratisDNS.dk? - hvad sker der når serveren spørger på sig selv (i dette tilfælde mortenz.dk) vil dette foresage problemer, og hvordan kan jeg afhjælpe det?

Det lader til at jeg kan sende og modtage mails gennem exchange uden videre, men det er jo ikke sikkert det er sat rigtigt op alligevel :)

Hvordan skal jeg konfigurere min DNS så AD ikke brokker sig og mailserveren (og resten af maskinen) stadig sprøger ns[1-5].gratisdns.dk først?
Avatar billede beorn Nybegynder
11. januar 2004 - 00:03 #1
du kan så vidt jeg husker (meget længe siden jeg har rodet med DNS) sætte en post op som definere at alle forespørgsler på dit domæne bliver overført til den interne IP uden at spørger externt og resten af dine forespørgsler kører stadig ud af huset. mener at det er sådan at jeg plejer at sætte det op :-)
Avatar billede badedyr Nybegynder
12. januar 2004 - 16:03 #2
Du kan ikke få din server til at spørge en ekstern DNS hvis den kører AD. Mit gæt vil være du har een server der kører dit AD samt Exchange 2k3, derfor skal den bruge sig selv som primær DNS.
Når du har valgt at ha samme interne og eksterne namespace, skal du vedligeholde det begge steder. Hvis du spørger på www.mortenz.dk internt, vil den først spørge din primære DNS, og finde ud af at den zone, er aktiv for dit domain. Derfor vil den ikke sende forespørgslen videre til en ekstern DNS server. Den måde du kan tilgå www.mortenz.dk er ved at oprette en www record der peger mod dit webhotel eksternt. Din mortenz.dk zone er blevet "intern" kort og godt, og for at tilgå eksterne records på det domain, skal de oprettes manuelt på din DNS server.

Når serveren slår sig selv op, vil den få et FQDN svar, så længe den har sig selv som primær DNS, så der vil du ikke få problemer.
Avatar billede mdj Nybegynder
12. januar 2004 - 18:20 #3
badedyr: Ja det var også min teori, glad for at få det bekræftiget... men gør det noget? - jeg kan selvfølgelig slå dynamisk opdagering, zone transfers osv. fra så den stopper med at kommunikere med omverdenen, men er der nogen problemet ved at vedligeholde to zoner af samme sag så at sige? :)
Avatar billede badedyr Nybegynder
12. januar 2004 - 22:02 #4
Nej det er der ingen problemer i, det er bare et valg man træffer. Du kunne også bruge et andet namespace, som ikke fandtes eksternt, det eneste du skal være opmærksom på i dit tilfælde, er at de skal vedligeholdes begge steder, hvilket er overskueligt.

Den prøver ikke at lave DDNS mod omverdenen. Det er kun dine klienter internt der kan det, hvis du tillader det på din DNS server. Hvis du skal gøre noget, så smid forwarders på den, brug din ISP's, det er det nemmeste.
Avatar billede mdj Nybegynder
12. januar 2004 - 22:37 #5
Ok det lyder sådan set som det jeg har gjort hele tiden var det bedre jeg kunne gøre så, fint fint :) vil du ikke have nogle points? :)
Avatar billede badedyr Nybegynder
12. januar 2004 - 22:38 #6
så skidt da ;)