Avatar billede zeebion Nybegynder
09. januar 2004 - 17:25 Der er 10 kommentarer

Begynder spørgsmål angående free bsd

Jeg vil gerne lege lidt med noget free bsd-serverværk, og har en den forbindelse et par spørgsmål.

1: Jeg har 4,8. Vil det være nogen fordel for mig at hente en af de nyere versioner?

2: Jeg har 3 diske hvor jeg vil have free bsd på en 6gb. De 2 resterende skal bruges til opbevaring af data. Når jeg nu engang får ny server og skal geninstallere kan jeg så godt installere på 6gb'en igen og flytte de 2 med data(som ikke må gå tabt) lige over?

3: Hvor meget plads på 6 gb'en vil free bsd reelt tage hvis det skal bruges til: http, ftp, C++ programmering og ellers bare lære noget om hvordan det fungerer ved at lege?

  På forhånd tak for hjælpen :)
Avatar billede morpheus Nybegynder
09. januar 2004 - 18:19 #1
Jeg vil anbefale dig at læse på:
www.freebsd.org/handbook
Avatar billede zeebion Nybegynder
09. januar 2004 - 18:37 #2
Har kigget der. Forstår bare ikke om free-bsd kan køre med 3 hardiske. Som jeg sorstår det der kan den kun bruge en. Vil have det sådan at jeg har 2 ed data på som jeg kan tage ud og ind. Kan det lade sig gøre så??
Avatar billede simonvalter Praktikant
09. januar 2004 - 19:15 #3
1 > cvsup og make buildworld til releng_4_9
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/cvsup.html
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/makeworld.html
det er altid en god ide at være opdateret med den nyeste source så man ikke har en masse sikkerheds huller.

2 > ja fdisk/label 6 gb disken, og brug label til at mount de andre i /stand/sysinstall eller gør det manuelt i konsolen.

3 > svært og sige .. mellem 2 og 5 gb vil jeg skyde på.

og ja .. læs håndbogen
Avatar billede skwat Praktikant
11. januar 2004 - 16:58 #4
1. Der går ikke så længe for der kommer en 5.2, er dermed fryser 4_X serien nok, måske du skulle kigge på 5.1 i stedet.
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. januar 2004 - 17:16 #5
jeg vil ikke anbefale en begynder at hoppe på en unstable version, det kan give nok problemer i forvejen at lære bsd uden fejl forsaget af fejl i OS.
iøvrigt så vil fbsd 4.9 være åben i en del år endnu for security fixes, 5.x er ikke klar til produktions servere, så der er rigtige mange der stadig bruger og vil bruge 4.x i lang tid frem.
Avatar billede skwat Praktikant
12. januar 2004 - 15:09 #6
5.2 kommer her i Januar. Og så er 5 branched stable.

Og ja du har ret i at 4-stable vil blive vedligeholdt i den næste lange tid.

Jeg, lidt skråsikker, tror ikke på at en begynder vil opleve nogen problemer med 5-current.
Avatar billede skwat Praktikant
12. januar 2004 - 15:35 #7
Avatar billede skwat Praktikant
24. januar 2004 - 10:22 #8
Men er du stadig i tvivl?
Avatar billede simonvalter Praktikant
24. januar 2004 - 12:34 #9
det ser ikke ud til at brugeren findes mere?
helt forsvundet..
Avatar billede skwat Praktikant
25. januar 2004 - 16:18 #10
ok, admin skal bare sige til hvis vi skal lære dem hvordan man sikre sin database mod sådan noget :)