Bouncing ball
Hej der jeg har et lille matematik problem som jeg håber en af jer kan hjælpe mig med……Det er fordi som at hvad at jeg har et rum med en bold i denne bold fare så rundt i rummet og ”boucer” af på væggene mit problem går ud på udregningen af den nye udgangsvinkel.
Bolden for fra starten en random 360 graders vinkel og skal så bare køre rundt af sig selv.
Det hele er noget jeg laver i Lingo som og koden sættes på bolden. Kan jo være der er en smartere eller nemmer måde at lave det på. Men ellers er det helt fint bare med formlen for at beregne den nye udgangsvinkel…
property pGostAngel, pMovePoint, pGostMovePoint, pGostRef, pGostSprList, pGostRect
on beginSprite me
pGostAngel = random(310)
pGostAngel = pGostAngel +25
put pGostAngel
if pGostAngel = 90 or pGostAngel = 180 or pGostAngel = 270 then
pGostAngel = pGostAngel +25
end if
pGostRect = rect(70,90, (the stage).rect.width -50,(the stage).rect.height -80)
pGostRef = sprite(me.spriteNum)
end
on GostGo me, direction, startingPointgost
sprite(me.SpriteNum).rotation = pGostAngel -90
gostAngel = (direction * pi()) / 180.0
gosttempH = 10 * cos (gostAngel)
gosttempV = 10 * sin (gostAngel)
pGostMovePoint = point(gosttempH, gosttempV)
pgostRef.loc = startingPointgost + (0.1 * pGostMovePoint)
end
on exitFrame me
sendSprite(17, #GostGo, pGostAngel, pGostRef.loc)
if not inside(pGostRef.loc, pGostRect) then
HER ER DET SÅ JEG SKAL HAVE MIN BEREGNING PÅ DEN NE VINKEL... ( gostAngel )
end if
end
Håber der er nogle der kan hjælpe...
Trick C;)