Avatar billede trick Nybegynder
09. januar 2004 - 11:00 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Bouncing ball

Hej der jeg har et lille matematik problem som jeg håber en af jer kan hjælpe mig med……

Det er fordi som at hvad at jeg har et rum med en bold i denne bold fare så rundt i rummet og ”boucer” af på væggene mit problem går ud på udregningen af den nye udgangsvinkel.

Bolden for fra starten en random 360 graders vinkel og skal så bare køre rundt af sig selv.

Det hele er noget jeg laver i Lingo som og koden sættes på bolden. Kan jo være der er en smartere eller nemmer måde at lave det på. Men ellers er det helt fint bare med formlen for at beregne den nye udgangsvinkel…

property pGostAngel, pMovePoint, pGostMovePoint, pGostRef, pGostSprList, pGostRect

on beginSprite me
  pGostAngel = random(310)
  pGostAngel = pGostAngel +25
  put pGostAngel
  if pGostAngel = 90 or pGostAngel = 180 or pGostAngel = 270 then
    pGostAngel = pGostAngel +25
  end if
  pGostRect = rect(70,90, (the stage).rect.width -50,(the stage).rect.height -80)
  pGostRef = sprite(me.spriteNum)
end

on GostGo  me, direction, startingPointgost
  sprite(me.SpriteNum).rotation = pGostAngel -90
  gostAngel = (direction * pi()) / 180.0
  gosttempH = 10 * cos (gostAngel)
  gosttempV = 10 * sin (gostAngel)
  pGostMovePoint = point(gosttempH, gosttempV)
  pgostRef.loc = startingPointgost + (0.1 * pGostMovePoint)
end

on exitFrame me
  sendSprite(17, #GostGo, pGostAngel, pGostRef.loc)
  if not inside(pGostRef.loc, pGostRect) then

  HER ER DET SÅ JEG SKAL HAVE MIN BEREGNING PÅ DEN NE VINKEL... ( gostAngel )

  end if
end

Håber der er nogle der kan hjælpe...
Trick C;)
Avatar billede sbrandorff Nybegynder
09. januar 2004 - 11:43 #1
Du kan nok finde løsningen ved at kigge rundt. Kurveformen hedder en cykloid-kurve og laves som en parameterfremstilling. Prøv at lede ud fra det. Jeg har ikke mine gamle mat-bøger ved hånden lige nu.
Avatar billede sbrandorff Nybegynder
09. januar 2004 - 13:47 #2
jeg fortryder lidt:  cykloid-kurver er kurven for et hjul eller en rullende kugle. Prøv at kigge på en matematik-side, fx
http://mathforum.org/mathtools/tool.html?co=c&pl=hh&new_id=1181
De har selve hoppene beskrevet
Avatar billede trick Nybegynder
13. januar 2004 - 11:13 #3
Jeg siger mange tak for hjælpen...

trick C;)