Avatar billede roxydk Nybegynder
09. januar 2004 - 09:57 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Formatere gammel harddisk

Jeg har netop fået og installeret en ny Maxtor 160 GB harddisk, har fået den til at køre som den skal og har kopieret samtlige filer fra min gamle harddisk over til den nye.

Den nye Maxtor fungerer nu som Master harddisk, bruges også til at boote op fra og den gamle, en Seagate 60 GB kører som Slave.
OS er Win XP dk home edition. Begge harddiske bruger NTFS filsystem.

Siden jeg har alle min data på min nye Master harddisk, vil jeg gerne slette alle data på min Seagate.
Efter at have kigget i de forskellige relaterede spørgsmål herinde, kan jeg forstå at jeg skal bruge Fdisk og kan gøre det ved at sætte min Win XP cd-rom i og starte comp op.

Nu til selve spørgsmålet, hvis jeg formaterer min gl. harddisk og sletter alle data via Fdisk, vil jeg stadig kunne bruge min gl. harddisk uden at skulle installere XP på den igen eller gemmes der de nødvendige info på harddisken så den stadig kan bruges som Slave, selvom den formateres?

Vil lige indskyde at det er første gang jeg har kastet mig ud i sådan et harddisk eventyr, og vil gerne sikre mig på forhånd hvad jeg skal gøre inden jeg gør noget og evt. gør noget forkert.

Takker for hjælpen for forhånd!
Avatar billede squashguy Nybegynder
09. januar 2004 - 10:19 #1
Du smutter bare ind i diskhåndtering, der kan du både partitionere og formatere.

Højreklik denne computer->Administrer

Du skal ikke geninstallere noget for at få det til at virke.
Avatar billede fromsej Praktikant
09. januar 2004 - 10:34 #2
Eller højreklikker på drevet og vælger formater.*S*
Avatar billede squashguy Nybegynder
09. januar 2004 - 10:41 #3
Den med at højreklikke virker faktisk ikke altid, da den nogle gang ikke vil unmounte drevet. Så skal man enten gøre det i dos eller diskhåndtering :)
Avatar billede roxydk Nybegynder
09. januar 2004 - 10:45 #4
Takker for de hurtige svar :-) Vil lige sikre mig inden jeg kaster mig endeligt ud i det...jeg skal formatere først inden jeg evt. partitionerer?

Er det nødvendigt at partitionere den gl. harddisk når jeg vil bruge den som et stort drev efterfølgende?

Nej, tricket med bare at højreklikke på drevet og vælge formater virker ikke.
Avatar billede squashguy Nybegynder
09. januar 2004 - 10:53 #5
Hvis den allerede er som eet stort drev, og det skal forblive sådan, så formaterer du bare..

Mht partitionering, det gør man altid før en formatering.
Avatar billede roxydk Nybegynder
09. januar 2004 - 11:13 #6
Har lige forsøgt både at partitonere og formatere inde under Administrer/Diskhåndtering.

Får denne meddelelse ved både forsøg på partitionering og formatering: "Diskenheden "gl. harddisk" Primær partition er i brug i øjeblikket. Du kan gennemtvinge formatering af diskenheden ved at klikke på Ja.
Advarsel: Gennemtvingning af en formatering kan betyde uventede fejl i det program, der benytter diskenheden. Vil du fortsætte?"

De info der står om min gl. harddisk i Diskhåndtering er som følger:
Disk 1 - grundlæggende 55,90 GB - Online
39 MB ikke allokeret
Gl. Harddisk (D:) 55,86 GB NTFS - I orden (aktiv)

Emmm hvad gør jeg nu?
Avatar billede tobias28 Praktikant
09. januar 2004 - 11:18 #7
hvis du VED at der ikke er nogle data på din gamle HD som bliver brugt nu, kan du roligt gennemtvinge formatering!
Avatar billede roxydk Nybegynder
09. januar 2004 - 11:23 #8
Jeg er 99.9% sikker på at der ikke er nogle data på min gamle HD der bliver brugt nu, men er som sagt helt ny lige mth. det her emne.
Er der nogen måde jeg kan tjekke det på?

Har kørt den nye HD som master siden i går, og de forskellige programmer m.m. bliver nu kørt fra den ny HD i stedet for fra den gamle/ser alle ud til at blive kørt fra den nye HD.
Avatar billede fromsej Praktikant
09. januar 2004 - 11:25 #9
Ligger der stadig n XP på slaveharddisken, og får du en menu når du starter op, hvor du kan vælge mellem to XPér?
Avatar billede roxydk Nybegynder
09. januar 2004 - 11:27 #10
Ja, der ligger stadig XP på slavedisken, men jeg får ikke en menu når jeg starter op, hvor jeg kan vælge mellem 2 XP'er.
Avatar billede fromsej Praktikant
09. januar 2004 - 11:33 #11
Jeg ville ikke have betænkeligheder, der er dog en ting du kan prøve for at se om det alligevel er noget vigtigt.
Pil slavedisken fra rent fysik, kør med maskinen til i morgen og se om du oplever fejl.
Avatar billede roxydk Nybegynder
09. januar 2004 - 14:56 #12
Jeg pillede slavedisken fra i et par timer og alt kørte perfekt. I mellemtiden fandt jeg et genialt lille program inde på Seagate's webside http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html
som har formateret min gamle hd i en ruf og alt kører perfekt.

Vil gerne være fair mht. til at uddele point, synes at både fromsej og squashguy fortjener at dele i porten. Kan I ikke lige fortælle mig hvordan jeg gør det?
Avatar billede roxydk Nybegynder
13. januar 2004 - 12:11 #13
Kan ikke finde ud af hvordan jeg fordeler pointene, så i håbet om ikke at tråde nogen over tæerne går de derfor til Squashguy
Avatar billede fromsej Praktikant
13. januar 2004 - 12:13 #14
Du kan ikke dele dem, fordi jeg ikke har lagt svar, det har jeg nu.
Her kan du se hvordan du gør:
http://expfaq.1go.dk/ - Eksperten: Sådan gør jeg.
Avatar billede fromsej Praktikant
13. januar 2004 - 12:13 #15
For sløv, det må være alderen. ;o)