Avatar billede erikolsen Nybegynder
08. januar 2004 - 23:22 Der er 35 kommentarer

HJÆLP - min pc siger, der ikke er tilsluttet netkabel!

I fortsættelse af nyligt stillede spørgsmål, troede jeg det var en simpel sag at tilslutte D- link 604 til Motorola surfboard modem. Men min xp siger bare "intet netkabel" tilsluttet, Jeg HAR skiftet  begge kabler og også prøvet skift af tilslutning til netkort (der er både et på bundkort og et PCI. Jeg HAR talt med TDC, som ikke kan hjælpe.
Hvem KA´
Avatar billede squashguy Nybegynder
08. januar 2004 - 23:27 #1
Jeg er sikker på Bilka.

Dvs der kommer heller ikke lys i den port du bruger på routeren?
Avatar billede squashguy Nybegynder
08. januar 2004 - 23:28 #2
Jeg er nødt til at spørge: har du strøm på routeren?

(Undskyld spørgsmålet, men jeg har oplevet meget i min tid ::)
Avatar billede carstengp Nybegynder
08. januar 2004 - 23:56 #3
bruger du lige eller krydsede kabler? det har også noget at sige..
Avatar billede erikolsen Nybegynder
09. januar 2004 - 08:30 #4
Nej. der kommer ikke lys i den porten til PC.

Jow, jow, der er skam strøm på!

Kablerne går lige igennem!
Avatar billede agalion Nybegynder
09. januar 2004 - 11:39 #5
Hvis du lige nu bruger et lige, så prøv et krydset :o)
Avatar billede zenze Nybegynder
09. januar 2004 - 12:27 #6
Har du fulgt instrukserne i manualen til routeren? Netkabel fra modem til WAN i D-Link 604.
Har du sat dit netværk på computerne op til DHCP? Routeren skulle gerne tildele PC'erne IP-adresser. Har du været inde og konfigurere i routeren, så det passer til din opkobling: DHCP, hvis du har dynamisk IP og får en samlet regning på telefoni og bredbånd fra TDC. PPoE, hvis du skal logge ind med brugerID og password - og får 2 særskilte regninger. Har du én fast eller flere dynamiske IP-adresser?
Avatar billede erikolsen Nybegynder
09. januar 2004 - 13:35 #7
UHA - nu begynder det at blive noget teknisk. OK kablet går fra modem til WAN i D-link. MEN hvordan er det nu liiige man sætter DHCP op??. Og jeg har ikke været inde og konfigurer noget i routeren - det står der ikke noget om at jeg skal gøre. TDC har nulstillet mit modem og har fået MAC ID (hvad det så end er). Jeg skal ikke logge ind på bredbånd, men går lige på. Undskyld hvis jeg lyder lidt noviceagtigt - men man skal jo lære.
Avatar billede erikolsen Nybegynder
09. januar 2004 - 13:42 #8
How! nu sker der noget mærkeligt. Den står og siger "tilsluttet", "ikke tilsluttet", som om den ikke kan bestemme sig!
Avatar billede zenze Nybegynder
09. januar 2004 - 13:57 #9
Du skal nok ind og konfigurere routeren, men gå i CMD (COMMAND PROMPT) og skriv: ipconfig /all. Se så hvilken IP-adresse Standardgateway (Default Gateway) står til. Så kan du ved at skrive nummeret med punktummer - men uden "http://www" i adressefeltet i InternetExplorer komme ind på routerens konfigurations-program.
Inden skal du nok lige se om dine PC'er er sat op til at hente IP-adresse automatisk - og du skal tilføje protokollen: NWlink IPX/SPX netBIOS kompatibel transportprotokol under: Kontrolpanel -> Netværksforbindelser -> LAN-forbindelse -> højreklik og gå ned i egenskaber -> tilføj protokol.
Sørg også for her at se om det er sat op til at hente IP automatisk.
Avatar billede zenze Nybegynder
09. januar 2004 - 14:00 #10
Kig i øvrigt på dette spørgsmål:
http://exp.dk/spm/446689
Avatar billede erikolsen Nybegynder
09. januar 2004 - 18:47 #11
Hallo zenze. Du er vist noget af en kapacitet! Herligt at sådanne folk som dig er parate til at dele ud af deres viden. Nå, men jeg har været inde i DOS vinduet og kontolleret de ting, du nævner. Stand. Gateway står til 80.167.101.1.
I manualen til routeren er default adresse angivet til 192.168.0.1, men det er måske ligegyldigt. Men hvad gør jeg, når jeg kommer ind i routeren via eksplorer??? Og hvis det nu ikke lykkes, skal jeg så til TDC for at få cabelmodemmet stillet tilbage til usb???
Avatar billede zenze Nybegynder
09. januar 2004 - 19:08 #12
Hvis det er en router, du har fået i en netværkspakke fra TDC, så er den lø'åst i indstillingerne, og du kan ikke gøre så meget.
Har du derimod selv indkøbt den "privat" så kan du gå ind og sætte routeren IP-adresse tilbage til Factory Settings. Det samme kand ved at tage strømmen og holde reset-knappen nede i 5-30 sekunder efter du har tilsluttet strømmen igen.
Avatar billede zenze Nybegynder
09. januar 2004 - 19:11 #13
Du må bære over med mig mht. retskrivningen. Jeg læser ikke korrektur inden jeg sender, for jeg laver mad samtidig med at jeg svarer.
Avatar billede erikolsen Nybegynder
09. januar 2004 - 21:16 #14
Hej igen zenze og velbekomme - håber ikke maden brændte på!
Men sig mig nu lige. Hvis jeg resetter modem (købt i Computer City), ryger min modem forbindelse via usb så? (det er den ,de har sat op hos TDC) Fordi så kan jeg jo ikke komme på nettet og få flere fif.?
Avatar billede zenze Nybegynder
09. januar 2004 - 21:35 #15
Du har routeren koblet op mellem modem og PC, ik'? - og så har du Standardgateway med en IP-adresse, der hedder: 80.167.101.1? Er routeren ikke sat ind mellem modem og PC, så er det PC'en, der har denne adresse!!!
- Har TDC support oplyst dig om du har DHCP eller PPPoE. Får du samlet regning for ADSL og telefon, så skal routeren sættes til det første - også kaldet "hent Ip automatisk". Har du PPPoE, så skal du logge ind første gang du kobler op:
http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco-ks-40536
Hvor mange PC'er er der på dit net? - Alle skal sættes til at hente IP automatisk - og så tror jeg ikke det gør så meget at routeren nu har skiftet IP, hvis det da ikke er fordi den er gået "bananas"
Maden lykkedes sådan da.
Avatar billede zenze Nybegynder
09. januar 2004 - 21:48 #16
Din modem-forbindelse burde ikke ryge, fordi du resetter routeren, men har du taget strømmen til modem, da du satte routeren op?
Dét skal du nemlig. Slukke for det hele, tænd så modem, lad det stå og blive færdig med at søge og tænd så for routeren.
Check lige det hele igennem, PC'er, router, kabler.
På hver PC kan du i CMD skrive: ipconfig /all - og derved få IP-adresser på samtlige PC'er.
Så kan du evt. prøve at "pinge" fra den ene computer op mod de andre - én efter én. I CMD skriver du: ping >den anden PC's IP-adresse< (Du skal selvfølgelig skrive det nr. den anden PC har fået af routeren)
Avatar billede zenze Nybegynder
09. januar 2004 - 21:52 #17
Jeg læser s'gu da som de blinde slås. Du har jo skrevet ovenover at du ikke skal logge ind.  Det skulle du vel så heller ikke, da du i sin tid fik bredbåndsopkoblingen, eller hva'?
Avatar billede erikolsen Nybegynder
09. januar 2004 - 23:25 #18
Nu har jeg gået det hele igennem for 117. gang. Slukket og tændt. Samme resultat. Jeg har i første omgang kun 1 pc på. Jeg ville vente til dette virkede og så først gå videre. Nej , jeg har aldrig skulle logge ind.
Kan du forstå det er så svært med de få komponenter?
Avatar billede agalion Nybegynder
09. januar 2004 - 23:45 #19
Ikke for at afbryde jeres ellers interessante diskussion, men var problemet ikke i første omgang at computeren sagde "intet netkabel tilsluttet"? I sådan et tilfælde er det fuldstændig lige meget om routeren er konfigureret korrekt eller ej - computeren har bare ikke kontakt til noget som helst i den anden ende af netkablet.
Derudover lyder det mærkeligt hvis default gateway er 80.167.101.1 - burde være 192.168.0.1, da det er routerens default adresse (iflg. erikolsen).
Til sidst vil jeg lige sige, at jeg overhovedet ikke kan se meningen med at installere IPX/SPX - det gør kun forvirringen større.
Avatar billede zenze Nybegynder
09. januar 2004 - 23:54 #20
Kan du ikke lige skrue dit netkort nr. 2 ud. Der er ingen grund til at have onboard og et i en PCI sokkel. Hvad har du kørt med indtil nu? - Du skriver at du har brugt USB
Du skriver at modemmet er købt i ComputerCity, men det er routeren, ik'?
Du kan sagtens resette den uden du mister forbindelsen til nettet. Den skulle så bagefter automatisk fange den IP-adresse, som den får fra TDC.
Ellers kan du jo sætte PC'en direkte til kabelmodemmet.
Avatar billede erikolsen Nybegynder
10. januar 2004 - 09:10 #21
Go´morgen. Jo, sikke noget vrøvl - det er naturligvis routeren der er købt ude. Jeg har fjernet pci-netkortet.
Nu har jeg så sat netkablet direkte i mit Motorola-modem. Resultat: "intet netkabel tilsluttet". Skiftet til nyt netkabel: samme resultat. Og så er jeg pludselig tilbage, hvor det hele begyndte!!! Nemlig, hvor jeg satte hele skidtet sammen - det virkede ikke, og efter adskillige samtaler med TDC supporterne, sagde de, at jeg måtte hellere gå over på USB.
Det kan vel da vel ikke være modemmet, det er galt med? Jeg har prøvet at sætte netkablet direkte fra PCén til min gamle HUB, og så får jeg ingen fejlmelding. Nu kører jeg altså på USB.
Hvis jeg ikke svarer lige med det samme, er det fordi jeg lige skal ind til byen. Er hjemme igen i aften.
Avatar billede zenze Nybegynder
10. januar 2004 - 10:21 #22
Dansk Kabel TV har en trin for trin vejledning ang. Motorola Surfboard og D-Link DI-604 her:
http://www.dk-tv.dk/Default.asp?ID=299
Hvilken et af Surfboard'erne på denne side har du?
http://www.dk-tv.dk/Default.asp?ID=150
Avatar billede zenze Nybegynder
10. januar 2004 - 10:33 #23
Avatar billede zenze Nybegynder
10. januar 2004 - 12:15 #24
Virker RJ45 porten på kabelmodemmet? - Virker routeren? - Var den i ubrudt emballage med svejset cellofan? Bruger du lige-igennem kabler fra modem til router og herfra til PC?
Har du mulighed for at teste routeren hos en bekendt?
Hvad med routerens Firmware? Er den af nyere dato?
Avatar billede erikolsen Nybegynder
10. januar 2004 - 22:30 #25
Hej zenze. Tak for nogle gode links. Surfboarded er type SB 5100 - det nyeste.
Jeg må lige se om jeg kan udtrykke mig lidt bedre. Det seneste jeg har prøvet er, at sætte netkablet fra PCèn direkte i modemmet. Altså i RJ 45 porten - intet andet et tilsluttet. Her får jeg så fejlmeldingen "intet netkabel tilsluttet" - og når jeg sætter samme kabel i min gamle HUB får jeg ingen fejlmelding. Ergo MÅ Motorola modemmet være årsagen - eller hur ser du det?
Avatar billede zenze Nybegynder
10. januar 2004 - 23:06 #26
Du har sat PC <-> Surfboard = "intet netkabel tilsluttet"
Så PC <-> hub <-> Surfboard = ingen fejlmelding - eller er Surfboarded ikke sat til hubben???
Er Surfboarded "låst" eller prækonfigureret, så du evt. ikke kan resette det. Har TDC-folkene sagt noget om det? - Måske vil de have lidt flere penge ud af dig, hvis du skal bruge forbindelsen til flere computere, og derfor er RJ45 porten låst, disablet eller fyldt med Dyremose-vand:0)
Avatar billede zenze Nybegynder
10. januar 2004 - 23:09 #27
.... eller noget af det dyre mosevand, som bossen hælder ud af ørerne, når kunderne, konkurrencestyrelsen og skatteministeriet stiller ubehagelige spørgsmål;0)
Avatar billede agalion Nybegynder
11. januar 2004 - 00:04 #28
Har du prøvet med et krydset kabel?
Avatar billede erikolsen Nybegynder
11. januar 2004 - 07:35 #29
Jeg har kun tilsluttet PC-surfboard, ingen HUB. Om TDC har låst, eller på anden måde RJ45 porten ved jeg ikke - men der fulgte da et netkabel med pakken.
Dette netkabel var et "lige igennem", derfor har jeg ikke prøvet et krydset.
Avatar billede erikolsen Nybegynder
13. januar 2004 - 08:02 #30
Hej Zenze. Tak for din indsats. TDC ombytter modem, så må vi se hvad der kommer ud af det. Kan jeg give dig en orientering her? Du skal i hver tilfælde have point. Og mange tak.
Avatar billede zenze Nybegynder
13. januar 2004 - 16:45 #31
Ja, du giver bare en tilbagemelding her. Det ville da være lidt interessant at vid, hvordan du får det til at virke. Held og lykke med det.
"agalion" skriver 09/01-2004 23:45:35 at installation af protokollen NWlink kun vil gøre forvirringen større. Det vil ikke gøre nogen forvirring større, men rigtig mange kan få deres netværk til at fungere på TCP/IP protokollen alene. Jeg har imidlertid gode erfaringer med at installere NWlink, men prøv du bare uden i første omgang.
Avatar billede agalion Nybegynder
14. januar 2004 - 13:20 #32
I og med at IPX-protokollen ikke er route-bar og slet ikke har noget med Internet og dermed IP-adresser at gøre, tvivler jeg på at den vil kunne løse nogen problemer.
Avatar billede agalion Nybegynder
14. januar 2004 - 15:23 #33
Lige en rettelse: IPX-protokollen er route-bar...
Avatar billede erikolsen Nybegynder
17. januar 2004 - 15:39 #34
Hej zenze. Så blev problemet løst med et nyt netkort DFE-530TX fra D-Link. TDC/ Motorolas kabelmodem ville åbenbart ikke tale med hverken mit FriendlyNet eller indbyggede SIS 900. Nu kører både PC, Router og Mac. Tak for fin hjælp og god week-end.
Avatar billede zenze Nybegynder
17. januar 2004 - 15:55 #35
Tak, og i lige måde. Det glæder mig at du fik det til at virke. Du skal bare acceptere dit eget/egne svar. Du og TDC løste problemet i fællesskab!