Avatar billede hoff76 Nybegynder
08. januar 2004 - 16:04 Der er 39 kommentarer

Højreklik hænger!

Når jeg højreklikker filer, mapper og startmenu, hænger systemet og menuen popper først frem efter ca.20 pinefulde sekunder.

Processor Intel Pentium 4 - 3.066 MHz - 533MHz BUS
Chipsæt Intel i845PE
RAM mængde 512 MB

Disse specifikationer skulle ikke kunne retfærdiggøre denne katastrofale langsomhed! Hilfe!
Avatar billede olaferenhest Nybegynder
08. januar 2004 - 16:09 #1
Formatter dog din hd...
Avatar billede zhark Nybegynder
08. januar 2004 - 16:13 #2
Prøv at fjerne din mus i enhedshåndtering og genstart, tror helt bestemt problemet udelukende har relation til din mus - på den ene eller anden måde, at formatere må være held ude i...
Avatar billede fromsej Praktikant
08. januar 2004 - 16:14 #3
Sikke et godt svar, gud fader bevares.
Prøv lige at sætte din XP CD i drevet, klik på Start=>Kør skriv SFC /scannow klik OK.
Der skal være mellemrum mellem SFC og /scannow.
Avatar billede fromsej Praktikant
08. januar 2004 - 16:16 #4
Zhark>>Det var ikke dit jeg mente, det var der ikke da jeg kommenterede.*S*
Avatar billede magictouch Nybegynder
08. januar 2004 - 17:39 #5
Hvor tit rydder du op i gamle filer f.eks tmp, og defragmenterer, kører chkdsk
Avatar billede hoff76 Nybegynder
08. januar 2004 - 17:58 #6
Bruger jv16 powertools et par gange om måneden til at rydde op i reg.basen, fjerne tmp's, dll's osv. - helt sikkert ikke det der er problemet.
Avatar billede hoff76 Nybegynder
08. januar 2004 - 18:00 #7
ups......samt defragmenterer jævnligt (også når XP ikke anbefaler det) og kører fuld virus scan én gang om ugen.
Avatar billede squashguy Nybegynder
08. januar 2004 - 18:00 #8
Hænger den også, hvis du starter i fejlsikret tilstand? Hvis ikke, må det næsten være noget som starter op med Windows..
Avatar billede squashguy Nybegynder
08. januar 2004 - 18:03 #9
Hvad ligger der i menuen, ud over det sædvanlige? Måske et dumt program har lagt sig ind, og skal bruge en masse tid på at lave noget unødvendigt?
Avatar billede hoff76 Nybegynder
08. januar 2004 - 18:07 #10
Ikke noget som jeg ikke kan stå inde for - men det virker som om den står og arbejder med noget halvtungt ved højreklik.
Avatar billede fromsej Praktikant
08. januar 2004 - 18:10 #11
Squashguy>>Tror du vi skal på banen her?
Avatar billede magictouch Nybegynder
08. januar 2004 - 18:30 #12
hoof76>Prøv ctrl+alt+del for at se det med det halvtunge;)
Avatar billede squashguy Nybegynder
08. januar 2004 - 18:36 #13
tja, jeg ved ikke om hijackthis opfanger alle de programmer som måtte have lagt i højrekliksmenuen?
Avatar billede fromsej Praktikant
08. januar 2004 - 18:54 #14
Det ved jeg heller ikke, jeg følger med og ser om i får det løst, ellers er jeg klar.*S*
Avatar billede hoff76 Nybegynder
08. januar 2004 - 19:24 #15
Jeg troede HijackThis var til at opfange programmer der knytter sig til ens browser. Dette højrekliks problem er begyndt at irriterer mig kraftigt, næsten til det punkt hvor jeg overvejer at karatesparke mit kabinet..
Avatar billede magictouch Nybegynder
08. januar 2004 - 19:47 #16
Prøv lige MAX Tweak-ned på siden: http://www.tech52.com/
inden karate sparket;)
Avatar billede hoff76 Nybegynder
08. januar 2004 - 20:38 #17
Update på mit(pisseirriterende) problem! Prøvede lige at hive mit netkabel ud af væggen - voila, højreklik virker normalt igen. Men hvad er problemet, og betyder dette at jeg skal rive stikket ud af væggen hver gang jeg skal højreklikke på en fil eller mappe? I så fald bliver det en lang og deprimerende vinter.
Avatar billede fromsej Praktikant
08. januar 2004 - 20:41 #18
Nu tror jeg mere på det er min tur.*S*
Gå ind her og hent Spybot og Hijackthis.
http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm
Installer og kør Spybot, opdater online, scan, afhjælp valgte problemer, genstart.
Derefter udpakker og kører du Hijackthis, scan, save log og kopier logfilen herind, så kigger vi på den.
Lad være med at slette noget selv med Hijackthis, det kan skade mere end det gavner.
Avatar billede magictouch Nybegynder
08. januar 2004 - 21:04 #19
Ellers prøv at tjek her for din forbindelse og evt problemer:http://www.pcpitstop.com/internet/BandwidthResults.asp

Run the PC Pitstop Internet Speed AutoFix !
Avatar billede hoff76 Nybegynder
08. januar 2004 - 21:34 #20
fromsej>>  workin' on it!  poster log'en hurtigst muligt. Thx!
Avatar billede hoff76 Nybegynder
08. januar 2004 - 22:30 #21
Hermed resultatet af HijackThis scanningen:

Logfile of HijackThis v1.97.7
Scan saved at 22:29:05, on 08-01-2004
Platform: Windows XP  (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 (6.00.2600.0000)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
C:\Program Files\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
C:\Program Files\Norton AntiVirus\AdvTools\NPROTECT.EXE
C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
C:\Program Files\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Program Files\Analog Devices\SoundMAX\Smtray.exe
C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccApp.exe
C:\Program Files\Common Files\Real\Update_OB\evntsvc.exe
C:\WINDOWS\System32\spool\drivers\w32x86\3\hpztsb08.exe
C:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Software Update\HPWuSchd.exe
C:\Program Files\Hewlett-Packard\Digital Imaging\bin\hpotdd01.exe
C:\WINDOWS\System32\RUNDLL32.EXE
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\Program Files\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\Program Files\Hijackthis\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.hhkol.dk/
O2 - BHO: (no name) - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Adobe\Acrobat 6.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: (no name) - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\program files\google\googletoolbar1.dll
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Program Files\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Program Files\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\program files\google\googletoolbar1.dll
O4 - HKLM\..\Run: [Smapp] C:\Program Files\Analog Devices\SoundMAX\Smtray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccApp.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [ccRegVfy] "C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccRegVfy.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Advanced Tools Check] C:\PROGRA~1\NORTON~1\AdvTools\ADVCHK.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [TkBellExe] C:\Program Files\Common Files\Real\Update_OB\evntsvc.exe -osboot
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [NeroCheck] C:\WINDOWS\System32\\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [HPDJ Taskbar Utility] C:\WINDOWS\System32\spool\drivers\w32x86\3\hpztsb08.exe
O4 - HKLM\..\Run: [HP Software Update] C:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Software Update\HPWuSchd.exe
O4 - HKLM\..\Run: [DeviceDiscovery] C:\Program Files\Hewlett-Packard\Digital Imaging\bin\hpotdd01.exe
O4 - HKCU\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NVMCTRAY.DLL,NvTaskbarInit
O4 - HKCU\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Program Files\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - Global Startup: Adobe Gamma Loader.lnk = C:\Program Files\Common Files\Adobe\Calibration\Adobe Gamma Loader.exe
O8 - Extra context menu item: &Google Search - res://C:\Program Files\Google\GoogleToolbar1.dll/cmsearch.html
O8 - Extra context menu item: Backward &Links - res://C:\Program Files\Google\GoogleToolbar1.dll/cmbacklinks.html
O8 - Extra context menu item: Cac&hed Snapshot of Page - res://C:\Program Files\Google\GoogleToolbar1.dll/cmcache.html
O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: Si&milar Pages - res://C:\Program Files\Google\GoogleToolbar1.dll/cmsimilar.html
O8 - Extra context menu item: Translate into English - res://C:\Program Files\Google\GoogleToolbar1.dll/cmtrans.html
O9 - Extra button: Messenger (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger (HKLM)
O16 - DPF: {02BF25D5-8C17-4B23-BC80-D3488ABDDC6B} (QuickTime Object) - http://www.apple.com/qtactivex/qtplugin.cab
O16 - DPF: {166B1BCA-3F9C-11CF-8075-444553540000} (Shockwave ActiveX Control) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/director/sw.cab
O16 - DPF: {2917297F-F02B-4B9D-81DF-494B6333150B} (Minesweeper Flags Class) - http://messenger.zone.msn.com/binary/MineSweeper.cab
O16 - DPF: {70BA88C8-DAE8-4CE9-92BB-979C4A75F53B} (GSDACtl Class) - http://launch.gamespyarcade.com/software/launch/alaunch.cab
O16 - DPF: {8E0D4DE5-3180-4024-A327-4DFAD1796A8D} (MessengerStatsClient Class) - http://messenger.zone.msn.com/binary/MessengerStatsClient.cab
O16 - DPF: {917623D1-D8E5-11D2-BE8B-00104B06BDE3} (CamImage Class) - http://hhkolcam.hhkol.dk/activex/AxisCamControl.cab
O16 - DPF: {9F1C11AA-197B-4942-BA54-47A8489BB47F} (Update Class) - http://v4.windowsupdate.microsoft.com/CAB/x86/unicode/iuctl.CAB?37876.2840509259
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
O16 - DPF: {F54C1137-5E34-4B95-95A5-BA56D4D8D743} (Secure Delivery) - http://www.gamespot.com/KDX/kdx.cab
Avatar billede fromsej Praktikant
08. januar 2004 - 22:50 #22
O16 - DPF: {917623D1-D8E5-11D2-BE8B-00104B06BDE3} (CamImage Class) - http://hhkolcam.hhkol.dk/activex/AxisCamControl.cab
Er sådan set det eneste der burde fjernes, det er ikke deri problemet ligger.
Deaktiver systemgendannelse:
http://www.spywarefri.dk/virusscannere.htm#alle

Kør Hijackthis, scan, sæt flueben ved linien listet her, luk alle vinduer undtaget Hijackthis, klik på fix checked, genstart.
Har du en anden mus du kan prøve med?
Avatar billede hoff76 Nybegynder
08. januar 2004 - 23:35 #23
(camImage class) er blot en vens webcam jeg har autorisret til at køre et script. Tror ikke musens beskaffenhed gør nogen forskel, den udfører alle andre handlinger til perfektion. Tak for tålmodigheden fromsej, men problemet er desværre ikke løst.....
Avatar billede hoff76 Nybegynder
08. januar 2004 - 23:46 #24
Dette er processerne der kører i windows task manager - noget mistænkeligt der?

IEXPLORE.EXE
SMAgent.EXE
nvsvc32.EXE
NPROTECT.EXE
NAVAPSVC.EXE
CCEVTMGR.EXE
spoolsv.exe
svchost.exe
taskmgr.exe
svchost.exe
msnmsgr.exe
ctfmon.exe
rundll32.exe
lsass.exe
services.exe
hpwuSchd.exe
winlogon.exe
csrss.exe
hpztsb08.exe
smss.exe
evntsvc.exe
ccApp.exe
SMTray.exe
explorer.exe
hpotdd01.exe
system
Avatar billede fromsej Praktikant
09. januar 2004 - 00:08 #25
Nej.*S*
Avatar billede hoff76 Nybegynder
09. januar 2004 - 14:07 #26
Jeg har prøvet alt....stadig ingen resultater....er der nogen af jer der nogensinde har hørt om dette problem?
Avatar billede netpxg Nybegynder
09. januar 2004 - 14:15 #27
Næh, men det ville ikke overraske mig hvis det hjalp at stoppe ctfmon.exe.
Avatar billede hoff76 Nybegynder
09. januar 2004 - 14:16 #28
Hvad styrer den?
Avatar billede netpxg Nybegynder
09. januar 2004 - 14:18 #29
Den bruges af MS office, du kan finde mere hos micro$oft.
Avatar billede hoff76 Nybegynder
09. januar 2004 - 14:18 #30
Process File: ctfmon or ctfmon.exe
Process Name: Alternative User Input Services
Description: Handles Alternative User Input Text Processor (TIP) and the Microsoft Office Language Bar.It provides text input support for speech recognition, handwriting recognition, keyboard, translation, and other alternative user input technologies
Company: Microsoft Corp.
System Process: Yes
Security Risk ( Virus/Trojan/Worm/Adware/Spyware ): No
Common Errors: N/A

Tror du at det har noget med højrekliksmenuen at gøre?
Avatar billede netpxg Nybegynder
09. januar 2004 - 14:21 #31
Måske ikke, men den har drillet/generet mig før, det er min yndlingsaversion.
Du kan slå den ned med jobliste/taskmanager, den kommer den igen efter næste boot.
Avatar billede hoff76 Nybegynder
09. januar 2004 - 14:24 #32
Ok, prøver det. Lyder som endnu en skjult Bill Gates dagsorden.
Avatar billede netpxg Nybegynder
09. januar 2004 - 14:25 #33
Har du prøvet at have jobliste/taskmanager kørende sorteret efter faldende cpu mens du højreklikker.
Avatar billede hoff76 Nybegynder
09. januar 2004 - 14:29 #34
Jeg ved ikke om du har læst dette i det ovenstående

" Update på mit(pisseirriterende) problem! Prøvede lige at hive mit netkabel ud af væggen - voila, højreklik virker normalt igen. Men hvad er problemet, og betyder dette at jeg skal rive stikket ud af væggen hver gang jeg skal højreklikke på en fil eller mappe? I så fald bliver det en lang og deprimerende vinter....."

Der er altså, på en eller anden syg måde, en forbindelse imellem min net forbindelse og problemet - men prøver selvfølgeligt lige dit forslag...
Avatar billede netpxg Nybegynder
09. januar 2004 - 14:35 #35
Det kunne måske også være "gamle" netvætks forbindelser. Har du forbindelser til drev på andre maskiner, der ikke længere er i netværket. Du kan set det i regedit (start-run/kør -> regedit <enter>  ) under HKEY_CUrrent_user og Network
Avatar billede hoff76 Nybegynder
09. januar 2004 - 14:48 #36
Jeg ser ingen undermenu under HKEY_CUrrent_user der hedder Network. Måske er jeg bare meget træt!
Avatar billede netpxg Nybegynder
09. januar 2004 - 14:56 #37
Så er der enten ikke nogen "gamle forbindelser" eller også står det et andet sted. Er det XP du kører ? Siddder ved en Win2k, kan checke hvor den key er i xp senere i dag.
Avatar billede hoff76 Nybegynder
09. januar 2004 - 15:26 #38
Ja, jeg kører XP pro (denne del af foraet hedder jo styresystemer>XP).
Avatar billede netpxg Nybegynder
09. januar 2004 - 17:03 #39
Netværks forbindelser står også i xp under HKEY_CURRENT_USER\Network. Har afprøvet min teori og den faldt til jorden.
Er det alle brugere på den pågældende maskine, der har problemet?

Står der noget i eventloggen  ?
Prøv at starte performance monitoren/ydeevne og se hvilke processer, der reagerer, når du højreklikker.
Det eneste, jeg ellers kan komme i tanke om er, at der et eller andet sted i registry er en reference til et sted i netværket, der enten ikke findes eller er meget langt væk. jeg ville starte i HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer
Det nemmeste er måske at exportere registry til en text fil.
Men check først om "netkortet blinker " eller om der sker der noget i jobliste/netværk når du højreklikker ? Hvis ikke så er den teori også død.