Avatar billede gnispi Nybegynder
08. januar 2004 - 09:55 Der er 7 kommentarer

Kølepasta eller hardware fejl

Hejsa. Jeg har en PC der driller lidt. Den opfører sig ustabilt: Lukker ned pludseligt og uden varsel, der går "blå skærm" i den og visse programmer får den til at køre ustabilt. Jeg har selvfølgelig prøvet at geninstallere xp, men det synes den (oftest) ikke om. Der går den også ned.

Jeg har skiftet ram og grafikkort, men lige meget har det hjulpet.

Jeg har tidligere fået det hint at det kunne være fordi processoren (Athlon XP) blev for varm, hvilket er en mulighed, da jeg "kommer længst" når den har været slukket noget tid (og nogen garge får jeg da også installeret færdig - men med de nævnte problemer). Jeg har støvsuget blæseren over cpuen, og måske det har hjulpet lidt, men at den er kommet til at virke, kan man ikke sige.

Nu er jeg kommet dertil, hvor jeg tænker at det må være bundkortet (Soltek kv 75-x) det er galt med, men et sidste hint handler om, at der ikke rigtig er noget kølepasta mellem blæser og cpu (et meget ujævnt og tyndt lag . Kan det have noget at sige?
Gnispi
Avatar billede cpufan Juniormester
08. januar 2004 - 10:09 #1
prøv i første omgang at gå ind i din bios, for at se hvor varm cpu'en er / bliver.
Når du er derinde, kan du evt. også sætte opsætningen til "optimal" eller "default" det kan være det hjælper.
Det hjalp på en irriterende alarmlyd (high/low) der kom fra mit bundkort hele tiden.
Avatar billede gnispi Nybegynder
08. januar 2004 - 10:42 #2
Tak for rådet, men jeg har ikke monteret føleren (og den lader sig ikke finde. sååh...
Avatar billede sukos Juniormester
08. januar 2004 - 10:45 #3
kølerpastaen skal være et tyndt lag.
Skal blot sikre at der ikke er "lufthuller" mellem cpu og køler

Der plejer da at være en "CPU" måler i bios, som også viser hastigheden kølere blæsere rundt med?
Avatar billede cpufan Juniormester
08. januar 2004 - 10:49 #4
er det en k7?
det er en sådan jeg lige har haft problemer med.:
Købte et nyt sæt køleribber med 2 blæsere på og kølepasta for 65,- kr.
Før var cpu så varm at man dårligt kunne røre ved den(har heller ikke selv føler på)
Nu er den ligeså kølig som en lun sommerdag....
Så prøv at føl på cpu'en hvor varm den ca føles - det kan da give et hint.
købte min nye køler hos www.jem.dk , men har også set den hos www.thiim.dk
Avatar billede gnispi Nybegynder
08. januar 2004 - 11:12 #5
Hejsa, jeg sidder ikke hjemme, og er næsten sikker på, at den smule kølepasta der faktisk er, ikke er jævnt fordelt. Så jeg tror, at jeg begynder med pastaen.

K7? Er det det samme som Athlon?
gnispi
Avatar billede cpufan Juniormester
08. januar 2004 - 11:21 #6
AMD Athlon findes i flere versioner ligesom pentium I, II, III, og IV
AMD's hedder K5, K6 og K7 f.eks.
Avatar billede gnispi Nybegynder
08. januar 2004 - 11:38 #7
tak allesammen, nu har jeg noget at gå videre med