Avatar billede japster Nybegynder
07. januar 2004 - 18:39 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Mit nye system fryser konstant!

Hej Eksperter!

Nu har jeg læst frem og tilbage om det her problem, og vil bare have konstateret noget nu!

Jeg købte nyt ECS bundbræt og en Celeron 2.4gHz til jul, og dertil 2x512mb DDR PC2700 ram. Men den fryser konstant!

Jeg har forsøgt med andre ram, intet held!
HAr forsøgt anden CPU, intet held!

Og igår var jeg så inde og købe en 350w PSU med P4 stik, som jeg så skulle mene ville kunne trække det hele, men den fryser stadig!

I Hardware Sensors Monitor (lille stykke software) fortæller den mig at min 12v ligger på omkring 5, og 5v ligger på omkring 2. Jeg kan godt se dette er et problem, men skal jeg have endnu større PSU på? Og er det så derfor den fryser?

På forhånd tak!
Avatar billede japster Nybegynder
07. januar 2004 - 18:41 #1
"det hele" består forresten af hardwaren beskrevet samt 2 80gb diske, og en ekstern USB-disk (med ekstern strøm dog) og en brænder. Har postet billede fra Hardware Sensors Monitor her: www.bodega-muskel.dk/hmonitor.jpg
Avatar billede carparknorth Nybegynder
07. januar 2004 - 18:44 #2
hejsa...

hvilket styresystem bruger du?
Avatar billede japster Nybegynder
07. januar 2004 - 18:45 #3
Windows XP, og har netop prøvet en geninstallation da jeg tænkte at den måske gerne ville installeres på det nye bundkort.. men ak!
Avatar billede Dribble Nybegynder
07. januar 2004 - 18:46 #4
lyder mest af alt som en fejl på bundkortet....men du skal have nogen flere programmer til at måle de volt med.....hvis dit program læser rigtigt, så er det helt klart der problemet ligger.
Avatar billede japster Nybegynder
07. januar 2004 - 18:47 #5
psykerz - har du nogle forslag til et alternativt program?
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2004 - 18:47 #6
De spændinger lyder helt utrolige, prøv at pille alle drev fra undtaget den disk med styresystemet, prøv så at måle igen.
Avatar billede Dribble Nybegynder
07. januar 2004 - 18:48 #7
prøv evt. speedfan http://www.almico.com/speedfan.php

bruger den selv.
Avatar billede japster Nybegynder
07. januar 2004 - 18:52 #8
målinger fra SpeedFan siger nogenlunde det samme; www.bodega-muskel.dk/speedfan.jpg
Avatar billede japster Nybegynder
07. januar 2004 - 18:54 #9
fromsei - prøver lige at pille alt overflødigt ud og måle derefter!
-
Og forresten tak for de hurtige svar ;)
Avatar billede Dribble Nybegynder
07. januar 2004 - 18:59 #10
ja...den kan faktisk godt være en af dine drev der laver sjove ting med dine volt

men mål lige med det sidste program for at være helt sikker: http://www.majorgeeks.com/download3251.html
Avatar billede japster Nybegynder
07. januar 2004 - 18:59 #11
hmm... spændingen kommer kun en smule op.. ca. 1v på våde 12 og 5 volts-siden... skal jeg virkelig op over de 450w? virker det ikke voldsomt?
Avatar billede carparknorth Nybegynder
07. januar 2004 - 19:00 #12
ja, det er formentlig dine spændinger den er galt med. Windows XP er efterhånden kendt for ikke at kunne håndtere sådanne spændinger (hvilket i og for sig er godt nok, da man så bliver gjort klar over problemet)

Jeg har en bærbar, 2,2 GHz med 1 GB Ram, som også havde Windows XP kørende. Min bærbare låste også. Prøvede at lave målinger på den, der var ingenting usædvanligt. Jeg prøvede så at indlæse Windows 2000 Professional og Windows 2000 Server på den. Siden har jeg ikke haft et eneste problem.
Avatar billede japster Nybegynder
07. januar 2004 - 19:02 #13
Hmm... "...can only be installed on an Intel-based motherboard..." fantastiskt!
Avatar billede Dribble Nybegynder
07. januar 2004 - 19:04 #14
det vil ikke hjælpe at købe en større PSU...jeg er rimelig overbevist om det er dit bundkort der er vrøvl....få det byttet hvis garantien stadig gælder.
Avatar billede Dribble Nybegynder
07. januar 2004 - 19:04 #15
hov...sorry ;)
Avatar billede japster Nybegynder
07. januar 2004 - 19:06 #16
hmm, har netop sendt et andet bundkort retur.. men det var fordi jeg fik sendt et forkert et i forhold til hvad jeg havde bestilt! hmm... det virker mystiskt!! lol, og jeg har netop for et par timer siden solgt mit gamle bundkort, i mit nye's emballage... lol... idioti!! :D
Avatar billede Dribble Nybegynder
07. januar 2004 - 19:08 #17
ja...det er dårlig timing ;P men prøv at se om du ikke kan låne et bundkort af en...og se om ikke dit resterende hardware fungerer derpå.
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2004 - 19:12 #18
Så mangler du at fjerne den disk med styresystemet, sætte det andet grej i og installere styresystem på den anden disk.
Mål så igen.
Avatar billede japster Nybegynder
07. januar 2004 - 19:14 #19
åh herre gud... har lige flyttet alt fra den ene til den anden.. men okay.. prøver at bytte dem rundt og geninstallere ;)
Avatar billede japster Nybegynder
07. januar 2004 - 20:37 #20
Nå, så sidder jeg med XP på den anden harddisk.. den har ikke frosset endnu, men taget i betragtning af den gjorde det 2 gange under installationen tror jeg bestemt ikke det har hjulpet!! :/
Men jeg blev dog mindet om hvor sjov blaster-worm'en er! *suk*
Avatar billede japster Nybegynder
07. januar 2004 - 20:39 #21
Målinger er de samme lave spændinger!
Andre idéer?
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2004 - 20:46 #22
Ja, et ordentligt måleinstrument så du kan måle hvilke spændinger der kommer ud af den strømforsyning.
En vild idé, er der en omskifter på strømforsyningen, så den måske står til en forkert spænding?
Avatar billede japster Nybegynder
07. januar 2004 - 20:49 #23
hehe, nej det er der sgu ikke! Der kun en spændingsregulator til input, og den tror jeg ikke jeg skal rode ved.. dog ser det sjovt ud :)
Tænker du at PSU'en måske er defekt? Det er den anden PSU jeg har prøvet med nu!
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2004 - 21:03 #24
Jeg ved egentlig ikke helt hvad jeg tænker, det lyder vanvittigt at to PSUér i træk er defekte.
Bor du i Odense, så kan jeg prøve at pille lidt i det.
Avatar billede japster Nybegynder
07. januar 2004 - 21:09 #25
Bor i Ballerup i Storkøbenhavn desværre, kunne ellers være rart med lidt hjælp. Har da forholdsvis godt styr på hardware, men jeg må indrømme at jeg er på bar bund her. Jeg tvivler nu også lidt på et defekt bundkort!
Avatar billede japster Nybegynder
07. januar 2004 - 21:27 #26
Men kan vi konkludere at en større PSU ikke vil hjælpe? Jeg har haft en 250w og nu en 350w i. Skal jeg helt op over 450w?
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2004 - 21:33 #27
Der er et eller andet der kvæler den spænding, men hvad det er har jeg ikke rigtig nogen idé om, min mistanke er altså bundkortet nu, det er derfor jeg frygtelig gerne ville kunne måle på PSUén, med drevene sat til uden at bundkortet er sat til.
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2004 - 21:33 #28
En større PSU vil ikke ændre en tøddel på det der.
Avatar billede japster Nybegynder
07. januar 2004 - 21:35 #29
så jeg kan godt smutte til frederiksberg og få de 400,- tilbage jeg var inde og bruge på den 350w.. :) Kan et multimeter bruges?
Avatar billede japster Nybegynder
07. januar 2004 - 21:36 #30
bortset fra det er den faktisk ikke gået ned endnu med den nye XP-installation på den anden disk... men... det kommer nok hen ad aftenen!
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2004 - 21:39 #31
Ja, et multimeter kan sagtens bruges, du kan prøve at måle i et ledigt stik mens maskine kører.
Gul-Sort=12v DC
Rød-Sort=5v DC
Avatar billede japster Nybegynder
07. januar 2004 - 21:44 #32
Hmm... på de der helt normale gule multimetre, hvordan sætter jeg den rigtigt? ska bare ha et lille lynkursus :D
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2004 - 21:49 #33
Måleområdet skal være omkring 12 volt DC=, den ledning der sidder i Common er minus, den anden er Plus.
Avatar billede japster Nybegynder
07. januar 2004 - 21:56 #34
alright, tak for hjælpen.. jeg låner et multimeter af en af mine venner imorgen, og rapporterer så tilbage!
Avatar billede japster Nybegynder
08. januar 2004 - 00:16 #35
Yes, så får jeg lige installeret Service Pack 1, og så laver den fejl igen.. http://support.microsoft.com/?kbid=329284 det er den sjover der! hmm.. den kørte ellers rigtig godt før SP1, men mon det bare er indbildning?! LORT!
Avatar billede japster Nybegynder
08. januar 2004 - 15:31 #36
Så, nu har jeg fået lånt mig et andet bundkort.. anden CPU.. andre RAM, og senere får jeg et multimeter.. så burde mit testeri vidst kunne begynde :)
Avatar billede japster Nybegynder
08. januar 2004 - 18:44 #37
Og så en lille update, har smidt min kammerats bundkort i, og nu virker det perfekt, og den måler spændingerne korrekt og det hele! Jeg smider pointene over til dig fromsej, da du har været mig meget behjælpelig... tak for det ;)
Avatar billede japster Nybegynder
08. januar 2004 - 18:44 #38
ehm... og kom så lige med et svar sguda! ;D
Avatar billede fromsej Praktikant
08. januar 2004 - 18:56 #39
*S*
Men psykerz var også på sporet af at det var en bundkort fejl.
Avatar billede japster Nybegynder
08. januar 2004 - 19:44 #40
tjah, men teoretisk set kunne det ha været alt jo.. du hjalp mig nu mest med fejlfinding osv.. men er det tilladt at oprette et fake-spørgsmål, og så give point for det? Så ku I få 200 hver ;)
Avatar billede fromsej Praktikant
08. januar 2004 - 19:50 #41
Nej, der må max gives 200 point for et spørgsmål, men jeg er da villig til at dele, hvis det bliver nødvendigt.
Tak for point.*S*
Avatar billede Dribble Nybegynder
11. januar 2004 - 01:40 #42
beholde bare point....det er ikke derfor jeg er her...det er for at blive klogere, og hjælpe til :)
Avatar billede fromsej Praktikant
11. januar 2004 - 12:29 #43
Så siger jeg da tak for point.*S*
Psykerz>>Det er den rette ånd. ;o)