Avatar billede bjur Nybegynder
07. januar 2004 - 14:52 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til køb af bærbar PC.

Hej. Jeg skal ud og investere i en bærbar. Jeg regner med ca. at bruge 13000 kr. og køber en ekstra harddisk til, dvs. omkring 15000 kr. Mine krav er, at grafikkortet ikke skal være shared, og at den skal indeholde 512mb ram og have en processor på omkring 2,5 gHz. Den skal være mobile eller centrino (har kigget inde på dells hjemmeside, men der hedder de 1,4 og 1,5 og 1,7). Mine to spørgsmål er så, om der en nogen, som kender et godt og billigt sted? Samt hvis jeg bestiller fra dell, er hvad svarer 1,4 og 1,5 så til og er der nogen tydelig hastighedsforskel, på centrinoen 1,4 og 1,5 Ghz?
Avatar billede tobias28 Praktikant
07. januar 2004 - 14:55 #1
en centrino 1,5 Ghz, kan sagtens følge med en 2,5 Ghz P4 CPU. Hvad det lige præcis svarer til kan jeg ikke svare på.
Avatar billede jpvj Nybegynder
07. januar 2004 - 14:59 #2
Du skal passe lidt på at købe en PC på "tallene" alene - så skal i i det mindste have alle tal med og forstå hvad de betyder for ydelsen.

En Centrino bærbar er sammensætningen af en Pentium Mobile CPU, Intel 855M chipset og Intel 2110 WiFi netkort.

Med fare for at rode rundt i CPU'erne...

Der findes også en Pentium 4 Mobile CPU. Denne bruger betydeligt mere strøm, har kun halvt så stor cache (512KB) som en Pentium Mobile (1MB), men har en højere clock frekvens.

En Pentium Mobile frekvens skal "ca. ganges op med 1.5" for at finde den tilsvarende Pentium 4 Mobile mht. ydelse.

Gå efter en Centrino notebook - de er typisk lettere og har længere batterilevetid.
Avatar billede hitmaxx Nybegynder
07. januar 2004 - 15:02 #3
Hold dig fra Dell, hvis du kan... Det er noget værre lort!!
Avatar billede bjur Nybegynder
07. januar 2004 - 15:08 #4
Åhh okay, virkelig godt og intelligent svar! Vil du evt. uddybe?
Avatar billede hitmaxx Nybegynder
07. januar 2004 - 15:23 #5
Meget gerne.
Jeg arbejder i IT-afdelingen i en større virksomhed, hvor størstedelen af Pc'erne er bærbare. Ca. 1/4 af de bærbare er Dell computere, som har indbyggede fejl. Det kan rangere fra motherboard fejl, generelle hardwarefejl, til små bitte keyboard fejl.
Selve kavaliteten i udformningen af computeren er også elendig. Plastic delene flyver af maskinerne for et godt ord, efter ½ går batterierne flade, og halvdelen af tiden er de infrarøde enheder beskadigede.
Derudover er de ældre modeller udstyret med en swap bay, fordi der ikke er plads til både et diskettedrev og et cd-rom drev, så dem skal man hele tiden sidde og skifte imellem.
Bruger du en Docking station, så er du på herrens mark, for den har indbygget netkort, der konflikter med de netkort som du sætter i din bærbare, så de skal tages ud hver gang du skal sætte den i en docking station.

Jeg tror jeg kan blive ved med at skrive til huden på mine fingre er revet til blods...

Hitmaxx
Avatar billede bjur Nybegynder
07. januar 2004 - 15:30 #6
Tak, det var et svar som vil noget! Ved du evt. hvor jeg så skal handle henne, og hvad jeg skal gå efter? Nu troede jeg jo, at det var dell jeg skulle investere i, men hvad kan du anbefale?
Avatar billede hitmaxx Nybegynder
07. januar 2004 - 16:01 #7
Nu ligger min ekspertise inden for enten IBM eller Dell, og IBM er som regel ret dyre. (Hørte jeg nogen sige overpris??) Men de er som regel det værd. Deres nyeste T41 er for vild.
Kig her: http://www-306.ibm.com/pc/support/site.wss/quickPath.do?quickPathEntry=2373-9jg

Den nyeste HP Pavillon ser også ret sprød ud: HP zt3020. Jeg har kun hørt godt om HP's maskiner, men har selv begrænset viden omkring dem.

Jeg har ikke hørt noget godt om hverken Acer eller Fujitsu.
Men som du måske kan gennemskue, så er jeg stor fan af IBM, og hvis du vil have noget virkeligt godt, så skal du i den retning, men det koster ca. 4-5000 kroner mere end de andre modeller...
Avatar billede ird Praktikant
07. januar 2004 - 16:35 #8
Køb helst en bærbar med seperat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.

Processoren skal endvidere hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm. P4 eller P3 er et godt køb.

Læg også mærke til hvor lange bateriet holder, gå helst minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Når du køber en bærbar, er det oftest en fordel, hvis du mærker og hører hvordan bærbaren fungerer. Typisk er det "støjen" fra blæseren, som folk især lægger mærke til og hader, så den må ikke være for høj.

Jeg kan kun anbefalde mærkerne Dell, Asus og IBM, hvis prisklasser ligger mellem 10.000-25-000

De nye M2400N og S1300N serier er blevet endnu mere attraktive. Fx. får man for 13495,- inkl. moms en lækker ny Asus M2400N, med 512MB DDR RAM, 40GB harddisk og DVD-CDRW combodrev samt lav vægt på kun ca. 2,2 kg. De er baseret på den nye Intel Centrino teknologi, der sørger for lang batterilevetid (4-5 timer) og trådløst netværk. En Intel Centrino 1300 MHz CPU svarer ca. til en Pentium 4 2000 MHz i ydelse.

Skal du bruge en desktop-afløser, er der lige kommet en ny specialudgave af L3800 serien. Den understøtter ikke portbar (portreplikator), men er til gengæld utrolig billig.
Kun 13995,- inkl. moms for en workstation maskine med Mobile Pentium 4 2200 MHz, 512MB RAM, 60 GB harddisk og 15" SXGA TFT skærm (1400x1050 i opløsning)
Se konfigurationer og priser her på L3800
Se konfigurationer og priser her på M2400N

Desuden er der special kampagne på M2400E - P4-1800 Mobile, 384MB RAM og DVD-CDRW drev. 11495,- inkl. moms.

En bærbar med centrino processor er at foretrække efter min mening!

    Centrino:

Fordele ved centrino!

- Ydere mere
- Nyere teknologi (pladsbesparende)
- Lavere varmeudvikling
- Trådløs teknologi

  De yder langt mere end clockfrekvensenken 1,5 Ghz Centrino ydelsesmæssigt sagtens slå en 2,5 Ghz P4.

Intel® Centrino™ Mobile Technology er udviklet til at opfylde dine behov for konstant adgang til datakommunikation med omverdenen, og opfylder også de krav til ydeevne, der stilles af fremtidige applikationer.

Du kan nemt skifte mellem et multimedie diasshow og en hjemmevideo takket være teknologi, der tilbyder hurtigere afvikling af instruktioner ved et lavere strømforbrug.
For yderligere at forbedre din notebooks ydeevne anvender Intel Centrino Mobile Technology faciliteter som f.eks. Advanced Instruction Prediction, der elimerer replikering af processorprocesser. Dette giver dig mere ydeevne og større fleksibilitet.

I modsætning til eksisterende systemer leverer den nye teknologi kun strøm til komponenterne, når der er behov for det. Dette reducerer strømforbruget og
opvarmningen af processoren og giver samtidig brugeren større mobilitet

Centrino er en hardware-platform bestående af en processor, chipsæt og komponenter til trådløst netværk. Processoren, der hidtil har gået under kodenavnet Banias, er blevet døbt Pentium M.
Banias er konstrueret med to ting for øje, nemlig lavt strømforbrug og høj ydelse - i den rækkefølge. Fra ende til anden er der først og fremmest tænkt på batterilevetiden. Hertil kommer, at pc'er med Banias skal være små, og det skal være nemt at komme trådløst på nettet.
Der sker ikke så tit, at Intel bygger en ny processor op fra bunden. Når det gælder processorer til bærbare pc'er, er det faktisk kun sket en enkelt gang før, nemlig med 386SL i 1990.

På Intels udviklerkonference i Silicon Valley blev Banias demonstreret, og effekten kunne måles til syv watt ved hård belastning, i dette tilfælde videokomprimering med en hastighed på 30 billeder i sekundet. Når processoren bare skulle holde liv i Windows uden at afvikle applikationer, faldt strømforbruget til mindre end en watt. Til sammenligning kan de hurtigste Pentium 4-processorer til stationære pc'er sluge langt over 50 watt.  Centrino-teknologien fra Intel kan næsten fordoble batteritiden og gøre sådan at der spares strøm overalt, hvor det kan lade sig gøre, hvilket i praksis betyder at de kan køre på batteri en hel arbejdsdag.  Som regel skal du fravælge alle bærbare hvor der ikke er mobile CPU i, alm. desktop CPU’s  bruger nemlig meget mere strøm og derved udvikler de også meget mere varme = blæseren skal køre meget mere = mere støj.

Det som mange ofte går efter som det primære, er prisen de skal betale for deres bærbare computer.
Som udgangspunkt ligger bærbare i en prisklasse der hedder 7-18.000 kr., når vi taler om privatpersoner. Det er så her jeg mener, at mange går galt i byen, nemlig ved at vælge en model til 7.000 kr., fordi man ikke ser forskellen på den billige, og så den dyre som står ved siden af.
Priser mellem 10.000 og 25-000 vil være mit råd at spendere på en bærbar. Men selvfølgelig afhængig af hvad man skal bruge den til! En bærbar til under 10.000 kr. kan fint bruges, hvis ikke kravet er så stort

http://www.fujitsu-siemens.com/rl/products/notebooks/professional/lifebook/lifebooks/lifebooks.html

Savle bærbar. Jeg er ved at skrive en køberguide til folk der ikke ved så meget om dette, og den bliver snart offenliggjort

Asus laver kanon maskiner

Her er et par forslag:

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM2400N
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusS1300N
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=A2500H-C-2240
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=L5800C-C-2860

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21668

To kanon bærbare! De yder suverænt og levere indhold som er i top!
Avatar billede ird Praktikant
07. januar 2004 - 16:44 #9
Kan se nogen ikke kan lide DEll, men jeg vil tilgængæld så gerne anbefale Dell, IBM, Asus og Fujitsu Siemens. Jeg vil sige disse mærker levere kanon maskiner og god kvalitet.

Omkring grafikort på bærbare:

3D grafik og nye spil på en bærbar er for mange et ukendt område, men der findes faktisk en række grafikkort, eller rettere grafikchips, som kan lave hurtig og god 3D grafik på en bærbar. Prisen for at få disse grafikchips kan dog være ret høj og har man allerede købt sin bærbar kan det i mange tilfælde være umuligt at opgradere. Grafikken i en bærbar kommer ikke fra et kort som man kender det fra sin stationære, men fra en enkelt chip som er indbygget i bundkortet på den bærbare pc!
De bærbare hvor grafikchippen sidder på et printkort for sig selv i den bærbare kan dog sjældent opgraderes da nyere udgaver af "grafikkortet" ikke sælges i almindelig handel og disse ofte skifter design, dvs. at der enten ikke er plads til at sætte et nyt kort i eller så kræver kortet en ny slags stik eller strømforsyning som ikke findes i den bærbare. Når man vælger bærbar pc er det derfor vigtigt at gøre op med sig selv hvad man får brug for og måske får brug for, for maskinen kan sandsynligvis ikke opgraderes.

3D grafik og nye spil på en bærbar er for mange et ukendt område, men der findes faktisk en række grafikkort, eller rettere grafikchips, som kan lave hurtig og god 3D grafik på en bærbar. Prisen for at få disse grafikchips kan dog være ret høj og har man allerede købt sin bærbar kan det i mange tilfælde være umuligt at opgradere. Grafikken i en bærbar kommer ikke fra et kort som man kender det fra sin stationære, men fra en enkelt chip som er indbygget i bundkortet på den bærbare pc!
De bærbare hvor grafikchippen sidder på et printkort for sig selv i den bærbare kan dog sjældent opgraderes da nyere udgaver af "grafikkortet" ikke sælges i almindelig handel og disse ofte skifter design, dvs. at der enten ikke er plads til at sætte et nyt kort i eller så kræver kortet en ny slags stik eller strømforsyning som ikke findes i den bærbare. Når man vælger bærbar pc er det derfor vigtigt at gøre op med sig selv hvad man får brug for og måske får brug for, for maskinen kan sandsynligvis ikke opgraderes.

ATI Mobility Radeon 9000
Den første mobilchip der understøttede DirectX 8.1, og derfor kunne lave flere avancerede 3D effekter end sine konkurrenter der fandtes på udgivelsesdatoen. Chippen er grundlæggende meget tæt på ATI's Radeon 8500 grafikkort til de stationære pc'er, og ydelses på Mobility Radeon er i nye spil på højde med dette. Der er dermed tale om en chip der kan det samme som ethvert andet moderne DirectX 8.1 kompatibelt grafikkort.
Chippen findes i med både 32 og 64 MB hukommelse, hvor udgaven med 32 MB hukommelse ikke er sat til at køre nært så hurtigt som 64 MB udgaven.
Mobility Radeon 9000 har lige som sin forgænger indbygget mulighed for ATI's PowerPlay, så der kan spares på strømmen.
Producenter der bruger (eller har brugt) denne chip i deres bærbare er bl.a.: Dell, HP (Compaq), ECS og Medion.

ATI Mobility Radeon 9600
Nyeste 3D chip fra ATI til bærbare, og denne gang med understøttelse af DirectX 9 og forbedret ydelse.
Avatar billede ird Praktikant
07. januar 2004 - 17:02 #10
ps.. vil ikke have point i denne tråd så afvis mit svar :)
Avatar billede ird Praktikant
07. januar 2004 - 18:41 #11
håber du kunne bruge det
Avatar billede bjur Nybegynder
07. januar 2004 - 19:20 #12
Ja, det var smukt tak. Nu faldt jeg så, også over denne her http://www.merlin.dk/showcatalogpage.asp?catalogFileId=769. Så valget står mellem den og en dell som er ca. 3000 kr. dyrere. Problemet med dell er at, du ikke kan bestille med dvd-rw men kun med dvd+rw, hvilket er et stort problem, da jeg kun skal bruge dvd-r. Kan du også hjælpe med det?
Avatar billede ird Praktikant
07. januar 2004 - 19:23 #13
Kan desvære ikke se alle specifikationerne på denne, men det jeg kan se ser okay ud! Nej, tror ikke dette kan ændres
Avatar billede bjur Nybegynder
07. januar 2004 - 19:29 #14
Det jeg kunne gøre var, at købe en ekstern dvd brænder som denne her f.eks. og sætte til USB 2.0 porten http://www.multimediaworld.dk/default.asp?edbpriser=135511. Hvad er dine erfaringer, med eksterne brændere?
Avatar billede ird Praktikant
07. januar 2004 - 19:36 #15
Dem kender jeg ikke meget til desvære :)
Men har en artikel liggende om emnet som jeg ikke har fået læst endnu :)Men ideen lyder ikke dum
Avatar billede bjur Nybegynder
07. januar 2004 - 19:40 #16
Jeg har tænkt mig at lave tricket, med at købe en 250 GB ekstern harddisk og sætte til USB 2.0 porten. Og forhåbenlig kan det også lade sig gøre med en ekstern harddisk, men kan du ikke smide artiklen herud, så jeg kan læse den?
Avatar billede ird Praktikant
07. januar 2004 - 19:41 #17
http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21668

Synes du skulle kikke lidt på denne fyr eller denne http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

Begge to kanon maskiner, og en dejlig kvalitet af hardware.

Men igen, gør op med dig selv, hvad du skal bruge copmen til og køb udfra dette! Et godt råd er at tænke over vægten, hvis det er en fætter du skal gå meget rundt med. Mange siger eks. at 3.5 kg ikke er meget, men i længden bliver den sq tung :) Vægt og pris hænger selvfølgelig sammen :)

Men til 15.000 kan du få en god sag som holder langt henaf vejen. Håber jeg har bidraget til du blev lidt klogere, eller kan du kontakte mig på ICQ. Nummeret står på mit minisite her på E. Er altid frisk på at hjælpe dig
Avatar billede ird Praktikant
07. januar 2004 - 19:44 #18
Min scanner er ikke kørende denne tid og overvejer at smide den ud gennem vinduet *G*
Avatar billede bjur Nybegynder
07. januar 2004 - 21:22 #19
Er der nogen forskel på 1,4 og 1,5 i hastighed? 1,5 koster 800 kr. mere. Er det noget som er mærkbart?
Avatar billede ird Praktikant
08. januar 2004 - 10:03 #20
Ikke vildt mærkbart, men jo du kan godt mærke forskel
Avatar billede bjur Nybegynder
08. januar 2004 - 13:42 #21
Mange tak for hjælpen. Så har jeg lige et ekstra spørgsmål. Nu har jeg bestilt min inspirion 8600 med 1,5 Ghz, 512 mb ram, radeon 128 mb osv. Men hvor vigtig er en dockingstation? Når jeg bestilte blærbaren, kunne man på samme side bestille dockingstationen til 2300 kr. Så ser jeg så under tilbehør til blærbare, at de har nogle port replicators. Men hvor vigtig er sådan en dockingstation?
Avatar billede tobias28 Praktikant
10. januar 2004 - 19:03 #22
øhhh....jeg aner ikke hvad det er og bruger min dagligt......så for mig er den jo ikke særlig vigtig.....har du noget at bruge den til?