Avatar billede 8718 Juniormester
06. januar 2004 - 17:58 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

sende en makro til en anden bruger

Hvis jeg laver en xla fil med en tildelt makro, er der så nogen mulighed for at sende den videre til en kollega.

(Jeg har prøvet at sende min "person.xls" med alle makroerne videre - men vedkommende der skal gemme den, overskriver sin egen person.xls fil, men makroerne kommer underligt nok ikke med). Jeg har excel 2002 og modtageren har excel 2000. Hos modtageren ligger person.xls på et fælles drev (I:\makroer) øvrigt eneste fil der ligger der.

Takker på forhånd for lidt hjælp, da min kollega er godt træt af at lave en masse ens kommandoer.
Avatar billede jkrons Professor
06. januar 2004 - 18:12 #1
En mulighed kunne være at gemme makroerne i et almindeligt tekstdokument og sende det. Så slipper du også for at modtagerws postsystem evt. blokerer filer med makroer.

Så kan modtageren åbne det, og kopiere det hele ind i sin egen person.xls
Avatar billede 8718 Juniormester
06. januar 2004 - 20:48 #2
Mener du sådan:
1) åbne person.xls
2) funktioner, makro, vælge den pågældende makro og tryk rediger
3) kopiere indholdet til et worddokument som sendes
Modtager gør:
1) åbner person.xls
2) funktioner, makro, vba
3) sletter indholdet på den viste side
4) kopierer indholdet fra worddokumentet og trykker på excel-ikonet
5) gemmer person.xls

Ser ud til at virke - men vil lige høre, om det var sådan du mente. Det kræver at modtager guides en del igennem (tror jeg!).
Avatar billede bak Seniormester
06. januar 2004 - 21:21 #3
Jeg tror jkrons mener at alle de makroer din makker skal have putter du i et modul. I vba-editoren kan du så under File vælge at exportere dit modul.)også som tekstfil)
send så dette og din makker skal enten kopiere teksten ind eller så samme sted vælge at importere modulet ind i hans person.xls
Avatar billede 8718 Juniormester
06. januar 2004 - 21:22 #4
prøver lige - tager sikkert en rum tid, da det er helt nyt for mig.
Avatar billede jkrons Professor
06. januar 2004 - 21:58 #5
Hvis ikke du kan få eksport/import til at virke med tekst kan du bruge metoden med at kopiere og sætte ind :-)
Avatar billede softcareconsult Nybegynder
07. januar 2004 - 16:38 #6
Det kunne også være fordi modtageren har sat sikkerheden til 'høj', Menu funktioner, makroer, sikkehed sæt den evt. til 'mellem'
Avatar billede 8718 Juniormester
07. januar 2004 - 17:32 #7
bak> Når jeg vælger eksporter, så dannes der en fil der hedder Module20.bas. Når denne mailes videre, bliver den slettet fra Outlook (den er også fjernet i min "sendt post" - og altså ikke et forhold der gør sig gældende hos modtageren.
softcareconsult> Modtageren har ikke problemer med at modtage en vedhæftet fil fra mig - heller ikke med makroer. Men sender jeg person.xls, så kan den ikke åbnes, fordi der i forvejen er en sådan fil åben (også selvom Excel er helt lukket ned). Vi har prøvet at gemme person.xls ved at pege på den fil der eksisterer i forvejen og overskrive denne, men underligt nok, så er mine makroer ikke med, når vi åbner den igen.
Min fremgangsmåde som beskrevet tidligere ser ud til at virke, men er noget tung for modtageren. Er der virkelig ikke en simpel måde - som alle os "ikke eksperter" nemt kan finde ud af.
Et andet lille spørgsmål: Når alle I eksperter laver en makro, sidder I så og skriver koderne i VBA - eller bruger I også båndoptageren?
Avatar billede bak Seniormester
07. januar 2004 - 17:59 #8
Det er din outlook's sikkerhedsopsætning der blokkerer for *.bas filer.
Prøv at omdøbe den til *.txt (som jkrons skriver)

hvis du vil overskrive person.xls må excel ikke være åben (gør det i en stifinder)
Avatar billede jkrons Professor
07. januar 2004 - 18:09 #9
Som bak skriver kan du omdøbe filen. Du kan også vælge at sende hele person.xls og så overskrive den mens Excel er lukket, men så forsvinder alt det, din kollega har liggende i sin egen person.xls.

Til dit sidste spørgsmål: Nej, jeg skriver ikke al kode selv. det sker at jeg bruger makrooptageren - i hvert fald som udgangspunkt, men da denne ikke kan producere hverken programstrukturer, variable, dialogbokse eller tilsvarende, er der grænser for, hvor langt man kan komme.
Avatar billede softcareconsult Nybegynder
07. januar 2004 - 18:15 #10
Eller blot Copy/Paste koden direkte ind i en mail, så er der ingen "farlige" vedhæftninger. Og nej jeg bruger hverken båndoptager eller videoudstyr i den sammenhæng ;-) Undskyld, jeg ved selvfølgeligt godt, hvad du mener: Nogle gange er det faktisk en OK måde at finde de rigtige objekter på og få inspiration til hvordan funktionerne virker. Som oftest er der dog en del kode man sagtens kan undvære.