Avatar billede kjetilh Nybegynder
06. januar 2004 - 16:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

finne "høyeste" dato ved hjelp av javascript

Jeg har et problem hvor jeg har følgende html kode:

<form action='xxxx.php' method='post' name='dateform'>
<input type='hidden' name='dep_0' value='2003-01-01'>
<input type='hidden' name='dep_1' value='2003-02-21'>
<input type='hidden' name='dep_2' value='2003-03-12'>
<input type='hidden' name='dep_3' value='2003-02-31'>
<input type='date' name='p_start' value='2003-12-13'>

<input type='radio' name='change' value='copy' onClick="if (this.checked) {checkdate(4)}">Find Latest Date</form>

function checkdate(dep_num)
{
  var new_date = "0000-00-00";
  for ( var i=0; i <= dep_num; i++)
  {
    var check_date = window.document.dateform.dep_i.value;
    if ( check_date >= new_date)
      new_date = check_date;
  }
  window.document.dateform.p_start.value = new_date+1;
}
---------------------------------------------
Problemet er todelt:
1. Jeg vet ikke hvor mange hidden inputs det skal være, så derfor trenger jeg en for-sløyfe som sjekker alle datoene. "for" sløyfen jeg bruker fungerer ikke.
2. Hvordan får jeg sjekket hvilke dato som er størst og lagt til 1 dag ekstra?

100 points til den som kan hjelpe meg med dette.
Avatar billede roenving Novice
06. januar 2004 - 16:22 #1
check_date = window.document.dateform.elements['dep_'+i].value;

-- og ikke en ny var hver gang !-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
06. januar 2004 - 17:53 #2
prøv den her som checker datoen (ud fra Date-objectet) og lægger en dag til:
function checkdate(dep_num)
{
  var new_date = new Date(1970,00,00);
  for ( var i=0; i <= dep_num; i++)
  {
    var date_arr = document.dateform.elements['dep_'+i].value.split("-");
    var check_date = new Date(parseInt(date_arr[0]),parseInt(date_arr[1]),parseInt(date_arr[2]));
    if ( check_date.getTime() >= new_date.getTime())
      new_date = check_date;
  }
  new_date.setDate(new_date.getDate()+1);
  window.document.dateform.p_start.value = new_date.getYear()+"-"+(new_date.getMonth())+"-"+new_date.getDate();
}
Avatar billede skovenborg Nybegynder
06. januar 2004 - 17:57 #3
nåja, og så vil du sikkert også have at den skriver nul foran når måneden eller datoen er under 10:
function checkdate(dep_num)
{
  var new_date = new Date(1970,00,00);
  for ( var i=0; i <= dep_num; i++)
  {
    var date_arr = document.dateform.elements['dep_'+i].value.split("-");
    var check_date = new Date(parseInt(date_arr[0]),parseInt(date_arr[1]),parseInt(date_arr[2]));
    if ( check_date.getTime() >= new_date.getTime())
      new_date = check_date;
  }
  new_date.setDate(new_date.getDate()+1);
  window.document.dateform.p_start.value = new_date.getYear()+"-";
  window.document.dateform.p_start.value += (new_date.getMonth() < 10) ? "0"+new_date.getMonth()+"-" : new_date.getMonth()+"-";
  window.document.dateform.p_start.value += (new_date.getDate() < 10) ? "0"+new_date.getDate() : new_date.getDate();
}

I det eksempel du viser skal du forresten også kun skrive:
onClick="if (this.checked) {checkdate(4)}"
istedet for 4, da der slet ikke er så mange elementer.
Avatar billede kjetilh Nybegynder
07. januar 2004 - 09:54 #4
fungerer bra, men hvis new_date er 2004-01-31 så blir new_date.setDate(new_date.getDate()+1) 2004-01-32 og det er dag som ikke fins. Hvordan får man den til å skifte til neste månede slik at den nye datoen blir 2004-02-01??
Avatar billede skovenborg Nybegynder
07. januar 2004 - 13:26 #5
2004-01-31 eksisterer heller ikke - månederne tæller nemlig fra 0 af dvs. at 2004-01-31 er den 31 februar.

Der er endnu en bug i og det er getYear() som returnerer 103 i mozilla (når det er år 2003). Sådan står der faktisk også i netscapes javascript reference, men IE overholder har jo lavet deres egen javascript "standard". Det fulde script er altså:

function checkdate(dep_num)
{
  var new_date = new Date(1970,00,00);
  for ( var i=0; i <= dep_num; i++)
  {
    var date_arr = document.dateform.elements['dep_'+i].value.split("-");
    var check_date = new Date(parseInt(date_arr[0]),parseInt(date_arr[1])-1,parseInt(date_arr[2]));
    if ( check_date.getTime() >= new_date.getTime())
      new_date = check_date;
  }
  new_date.setDate(new_date.getDate()+1);
  window.document.dateform.p_start.value = new_date.getFullYear()+"-";
  window.document.dateform.p_start.value += (new_date.getMonth() < 10) ? "0"+(new_date.getMonth()+1)+"-" : (new_date.getMonth()+1)+"-";
  window.document.dateform.p_start.value += (new_date.getDate() < 10) ? "0"+new_date.getDate() : new_date.getDate();
}
Avatar billede kjetilh Nybegynder
07. januar 2004 - 14:39 #6
hvis man i tillegg erstatter
new_date.setDate(new_date.getDate()+1);

med
new_date = Date.parse(new_date) + (i*24*60*60*1000);
new_date = new Date(new_date);

Så blir ting straks mye bedre ;D
Legg igjen et svar skovenborg så skal du få dine points for god hjelp ;D
Avatar billede skovenborg Nybegynder
07. januar 2004 - 14:48 #7
det var så lidt :-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
14. februar 2004 - 16:37 #8
(husk lige at lukke ;-)