Avatar billede dkkarpen Nybegynder
05. januar 2004 - 13:31 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

PC vil ikke starte

Jeg har netop samlet en pc fra bunden. Den vil ikke starte. Power led giver lige et blink når jeg forsøger at starte den, men så sker der ikke mere. Nogen idéer til hvad der kunne være galt?
Avatar billede aksone Nybegynder
05. januar 2004 - 13:39 #1
omme bag ved er der ikke 1 2 3 eller 4 lamper der lyser på en bestemt måde? hvis der er kan du slå det op i en lille bog du fik med fra dit mobo. Der står alle de ting der skulle være fejl ved el. lignene
Avatar billede c-holst Novice
05. januar 2004 - 13:40 #2
start med at tjekke at ram og grafikkort er rigtigt sat i.

sørg herefter for, at alle stik, kabler og andre kort sidder korrekt

hvilken maskine er der tale om
Avatar billede zhark Nybegynder
05. januar 2004 - 13:40 #3
Inden man maler f/* på vægen, kommer du ikke uden om at gennemgå alle - ALLE - dine cabler, både strøm og IDE cabler, samt dine PCI kort og ram, om alt sider "godt" og rigtigt f. eks. ikke mindst om din CPU blæser virker!
Det lyder desværre ikke alt for godt, men gennemgå det nu grundigt.
Avatar billede c-holst Novice
05. januar 2004 - 13:40 #4
kommer der ingen beepcodes
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
05. januar 2004 - 13:45 #5
Ram og grafikkort og IDE kabler sidder rigtigt. Det er nok nærmere stræmkabler der skal gås efter. Men jeg kan kun se 2 kabler til mainboardet og de er sat rigtigt i. Der kommer ingen beebcodes. Det er som om den ikke tager imod strøm. Jeg aner ikke om min cpu blæser virker når der ikke kommer strøm til maskinen...
Avatar billede frewald Nybegynder
05. januar 2004 - 14:01 #6
Du kan evt. prøve at tvinge den til at lave beepcodes; Tag dit grafikkort ud, og prøv at starte din maskine. Kommer der stadig ingen beepcodes, så prøv at tage ram-klodserne ud. Stadig ingen beeps, så tag også CPU'en ud.
Jeg har før haft et MB der ikke ville noget før end jeg tvang den til at beep'e
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
05. januar 2004 - 14:23 #7
Rammene sad åbenbart forkert... Nu virker den. Laver du et svar c-host?
Avatar billede zhark Nybegynder
05. januar 2004 - 14:25 #8
Det var da typisk en forbindelses fejl!
Avatar billede zhark Nybegynder
05. januar 2004 - 14:26 #9
Tvivler nu på det "kun" var rammene, så skal den altså komme med (lidt af et hyl), så det holder ikke lige vand :-)
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
05. januar 2004 - 14:59 #10
Men det var nu tilfældet...
Avatar billede zhark Nybegynder
05. januar 2004 - 15:06 #11
Du kan prøve at tage rammene ud, vil du så vædde din PC på at den IKKE bare giver eet langt hyl? (hvis ellers ikke du rører andet altså)
Avatar billede zhark Nybegynder
05. januar 2004 - 15:14 #12
Misforstå nu ikke det her. Jeg har intet at bruge points til, men det skulle ikke gerne være sådan at "man" tror det er (kan være) FEJLEN i den situation, for det holder altså ikke. Du skrev også køler ikke kørte osv.
Men prøv nu at fjerne de ram, så får du svaret på at det IKKE var det.
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
05. januar 2004 - 15:22 #13
er er imidlertid opstået en ny fejl. Den står og tikker med en høj meget irriterende lyd. Hvad kan det være?
Avatar billede zhark Nybegynder
05. januar 2004 - 15:41 #14
Prøv at tage IDE cablet af HDen og sætte det på igen, og - fjern evt. cablerne til helt til din floppy og CD (for at udelukke dem. de enheder skulle være de eneste som skulle kunne "tikke"
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
05. januar 2004 - 15:46 #15
Hvis jeg prøver på at installere win xp fra cd rom booter den lige efter de indledende cd indlæsninger. Er harddiske defekt?
Avatar billede zhark Nybegynder
05. januar 2004 - 16:00 #16
Det behøver den ikke være, måske skulle du prøve med et andet IDE cabel. Jeg har lige været igennem noget lignende, hvor det var sagen! Jeg må løbe nu, håber du får gang i den  :)
Avatar billede zhark Nybegynder
05. januar 2004 - 17:45 #17
Naturligvis kan man aldrig udlukke en hardware fejl, men jeg synes helt klart din beskrivelse indikerer forholdsvis "banale" ting.
1) Nu starter den jo op og du får formentlig eet (post) beeb, så kan mobo
  CPU umiddelbart udelukkes som fejlkilde.
2) Du har vel sat kølepasta på da du monterede CPU/køler?
3) Jeg kan bare gentage at meget tyder på en dårlig forbindelse.
Jeg monterede en PC for ca. 1 måned siden, den skabte sig vildt (ustabilt) og man sidder og kan ikke brokke sig over de nye dele, for hvor/hvad? Alt var købt på nettet og ikke alt samme sted.
På et tidspunkt satte jeg et nyt sæt cabler på CD, floppy og HD og så har den været klippe stabil siden.
Jeg siger ikke det absolut er FEJLEN lige ved din PC, men når virus kan udelukkes, så kommer forbindelse (og evt. varme) ind som de klart mest sandsynlige.
PS.: Måske gider du skrive lidt om din PC, som: Mobo - ram - grafikkort CPU m.v. og om CPU clock/frequens er korrekt i bios - måske kunne det være en ide at resette din bios!?
Avatar billede c-holst Novice
05. januar 2004 - 19:10 #18
håber det kører for dig, og at du kunne bruge de tips du har fået
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
06. januar 2004 - 09:13 #19
Det kører stadig ikke. Når jeg prøver på at installere windows xp booter den hver gang jeg kommer til "Tryk Enter" for at installere. Jeg er godt nok på herrens mark...
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
06. januar 2004 - 09:13 #20
Jeg har forøvrigt sat et nyt IDE kabel i uden held...
Avatar billede zhark Nybegynder
06. januar 2004 - 10:12 #21
Kan ikke lige huske (mulighederne), men taster du ESC for at komme ud igen booter den så også "bare" eller er der så stadig gang i den, det er nu lidt spec. hvad der sker.
Kan du bevæge dig rundt i bios og kontrollere div. indstillinger?
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
06. januar 2004 - 10:15 #22
Den virker nu langt om længe. Møgmaskine!
Avatar billede c-holst Novice
06. januar 2004 - 19:02 #23
som jeg ser det efter gennemlæsning af tråden, har jeg vist fået nogle lettjente point der, og min kommentar var mest ment som en opstart, hvorefter jeg forsvandt ud af tråden på grund af tidsmangel.
sig til hvis du eller zhark skal have pointene, så ordner vi hurtigt den sag.
kører den for øvrigt godt nu