Avatar billede oersted Novice
04. januar 2004 - 23:35 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Pantonebøvl i Illustrator

Hvis jeg prøver at skrive et pantonenr ind i 'find'-feltet i pantoneswatch menuen overskriver den med numre som, well - virker ret tilfældige

Eksempel: jeg vil skrive 202 og når det ikke før Illustrator har udfyldt med f.eks. 200

Det ka da ikke passe ??

--

I øvrigt - nogen der ved hvor jeg finder øvrige pantoneswatches ? Der findes f.eks nogen til tekstil som jeg kunne bruge
Avatar billede oersted Novice
04. januar 2004 - 23:35 #1
.. til min nye håndbroderede vinterfrakke, forståes
Avatar billede aeblenet Nybegynder
04. januar 2004 - 23:47 #2
Du får kun et mindre udvalg af Pantone-farverne ved køb af Adobes produkter.
-derfor "mangler" rigtigt mange Pantone-farve-numre.

De pakker kan du mangler, kan du se her:
http://www.computerstore.dk/shop/varesoegning.asp?mc=pantone&Submit1=S%d8G

Så er det jo bare handle ind . . . med januarudsalget og så'n

Good luck!
Avatar billede aeblenet Nybegynder
04. januar 2004 - 23:47 #3
Prøv at vælge en anden type Pantone-farver i din farvevælger.
-der kommer ofte de numre du skal bruge.
Avatar billede misterx Nybegynder
04. januar 2004 - 23:48 #4
Det er højst sansynligt fordi det pantone nummer du skriver ikke findes.
Det sker at f.eks Pantone Uncoated ikke eksisterer i Pantone Coatet registeret og så videre og så for du bare et tilfældigt nummer...
Avatar billede spe Nybegynder
04. januar 2004 - 23:52 #5
Jo det passer at du får 200 når du taster 2 eller 20 inden du når det tredje. Du kan vælge i 10-ere forstået sådan at du kan nå at taste to cifre f.eks. 35 vil bringe dig hen til det sted i paletten hvor 350 ligger.
Nu ligger farverne heldigvis i nummerorden så problemet er vel ikke så stort.
02 vil bringe dig til 020 o.s.v.
Avatar billede oersted Novice
04. januar 2004 - 23:55 #6
jo - de findes netop. Prøv engang at åbne Pantone Process Coated og skriv PANTONE DS 2-1 C (det er nr. 2 i paletten)

Det vil den ikke hos mig, den skriver istedet PANTONE DS 1-2 C !??

Desuden misforstod du vist mit andet spm - jeg mener ikke pantonevifter men plug-ins til Illustator - indenfor tekstil har man nogen anden serier TF hedder de vist eller noget lign ...
Avatar billede oersted Novice
04. januar 2004 - 23:57 #7
spe - jeg begynder at forstå

he, lidt uheldigt. Je var ude at undervise og prøvede lige at taste noget ind, og det gik jo helt i ged :)
Avatar billede oersted Novice
04. januar 2004 - 23:57 #8
man kan altså ikke taste præcis det nummer man vil ha ?
Avatar billede oersted Novice
04. januar 2004 - 23:59 #9
coated og uncoated er jo i øvrigt den samme farve skulle jeg hilse at sige - det har de også fundet ud med 10-eren. Hvorfor man jo skal passe ldt på når man åbner 9'er filer med pantone ....
Avatar billede spe Nybegynder
05. januar 2004 - 00:00 #10
I coatede skriver du 1 når det er 1-1 osv.; 2 når det er 2-1 o.s.v 20 når det er 20-1 o.s.v. Du kan ikke få det sidste cifre med.
Avatar billede oersted Novice
05. januar 2004 - 00:02 #11
hmm hvis jeg skriver 20 eller 23 går den sgu ikke til noget med 230 ..... og den findes jo i den palette
Avatar billede oersted Novice
05. januar 2004 - 00:03 #12
hvordan skriver/finder man så 213 ?
Avatar billede oersted Novice
05. januar 2004 - 00:04 #13
det er sgu da noget l.... de har lavet der
Avatar billede spe Nybegynder
05. januar 2004 - 00:05 #14
Du kan sagtens komme til 230 du skriver blot 230 men du kan ikke skrive 230-1 o.s.v grundreglen er som jeg skrev du kan ikke få det sidste cifre med men godt de øvrige.
Avatar billede spe Nybegynder
05. januar 2004 - 00:07 #15
Jeg kan fint gå til 213-1 ved at skrive 213
men du skal ikke tøve for længe på mellem hver tast.
Avatar billede oersted Novice
05. januar 2004 - 00:09 #16
ja ok, man skal være lidt rap på tasterne kan jeg så se :)
Avatar billede spe Nybegynder
05. januar 2004 - 00:09 #17
Her er nogle swatches http://share.studio.adobe.com/axBrowseProductType.asp?t=30 men ikke sikkert på der er pantone imellem.
Avatar billede oersted Novice
05. januar 2004 - 00:10 #18
spe- har du nogen idé og andre pantone swatches. Jes kan intet se på pantones eller adobes hjemmesider
Avatar billede oersted Novice
05. januar 2004 - 00:10 #19
der var du hurtig ... kigger lige
Avatar billede oersted Novice
05. januar 2004 - 00:12 #20
nej det er bare 'pladder'swatches - ingen pantone ... hmm

men de findes jo, mærkeligt
Avatar billede spe Nybegynder
05. januar 2004 - 00:16 #21
Ja, er altid når man står og underviser det går i ged :-)
Avatar billede oersted Novice
05. januar 2004 - 00:19 #22
he - ja

min kursist havde hen på eftermiddagen ved et tilfælde (..) slået 'hide bounding box' fra
Jeg kunne huske jeg havde set det før, men var sgu lige ved at geninstallere programmet før jeg kom i tanker om hvad det var

he
Avatar billede spe Nybegynder
05. januar 2004 - 00:24 #23
Har ledt efter flere pantone swatches men kan heller ikke finde nogen.

Boundingboxen er a pain in the .... Forstår ikke hvad den skal være der for når nu der er et værktøj der er meget bedre Free transform. ;.)

Brug for lidt inspiration til Illustrator så kig her http://www.dtpkursus.dk/Illustrator/galleri/sidergalleri/galleriforside.html
Avatar billede oersted Novice
05. januar 2004 - 00:46 #24
hov det var vist din side ikke ?

jeg har ør talt om nogle tuts online, remember ?
Avatar billede oersted Novice
05. januar 2004 - 00:47 #25
fedt !