Avatar billede peter23 Nybegynder
04. januar 2004 - 17:21 Der er 35 kommentarer

Vandkøling af PC - det er jeres skyld

Her efter Nytår fik jeg endelig tid til at vandkøle min PC. Jeg var efterhånden godt træt af larmen, og konen også. Og jeg har efterhånden hørt så meget godt om det herinde på eksperten, så jeg var helt sikker på at det var den her vej jeg skulle gå.

Først fjernede jeg alle blæserne og forseglede ventialtionshullerne med silikone. Og jeg smurte også silikone rundt om alle sammeføjningerne i kabinettet. Det stank, men konen holdt mund, da jeg forklarede hende at det var sådan man lavede PC'en lydløs. Helt, helt lydløs.

Da jeg var færdig med silikonen var der kun en åbning i toppen af kabinettet lige over DVD-drevet. Der stoppede jeg vandslangen godt ind, så jeg var sikker på at den ikke ville ryge ud igen. Og så var det ellers med spænding jeg tændte for vandet. Efter laaang tid - det er utroligt hvor meget vand der kan være i et midtower - var det endelig fuld. Min PC var nu så tung at den var meget tung at flytte rundt med, hvilket ikke gjorde noget, da den stod under mit skrivebord.

Tadaa, sandhedens time. Jeg kalder på min kone og svigermor og svigerfar, der har fejret nytår hos os og råber kækt: "forbered jer på at høre... stilhed!" og så tænder jeg for kontakten... Og jeg når ikke engang at blinke med øjnene så lyder der et kæmpeknald og hele værelset er hyllet i mørke.
Ok, det er røget en sikring tænker jeg. Og så skynder jeg mig ud og smider en ny i. Da jeg tænder relæeet popper sikringen med det samme! Fem sikringer senere hiver jeg stikket ud på PC'en, og nu popper sikringerne lige pludseligt ikke længere?

Jeg konkluderer: Det er PC'en der er problemet.

Efter at have fiflet rundt med PC'en i et par timer (mens konen brokker sig i baggrunden og svigermor højlydt hvisker "du skulle have lyttet til mig") opgir jeg. Fuck vandkøling. Jeg vil hellere høre på mine blæsere end på min kone. Så jeg hælder vandet ud. Sætter blæserne i igen (undtagen den til strømfosyningen for den gik i stykker, da jeg pillede den ud), fyrer op under PC'en... og... INGENTING! Undtagen selvfølgelig at sikringen går igen!

Tak for alle de åndsvage råd om vandkøling jeg har fået her på eksperten. Hvad fanden skal jeg nu gøre. Jeg brugte to timer i nat med min kones hårtørrer og sikringerne ryger stadig.

Forslag er velkomne!

vh/ Peter
Avatar billede dmcn Praktikant
04. januar 2004 - 17:25 #1
*host* Den er halvgammel efterhånden. Blev først set på et amerikansk hardware-forum. :)
Avatar billede chalde Seniormester
04. januar 2004 - 17:25 #2
LoL
Avatar billede ird Praktikant
04. januar 2004 - 17:25 #3
*LOL*
Avatar billede fromsej Praktikant
04. januar 2004 - 17:28 #4
Skyd din svigermor, begrav hende i kabinettet.
Avatar billede ird Praktikant
04. januar 2004 - 17:29 #5
kan vi ikke skyde min i samme omgang så - hvor stort er kabinettet *LOL*
Avatar billede dr0zie Nybegynder
04. januar 2004 - 17:29 #6
lol hehe
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
04. januar 2004 - 17:33 #7
Nu er jeg jo kun 16, men så vidt jeg ved skal man ikke fylde vand i kabinettet, men købe forskellige komponenter hvor man så køber en pumpe (or so) - hvor slangerne sættes til, som får vandet til at køre rundt - Og blive kølet af selvfølgelig.. ?
Og en gang til, så vidt jeg ved bruger man ikke almindeligt vand?...
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2004 - 17:35 #8
Jeg vil sQ heller ikke mene det er alt for smart at hælde vand i ens kabinet. Så burde det da være i nogle dunke eller sådan noget. Lev med larmen som vi andre gør? Men nu vil jeg foreslå at du køber en ny computer ;)
Avatar billede popsy Novice
04. januar 2004 - 17:36 #9
Ok, nu falder jeg altså ned fra stolen af grin :D
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
04. januar 2004 - 17:37 #10
Lol :D BRB - Skal lige fylde mit kabinet med vand. Så er den jo vandkølet? *G*
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2004 - 17:37 #11
Lol da :P
Avatar billede dr0zie Nybegynder
04. januar 2004 - 17:38 #12
Tror ligså godt du kan smide maskinen ud
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
04. januar 2004 - 17:38 #13
Peter, jeg er da godt nok lidt flad af grin. Her er en video:
http://www4.tomshardware.com/images/thg_video_3_watercooling_english.zip
Gør sådan næsten gang *G*
Avatar billede dr0zie Nybegynder
04. januar 2004 - 17:39 #14
hehe
Avatar billede ird Praktikant
04. januar 2004 - 17:40 #15
*LOL*
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
04. januar 2004 - 17:51 #16
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=WCSW502&Fane=COLD,COWA,COWAKI
Køb den, hvis du ikke kan leve med larmen. Ellers så foreslår jeg da (nu da du alligevel skal ha en ny PC *G*) at du køber noget Noise Control som os andre.

// Over and out
Avatar billede fromsej Praktikant
04. januar 2004 - 17:53 #17
Noise Control udleveres på Statsamtet, det går under navnet "Separationspapirer".
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
04. januar 2004 - 17:54 #18
Lol :D
Avatar billede ird Praktikant
04. januar 2004 - 18:01 #19
Pisser i bukserne af grin snart!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. januar 2004 - 18:05 #20
du skulle ha' lavet et hul ud til det fri (-5°), flyttet computeren udendørs, så ville du ha' fået fred et lille halt års tid ;o)

Tilkald en blikkenslager næste gang!
Avatar billede peter23 Nybegynder
04. januar 2004 - 18:12 #21
Ja. ja grin i bare. Det er fandme ikke sjov. Min P4 2.6 m. 200 GB data (herunder hele vores fotosamling) er død, og jeg har endnu _ikke_ fortalt konen at det formodentligt er permanent. Hvis i synes i er sjove, så vent til i hører hende.

Kan det være fordi jeg har brugt almindeligt vand fra vandhanen? Skulle jeg have brugt destilleret vand? Hvad nu hvis jeg vasker delene emd destilleret vand kan det så redde maskinen?

Jeg kunne virkeligt godt bruge et godt råd...

vh / Peter
Avatar billede popsy Novice
04. januar 2004 - 18:16 #22
Er nu faldet ned fra stolen af grin :D

Peter, du skal være klar over at eventuelle skader på min person, forårsaget af overdrevent grineflip, kan og vil medføre sagsanlæg :D
Avatar billede bartz Praktikant
04. januar 2004 - 18:22 #23
LOL peter LOL !! hvis i har læst Chile nogensinde så er der sådan en side hvor Alle artikler starter med Vidste du at... det er nogen griner artikler der synes jeg din skulle ind !
Avatar billede fangel Nybegynder
04. januar 2004 - 18:23 #24
så længe du ikke prøver det samme som TomsHardwareGuide gjorde i julen (kølede en P4 med flydende nitrogen, overclockede den til 5.255GHz @ -196C) så går det nok...

du skal bare købe en brødrister (en af dem ma lægger brød på, ikke i), skilde den af og tage nogle af de der snore der løber og vikle dem rundt om harddisken igen - så kommer den snlidt op af køre igen (den skal bare over de 150C, så resetter firmwaren sig selv, så kan du bruge den igen - det er også så varmt at alt vandet forsvinder...)

bagefter vikler du snore rundt om CPUen og starter for maskinen igen - den skal bare varmes lidt op, så spinder den igen...

kan også anbefale at tage en skære-brænder og bare varme hele kabinettet op - skulle klare begge opgaver på en gang...

og fremtidigt kan du jo bare pille blæserne af når du køre, de er der kun for at irritere dig...

DISCLAMER - få ikke stød af brødristerene - de er nogle værre slagsbrødre...

Morten
Avatar billede popsy Novice
04. januar 2004 - 18:30 #25
*LOL*
Avatar billede bartz Praktikant
04. januar 2004 - 18:33 #26
Hvor kan man læse om det der TomsHardwareGuide !
Avatar billede fangel Nybegynder
04. januar 2004 - 18:36 #27
bartz -> http://www.tomshardware.com/cpu/20031230/5ghz-01.html | der er også en fin video ;)
Avatar billede bartz Praktikant
04. januar 2004 - 18:51 #28
ok tak !
Avatar billede chalde Seniormester
04. januar 2004 - 20:46 #29
Husk på at den p4 er en engineering sample. Så den er nok en del forskellig fra en alm. p4 (såsom ikke multiplier låst). Og mobo er også moddet lidt.
Men rimelig ok clock. Stabil på 4.7ghz.
Tror nu cpu+mobo er til at kyle ud bagefter (nok rimelig gennemblødt når "tågen" har lagt sig).
Men god reklame for intel og asus :-)
Avatar billede fangel Nybegynder
04. januar 2004 - 20:48 #30
chalde -> tror MB er standard (før de udskriftede strøm-regulaterne i hvert fald) - men CPU er nok lettere modded... ;)
Ville ikke bekymre mig om tågen, snare de is-krystaller der kom på soklen...

Morten
Avatar billede chalde Seniormester
04. januar 2004 - 21:19 #31
Bundkortet er kun moddet lidt (ikke noget en hardware/OCfanatiker ikke kan)
Med "tågen" mente jeg også isen ;-)
Ellers skal man nok være rimelig hurtig med at få det gjort tørt hehe.
Avatar billede scrambler Nybegynder
04. januar 2004 - 22:47 #32
Arr damn... jeg vidste jeg ikke gjorde det ordentlig da jeg installerede vandkøling... Jeg kom det i slanger i stedet for kabinettet... Nok der fejlen ligger. Tak for rådet! Næste gang en ven brokker sig over lyden så ska jeg nok hjælpe ham med at få en støjsvag PC, for helt ærlig... var det ikke det du fik?
Avatar billede scrambler Nybegynder
04. januar 2004 - 22:58 #33
Men synes ikke du skal tage det så tungt... Helt ærligt så har jeg længe spekuleret på hvordan jeg kunne få guldfisk ind i mine slanger i kabinettet uden de blev kogte når de nåede til cpu'en. Du har vist mig vejen frem for vandet holder sikkert en hel anden temperatur når man fylder hele kabinettet op... Bare jeg havde vidst det noget før :\

For lige at hjælpe dig lidt på vej, så kan jeg støtte dea_pg i påstandene om bare at varme det godt op - vi ska jo nødigt ha der ligger guldfisk og svømmer rundt inde i disken? Prøv at stille pc'en ind i oven, sætten den til 200 grader og varmluft - så burde du kunne få liv i lydkortet igen!
Avatar billede ulrik10 Nybegynder
06. januar 2004 - 09:16 #34
Jeg tror der er et eller andet galt i hans hoved...?!
Avatar billede ulrik10 Nybegynder
06. januar 2004 - 09:21 #35
Flydende nitrogen skulle vist have en lidt bedre køleevne end vand...! har du prøvet med det? Og nu du er igang, kan du godt tage en lille slurk af det, bare pas på ikke at få det på hænderne; det gør vist lidt ondt, måske... ;)

Det skulle sQ ikke undre mig, hvis han gjordet det...!

\\UNO