Avatar billede finn.k Nybegynder
19. januar 2001 - 22:42 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Køb af grafikkort

Jeg er ny vedrørende grafikkort og spørger derfor. Skal mit førstegangskøb være et Creative blaster Gforce 2 mx 32mb DDR ram, eller er der et andet kort der er bedre i samme prisklasse, eller er det simpelthen for lidt at ofre?
Avatar billede jimmer Nybegynder
19. januar 2001 - 22:50 #1
Det kommer lidt an på hvilken pc du har. Hvor hurtig er den? Hvis den ikke er så hurtig kan du alligevel ikke udnytte GForce2. Hvad skal du bruge pc\'en til? Spil eller teksbehandling eller?

Hvis det er en nyere stor pc du har så er Gforce 2 MX bestemt et godt køb i forhold til prisen.

GForce 2 GTS er en del bedre, men det koster jo også en del mere. Pris og ydelse hører sammen
Avatar billede teknik Juniormester
19. januar 2001 - 22:58 #2
....et udemærket valg... Geforce 2 MX kortene har den bedste pris/ydelse p.t.
Du vil få rigtig god 3D ydelse uanset hvor hurtig din PC er.

mvh :-)

Teknik
Avatar billede jimmer Nybegynder
19. januar 2001 - 23:03 #3
teknik: Ja, men hvis det er en P 300 kan han nøjes med fx en Gforce 1 og spare penge. Han får samme ydelse
Avatar billede teknik Juniormester
19. januar 2001 - 23:29 #4
>>jimmer
....Jeg vil (uden at være 100% sikker) tillade mig at sætte et rigtigt stort spørgsmålstegn ved at der opnås \"samme ydelse\" med et Geforce 1 med SDR ram...
...Går ud fra, at vi taler omSDR versionen, da DDR versionen er jo \"dyrere\" - ikke \"billigere\"

...Efter min erfaring...udokumenteret...så sparker kort med DDR altså seriøs numse i forhold til kortene med traditionel grafikkorts-ram
uanset om de kommer i et 200Mhz eller et 1000Mhz system.

..hvis du har nogen sammenlignende tests, som siger det modsatte, så vil jeg meget gerne se dem.

...Et Geforce 1 DDR (som mit ;-)) holder SVJV et lille forspring i forhold til Geforce 2 MX
Avatar billede jimmer Nybegynder
19. januar 2001 - 23:43 #5
en 200-300mhz kan slet ikke give nok data til en Gforce 2 så den bliver udnyttet helt, så om det er en 1\'er eller 2\'er vil hastigheden være stort set det samme (i hvert fald med samme ramtype).
Dvs. at cpuen her er en flaskehals. Men det er selvfølgelig rigtigt at ramtypen spiller en rolle.
Avatar billede teknik Juniormester
19. januar 2001 - 23:47 #6
Enig
Avatar billede finn.k Nybegynder
20. januar 2001 - 00:25 #7
Min PC er en 350Mhz
Avatar billede lassebm Nybegynder
20. januar 2001 - 00:35 #8
350 Mhz hvad??
Men jeg har hørt at Geforce 3 skulle være på trapperne. Men hvor meget billigere så at geforce 2 bliver, ved jeg sq ikke lige!!
Og som bla. jimmer skriver så kan du på ingen som helst måde udnytte et geforce gfx kort når din computer ikke er nyere end den er! =)
Avatar billede abe_hat Nybegynder
20. januar 2001 - 10:27 #9
husk, altid asus
Avatar billede maxburner Nybegynder
20. januar 2001 - 15:58 #10
som tidlgere har skrevet at man ike skal købe asus geforce2 MX pga problemmer har jeg nu fundet bevis på det

http://www.theregister.co.uk/content/2/15994.html
Avatar billede teknik Juniormester
20. januar 2001 - 19:22 #11
Zyphon/Jimmer....

Det der med \"ikke udnytte et Geforce\"  fordi du \"kun\" har en 350Mhz....det er jo lidt som man \"ser på det\"
...Din grafikydelse blier selvfølgelig ikke som på en 1000Mhz, men den bliver alligevel 50-80% hurtigere i FPS end fx. et TNT2 kort.

P.t kørere jeg med en PII 333@415, og i en Quake3 Timedemo demo001 i High Quality ...dog rettet fra 800x600 til 1024x768... ;-)
Der leverer den altså 62FPS

.....Det anser jeg for en meeeeeeeget god grund til at investere i et Geforce kort med DDR ram, -hvis altså man ønsker en god ydelse i 3D spil.

Jeg tvivler på at i kan finde bare ét grafikkort, hvor der ikke står \"Geforce\" eller \"DDR\" på, som kan levere 62FPS i denne \"test\"...selv om i anvender fx. en 600Mhz CPU....

...så den der med - geforce er kun til \"store computere\" - den bør i nok overveje lidt nøjere.
Avatar billede teknik Juniormester
20. januar 2001 - 19:33 #12
>>maxburner...
...når Anandtech og andre siger at der er en \"bug\" i driverne, så er den nok \"god nok\"...

Det link du angiver er imidlertid ikke noget særligt godt \"bevis\"...fordi
1. Det er to forskellige billeder der vises...ses let på græsset...
2. Hvis man ser nærmere på \"himmelen ved en solnedgang\"
Så er den med RADEON mørkeblå og grønlig,
med 2MX rødlig...

...så vidt jeg lige husker, så passer rødt egentlig bedst til en solnedgang...men det er selvf. subjektivt.

Uanset hvem der har lavet billedet/demoen (her Nvidia), så tvivler jeg dog på, at de har ønsket himmelen ved solnedgang vist med \"grønne\" toner...

så forfatterens (og dit) \"bevis\" er vist alligevel ikke noget \"bevis\".
Avatar billede maxburner Nybegynder
21. januar 2001 - 02:46 #13
I know.. men jeg har hørt nogle af dem der har købt kortet at det har kørt ad helvedes til for dem og de fortryd at de har købt.. deres 7100 kort.... jeg har ikke testen, men kun GTS\'en
Avatar billede teknik Juniormester
21. januar 2001 - 11:51 #14
...Har set en hel del spm. herinde omkring Knas med MX...og ældre AMD Bundkort...men de plejer at kunne løses med lidt software,
og evt. en \"Deaktiver AGP-turbo mode i BIOS\"
som var løsningen for det éne jeg selv har haft inde med MX knas ...