Avatar billede asmodeus Nybegynder
19. januar 2001 - 21:27 Der er 25 kommentarer og
4 løsninger

Kan ikke afspille DVD film ordentligt???

Hejsa

Jeg har netop erhvervet mig et Fujitsu/Siemens DVD-drev (x8) til min computer. Mit problem er, at jeg kan ikke få filmene til at køre flydende, hvilket synes mærkeligt idet drevet er helt nyt og relativt hurtigt. Det skal bemærkes at jeg kører med software dekodning, men dette skulle sådan set heller ikke være et problem, da mit computer system er som følger:

Athlon Classic 650 mHz
256 MB Apacer RAM
ASUS K7M Mobo
Diamond Viper 2 (Savage 2000+) 32 MB RAM + tv-out (har DVD-dekodning indbygget).
Maxtor 30 GB, UDMA100, 7200 omdr., 2 MB Cache
IBH Deskstar 6.4 GB, UDMA33, 5400 omdr., ½ MB Cache
Sound Blaster Live Retail

Problemet synes at være mest tydeligt når der er undertekster på skærmen - ellers kører filmene egentlig okay!

Mvh/
Asmodeus
Avatar billede maniacdog Nybegynder
19. januar 2001 - 21:44 #1
Hvilket program bruger du så til afspilning?
Avatar billede hotpop Novice
19. januar 2001 - 21:45 #2
software dekodning er jo langsommere end hardware dekodning og det er ligemeget om din maskine er 1 Ghz eller 650 Mhz resultatet er det samme: ikke særlig godt!
Avatar billede asmodeus Nybegynder
19. januar 2001 - 21:52 #3
Jeg bruger WinDVD som er et program der fulgte med drevet. Desuden har jeg brugt den indbyggede afspiller i Win2000 Pro og i Linux Mandrake 7.2!

Mht. til software dekodning, så har jeg for 1½ siden haft lånt et Creative DVD-drev som nok var et 2 speed DVD - det kørte fint!? Desuden behøves software dekodning vel ikke at være dårligt, idet gfx-kortet burde kompensere lige så meget som et Hollywood kort eller lign.

Jeg bemærkes oxo lige, at jeg har slået DMA til i Windoze både for harddisk og DVD-drev!

Mvh/
Asmodeus
Avatar billede hotpop Novice
19. januar 2001 - 22:01 #4
sorry jeg misforstod et eller andet... Sorry you´re right!
Avatar billede teknik Juniormester
19. januar 2001 - 22:39 #5
.....Har forsøgt at finde en løsning til dig, men det enste der \"smager\" lidt af fisk er denne fra FAQ hos S3/Diamond....og den er til Z200....ikke! Savage 2000
Problem
The Viper II Z200 does not work on my Athlon processor based system.
Resolution
My Viper II is not working on my AMD chipset based motherboard. In order to properly use a Viper II Z200 in conjunction with an Athlon based system, an AGP Miniport Driver must be installed. The appropriate driver will be determined by which chipset (Northbridge) the motherboard uses.
AMD: http://www.amd.com/products/cpg/bin/
VIA: http://www.via.com.tw/drivers/
ALI: http://www.ali.com.tw/eng/support/driver.shtml
Installation af VIA\'s AGP-port drivere er dog løsningen i mange spm. med \"grafikknas\".

...kan hentes her:
http://www.viatech.com/drivers/VAGP404.EXE

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
19. januar 2001 - 22:51 #6
...jeg har kigget lidt i kortets \"features\" - vedlagt

Selv om der står at kortet har \"motion compensation\"..........nede ved ******
i vedlagte feature liste, så er min umiddelbare vurdering, at kortet ikke selv indholder nogen form for \"Hardware\" DVD(mpeg-2) dekodning
...det kan bare \"hjælpe\" et evt. Hardware kort.

...jeg er ikke 100\' på dette, så det kan være en fejlvurdering, men jeg tror det ikke.

Derfor er jeg tilbøjelig til at tro \"noget\" på Hotpop\'s forklaring....
Selv om en 650\'er Athlon er en Magtfuld Processor, så er jeg nu ikke fri for at tro, at det stadig kan knibe med CPU power... odds for at det kunne være manglende CPU-power  25%

Feature List
High-Performance 3D Acceleration

Fully integrated Transform and Lighting Engine (S3TL™)
8 source OpenGL compliant hardware lighting
Floating point triangle setup engine
Complete CPU load balancing capability
Fully OpenGL compliant, DX7 ready
Complete 3D Rendering Features

Sustained 2 multi-textured pixels/clock performance
Single-pass Quad-Texture™ engine
Up to 200MHz engine clock speeds
700M texels/s fill rate with dual/quad textures
Programmable blending of multiple textures
Hardware bump mapping
S3 texture compression (S3TC™)
True color rendering
Full scene anti-aliasing
Anisotropic filtering
8-bit stencil buffer
16/24/32-bit Z-buffer
Specular lighting and diffuse shading
Enhanced alpha blending modes
Range-based, vertex and table fog
High Quality Video Support Including DVD/DTV

High quality multi-tap up/down scalar
Third generation motion compensation design for hardware-accelerated DVD playback  ********
Subpicture blending and highlights
Fully compliant VIP 2.0 for all HDTV resolutions
Support for Microsoft DirectDraw7 HVA Interface
Multiple video windows for video conferencing
Streams Processor™ display up to 1600x1200
De-interlacing for display of interlaced content
Fully programmable hue, saturation, contrast, brightness, and gamma controls
Multiple HDTV configurations supported via DMA host port bus mastering
Digital port for lossless data connection to high quality NTSC/PAL TV encoders
High Speed Memory Bus

Up to 200 MHz memory speeds
Up to 64 MByte frame buffer
128-bit memory interface supporting up to 3.2 GB/s memory bandwidth
1Mx16, 2Mx32 or 4Mx16 SDRAMs
512Kx32 or 1Mx32 SGRAMs with block write support
Enhanced 2D Acceleration Features

Highly optimized 128-bit 2D graphics engine
Full featured with acceleration for BitBLT, rectangle fill, line draw, polygon fill, panning/scrolling and hardware cursor
8, 16, 24, and 32 bpp mode acceleration
Flat Panel Desktop Monitor Support

DVI compliant
12/24-bit digital interface to flat panel encoders
Auto-expansion and centering for VGA text and graphics modes
Support for all resolutions up to 1280x1024
Full Software Support

Windows 98/95 display drivers
Windows NT 4.0 and Windows 2000 display drivers
Windows 3.x and OS/2 3.0/4.0 (Warp )
Linux display drivers
Direct3D, DirectDraw and DirectShow
OpenGL ICD for Windows 9x and Windows NT
Comprehensive SDK, utilities and ISV tools
ISV and bundling programs
Additional Features

350 MHz RAMDAC with gamma correction enables display resolutions up to 2048x1536
I²C serial bus and DDC monitor communications
ACPI D0-D3 states and PCI power management
Parallel flash memory support
Full AGP 4x/2x, including sideband addressing and execute mode
PCI 2.2 bus support including bus mastering
100% PC’99 compliant
31x31mm PBGA with 409 balls
Avatar billede steffen Nybegynder
19. januar 2001 - 23:21 #7
Du skriver ikke hvilket operativ-system du kører - men her er en ting sikkert:

Det er windows 98 (SE) der kører bedst!

Windows 2000 og Windows ME får på hatten, når det drejer sig om DVD - en forskel der er helt tydelig når man ser på afspilningen - der er virkeligt noget at hente ved at køre 98 når man ser DVD.
Avatar billede krusell Nybegynder
19. januar 2001 - 23:35 #8
For at få den bedste afspilling med software dekodning, skal du bruge PowerDVD.
Det kan genkende chippen på dit viperII kort og udnytte den bedre.
Men som der allerede er skrevet, skal du ikke regne med at det kører flydende uden rigtig hardware dekodning...
Avatar billede lassebm Nybegynder
20. januar 2001 - 00:38 #9
prøv at ændre din opløsning på gfx kortet! Kan godt have en betydning!
feks. hvis at du køre 16 bit, set den til 24 eller 32 bit.

hvis du køre 32 bit, så prøv at sætte den på 24 eller 16 bit... =)
Avatar billede asmodeus Nybegynder
20. januar 2001 - 04:16 #10
Hmm, Z200 og Savage 2000 er det samme - blot to forskellige betegnelser!!!

Jeg skulle mene, at den har DVD-kodning - og som du selv citere:
Third generation motion compensation design for hardware-accelerated DVD playback
Dette skulle være en kompensering af CPU´en (ik???)...

Under alle omstædigheder, så skulle systemet være hurtigt nok - specielt fordi jeg har kørt DVD flydende før med et ældre Creative drev!?

Mht. til opløsninger, så har det intet at sige, om jeg kører 16,24 eller 32 bit farveopløsning.

Mht. OS, vil jeg mene at Linux Mandrake skulle være det bedste til at udnytte hardwaren, men denne kan heller ikke få den til at køre flydende!

Til sidst vil jeg bemærke, at man normalt siger, at en 450-500 mHz CPU skulle kunne klare DVD-dekodning - så skulle mit system også!?

Mvh/

Asmodeus

P.S. Keep up the good work!
Avatar billede asmodeus Nybegynder
20. januar 2001 - 04:17 #11
NB, jeg kører Win98 SE ved siden af Linux pt.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
20. januar 2001 - 07:03 #12
Well jeg kunne godt have foreslået dig at smide den ned i 16bpp også.. det klarer nemlig tricket for en del af problemerne..
Avatar billede xtom2 Nybegynder
20. januar 2001 - 07:56 #13
What is the advantage of HWMC?

Graphics chips with Hardware Motion Compensation built in off-load about 20-30% of the CPU requirements for DVD software decoders. It should be noted that the quality of the HWMC surfaces vary. Try turning on and off HWMC to examine the software vs. hardware quality. We recommend full software decode for best quality when performance is not an issue.

You should also make sure you have the latest graphics drivers from your vendor’s website. Finally, its often a good idea to check for new IDE busmastering, AGP VXD and DMA drivers on your motherboard vendor’s website.

Som teknik er jeg heller ikke helt 100 på DVD-området.. jeg mener dog at skærmkortet faktisk har hardwaredekodning.. men du skriver jo at du ikke benytter funktionen. Har du prøvet at tjekke forskellen i performance, som det nævnes i de par linier jeg pastede her?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
20. januar 2001 - 07:59 #14
Stødte ind i en FAQ der nævner opgradering af DirectX (DirectPlay, DirectDraw, DirectShow).
http://www.microsoft.com/directx/homeuser/downloads/default.asp
Avatar billede xtom2 Nybegynder
20. januar 2001 - 08:16 #15
Jeg har kun følgende idéer på lager, som jeg håber kan hjælpe dig..

1. For DVD-drev som behøver høje transfer rates, anbefales det at have disse forbundet som Master på en IDE controller med \"IDE Busmastering\" og \"DMA\" aktiveret.

2. Sluk for \"UDF\" funktionen i Windows98 ved at gøre følgende: -> Start -> Kør -> skriv \"MSCONFIG\" -> Generelt -> Avanceret -> Markér \"Disable UDF File System\". Bemærk at opdatering af firmware ligeledes kan forbedre kvaliteten.

3. Hvis du kører et program i baggrunden, som fx. MS Task Manager, McAffee Virus Scan, etc... så KAN det være problemet. Luk alle programmer inden du afspiller en DVD.

Xtom` =)
Avatar billede abe_hat Nybegynder
20. januar 2001 - 10:39 #16
det er nok fordi du har en AMD processor.

det er ofte grunden

køb <b><u>ALTID</b></u> intel
Avatar billede xtom2 Nybegynder
20. januar 2001 - 10:44 #17
abe: spis lidt mere bananer og gro lidt mere erfaring.. og kom så igen..
Avatar billede hotpop Novice
20. januar 2001 - 15:43 #18
gad også godt vide hvorfor AMD altid skal have på puklen?
Min svigerfar Har en PII 350 MHz og den går sgu da ned hele tiden, så den køber jeg altså IKKE!!!
Avatar billede teknik Juniormester
20. januar 2001 - 19:02 #19
>>asmodemus
Xtom`\'s forslag med at vælge mellem hardware Assisteret / ikke hardware assisteret Dekodning
lyder absolut som en mulighed...

....Har du AGP-driverne fra VIA inde i forvejen...ellers er den ide altså heller ikke så dum (når jeg nu selv skal sige det ;-))
Avatar billede asmodeus Nybegynder
20. januar 2001 - 19:21 #20
Så vidt jeg er orienteret, så bruger gfx-kortet da hardware assisteret dekodning automatisk!?

Jeg tror at jeg prøver at installere AGP driverne fra VIA, så må vi se om det hjælper!

mvh/
Asmodeus
Avatar billede asmodeus Nybegynder
20. januar 2001 - 19:54 #21
Pludselig synes det hele at virke perfekt efter at jeg installerede PowerDVD - og så vidt jeg har bemærket så er det lidt krusells fortjeneste. Men teknik og xtom har som sædvanlig lagt en del arbejde i sagen, hvorfor jeg vil give 250 point til hver af disse førnævnte point.
Mvh/
Asmodeus

NB! <Krusell> hvis du lige laver et \"svar\" inden d. 21/1 kl. 12.00 - kan du også få din andel af pointene.
Avatar billede teknik Juniormester
20. januar 2001 - 20:03 #22
Godt med points ;-))
\"Øv\" med Power DVD....tænkte selv på at anbefale Power DVD i mit svar, men undlod, da du allerede havde 3 forskellige programmer på banen...og det burde jo egentlig være rigeligt...1500P..bye-bye
Jeg græmmes  :-(( ...men ikke ret meget ;-))
Avatar billede krusell Nybegynder
20. januar 2001 - 23:36 #23
Ok, så svarer jeg sgu :-)
Avatar billede krusell Nybegynder
20. januar 2001 - 23:39 #24
Men det var også fordi, jeg selv havde kørt med windvd og da jeg skiftede til powerDVD gik det meget bedre...
Og \"standart\" afspillere er næsten aldrig noget værd...
Men for øvrigt synes jeg du har givet alt for mange point, for det her spørgsmål...
Avatar billede asmodeus Nybegynder
21. januar 2001 - 10:37 #25
Jeg takker for svarene!

mht. til pointene, så stiller jeg så sjældent spørgsmål, hvorfor jeg intet har imod at bruge så mange point - desuden skaber det sjovt nok en del mere interesse omkring emnet!
Avatar billede asmodeus Nybegynder
21. januar 2001 - 10:37 #26
Slut...
Avatar billede teknik Juniormester
21. januar 2001 - 11:03 #27
...ahemm....Asmodemus...Tak for points
...man kan jo absolut ikke  beskylde dig for at være nærig ;-)

Men skulle Krussel ikke have haft lidt flere end vi andre (og dig selv) ??
Det var trods alt ham som kom med det forslag, som blev løsningen - altså: \"brug Power DVD\".
Avatar billede asmodeus Nybegynder
21. januar 2001 - 11:11 #28
Næh, synes jeg ikke, idet jeg faktisk ikke ved om det var det der gjorde udslaget. Inden jeg prøvede PowerDVD, havde jeg faktisk haft formateret computeren og reinstalleret Windows og skiftet gfx-drivere, desuden disablede jeg også UDF file system. Endvidere opdateret VIA chipsettet, så principielt ved jeg ikke hvad der gjorde det.

Hygge/
Asmodeus
Avatar billede teknik Juniormester
21. januar 2001 - 11:26 #29
.....Ok  - så er må det vist bare være 10-4 ...når altså det virker ;-))
Jeg spurgte bare fordi det lød som om det \"kun\" var Power DVD som havde hjulpet.....
- i din kommentar 20/01 2001 19:54:35

C YA