Avatar billede gorba Nybegynder
19. januar 2001 - 20:17 Der er 34 kommentarer og
4 løsninger

Et godt råd søges !

Hej alle!
Jeg overvejer at blive web programmør, med design af www-sider. Har altid, lige siden jeg klikkede ind første gang på nettet, kunne lige de sider man så og tænkte at det kunne jeg da osse, men det er aldrig blevet lige så stilede som dem man ser idag.
Der er så meget af programmerings sprog, standard kendskab er jo HTML. det har jeg 50 % fat i. Nu er jeg fuldtids beskæftigede inden for noget helt andet, så min tid har ikke været til det formål, men vil nu gå igang med denne \" uddannelse.\"
Hvad anbefaler I jeg skal gøre, ud over HTML-grundkurset. Er der nogen steder til fornuftige priser i anbefaler jeg skal tage disse kursere, bor i kbh-området. Dagkurser er nok det jeg får mest ud af. Jeg vil, til at starte med, tage kurser i, HTML-JAVASCRIPT, ASP. Grafikken har altid været mit handicap, da jeg ikke ved som hjemmebruger hvorledes med værktøjer. Jeg ville selvfølgelig også tage et kursus inden for det, noget der bruges mest iøjeblikket.
Jeg håber jeg får nogle gode råd så jeg snart kan begynde på det.
Gorba-]
Avatar billede kommer-nie Nybegynder
19. januar 2001 - 20:20 #1
Mit bedste råd ville være at få fat i nogle grafik programmer f.eks Photoshop el. Paintshop Pro.
Derefter købe mig en bog såsom: Beginning Active Server Pages fra Wrox forlaget.

Men få lige fat i HTML programeringen først, derefter kan du begynde på asp hvor du får en indsigt i brugen af JavaScript VBscript...

Håber at du kunne bruge mit råd...
Avatar billede gorba Nybegynder
19. januar 2001 - 20:25 #2
jamen, hvad med kurser,  har nogle bøger: html-4,0- javascript for webmaster- javascript 1,2. html-grundbog. alle på dansk fra idg.
har tænkt om ikke bare man skulle gøre by my self, men tiden, ik. og hvad skal man lave, det er nok mere udfordringer hvis du bliver stillet for en opgave. er du selv www-designer?
Avatar billede kenneth_jakel Nybegynder
19. januar 2001 - 20:26 #3
Du kan også købe diverse bøger om programmering, og så sidde og læse dem igennem, og skrive eksemplerne i bøgerne af. Det lærer man totalt meget af, for hvergang et eksempel ikke virker som det står beskrevet, må du tilbage og gennemlæse koden linje for linje, indtil fdu finder fejlen. Det er hårdt arbejde, men lærerigt.

Der findes da også mange gode tutorials på nettet. f.eks. webcafe.dk og lign. der starter fra bunden af.

min mit råd er altså at fokuserer på eksempler forskellige steder fra. det er billigere og meget lærerigt. Du får meget ud af det, nogle gode opslagsværker, og mulighed for at arbejde med det når det passer dig.
Men det kræver til gengæld mere selvdiciplin, plus at man skal sidde med det selv.

....håber du kan bruge det, om ikke andet så som supplement til diverse kurser. (hvilke jeg ikke kender nogen af.)

/kenneth
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. januar 2001 - 20:30 #4
Hvis du vil have et godt kursus, hvor du får en god indgangsvinkel til professionel grafik og multimedie. Så kan du tage nogle meget gode kursuser på http://www.mediedh.dk/, samtidig kan du tage aften kurser i ASP og javascript mv. Priserne for kurserne er også meget fornuftige, sammenlignet med resten af branchen. Endvidere får du undervisning af professionelle lærer, der har mange års erfaring i branchen.

/per www.kazoma.dk
Avatar billede gorba Nybegynder
19. januar 2001 - 20:35 #5
Iøjeblikket kigger jeg på sider med undervisning. Jeg vil lære at programmere flotte sider, og have kendskab til design af graik. Har selv siddet hver aften, læst bøger, mv. Men man har altid en masse ? og det tror jeg nok eksperten kender til.
og det kan jeg nok ikke undgå. men hvad skal jeg gøre, jeg mener at vælge...
Avatar billede kommer-nie Nybegynder
19. januar 2001 - 20:41 #6
Du lære mest ved selv at prøve dig frem og bruge steder som f.eks. her til at hjælpe dig hvis du har problemer.

M.H.T. Kurser synes jeg det er dumt at bruge flere tusinde kroner da du alligevel ikke kan lære tilstrækkeligt på en ellet par dage.

Så klem ballerne sammen og prøv dig frem.

Prøv siden www.aspin.com der er en masse gode eksempler...
Avatar billede microtec Nybegynder
19. januar 2001 - 22:56 #7
gorba >> Lige en kommentar til dit \"handicap\".
Det er skam ikke noget \"handicap\" at du ikke er så skrap til det grafiske når du vil være \"web-programmør\".
En web-programmør skal netop være skrap til programmeringen. Det grafiske tager grafikeren sig af. Det er han skrap til. Tilgengæld er han ikke så skrap til programmering.

Denne opdeling benytter alle større web-design firmaer. Det er typisk to helt forskellige slags mennesker, der er gode til de to ting.

Hvis jeg var dig, ville jeg koncentrere mig om kurser i web-programmering, så du bliver virkelig god til dette område.

Held og lykke med din uddannelse.
Avatar billede preclean Nybegynder
20. januar 2001 - 00:07 #8
niels brock på kultovet kbh tilbyder en 1 år web-design uddandelse.
emner er: grafikesdesign,HTML,Javascript,java,virksomhedsanalyse m.m.
jeg har hørt at det er et godt kursus fra mange,jeg er selv datamatikerstuderde på niels brock..
kan anbefales..
ps. både dag og aftenhold.
/preclean
Avatar billede gorba Nybegynder
20. januar 2001 - 14:44 #9
hej!
gode råd var der der!
jeg har været inde på www.brock.dk og kan intet finde om den uddannelse.?
it kurser var der, men intet om webdesign. jeg ved de har det, så..
mht. til gfrafikken, det var en del af min tanke, at det nok var delt op i 2 grupper.
jeg giver snart point...
Avatar billede gorba Nybegynder
20. januar 2001 - 14:49 #10
den form for sider jeg har indtil videre lavet er en slags af dette her.
www.hjem.get2net.dk/gorba
Der mangler vist noget pænt på siden... hahaha
Avatar billede preclean Nybegynder
20. januar 2001 - 14:50 #11
prøv at ringe til dem, jeg har en karamart der er igang med det kursus, så det er der.!
det fede er at det ikke kun er visuelt design men der er også en stor programerings del og analyse del.
Avatar billede gorba Nybegynder
20. januar 2001 - 14:51 #12
Avatar billede preclean Nybegynder
20. januar 2001 - 14:51 #13
ps dit link virker ikke:)
Avatar billede gorba Nybegynder
20. januar 2001 - 14:53 #14
ok, jeg har 50 % fat i html. har aldrig kunne bruge eks. fra javascript, men mon ikke man får fat i tingende der.
Avatar billede gorba Nybegynder
20. januar 2001 - 14:54 #15
:-)
Avatar billede preclean Nybegynder
20. januar 2001 - 14:57 #16
har tjekket din side.
kommentar: tja... :)
de lærer jeg har haft på brock er både dygtige og konpentente til undervise og for også de tunge elever med..
Avatar billede gorba Nybegynder
21. januar 2001 - 00:59 #17
hahaha... tunge elever, jeg er nok en af dem. den var ret sjov, :-( *gg*
Avatar billede gorba Nybegynder
28. januar 2001 - 00:54 #18
hej igen!!
Jeg har været på look efter kurser, og har snakket med en del af dem. eks. niels brock. Kurset koster ca.100000.- for ikke ledige, og det er jeg ikke. hvis jeg vælger at blive ledig, skal der gå ca. 1 år som aktivledig,fordi jeg er over 25. lang tid,,,
Jeg faldt så over højetaastrup data skole.
De har et kursus som hedder webudvikler, er baseret på ren kode værk, databaser mv...
Et godt kursus både for nybegynder. Der er bare et minus ved hele min sitiuation. Jeg er over 25, og kan intet få i dagpenge. Fordi jeg har et arbejde og ønsker at dygtig gøre mig i noget der har min interesse. Snakket med AF- A-kassen, studivejleder. Nothing for me! Der er en del regler om åben kurser, og at det man er i arbejde og det intet har relationer for det, og at man er over 25. Surt. Jeg må ikke dygtig gøre mig i noget der har min interesse og selv betale for et kursus, og ønsker at få min del af det jeg betaler skat af- kontigent=dagpenge. De tjener jo intet på mig fordi det ikke er dem der sender mig på kursus, de for jo tilskud af staten for at holde og dygtig gøre de ledige. Men at tage et kursus om dagen mener jeg, at jeg får mere ud af, end aften eller som fjernkursus. At sidde alene og bruge eksperten er et godt tip, det ville bare tage for lang tid, inden jeg er ok i javascript- java, asp, mv. ja så er det sgu forældet. jeg kommer sent hjem og møder tidligt, så der er ikke så meget tid.
Nogle triks for at komme igang???
Ikke mig.
Avatar billede microtec Nybegynder
28. januar 2001 - 18:08 #19
gorba >> Nu håber jeg ikke jeg kommer til at træde nogen over tæerne. Det er på ingen måde min hensigt.

Jeg vil blot gøre opmærksom på at de kurser, der tilbydes i AF regi, eller kurser som er fyldt op med arbejdsløse, normalt er af meget ringe kvalitet. Årsagen er ganske simpel, fordi AF har pligt til at aktivere ledige efter en given periode. Så er det nemt at bare sende folk på et kursus, for så har AF gjort det de skal. Resultatet er bare at der måske sidder en halv klasse til et kuses, som reelt sidder der fordi de er sendt derhen af f.eks. AF.

Mit råd er at finde en anden type kurser. Der findes også noget midt mellem AF-kurser og Niels Brock til 100.000 Kr.
Hvad med at tage en \"rigtig\" uddannelse. Hvis du benytter et af de etablerede uddannelsessteder, er undervisningen gratis og du vil være berettiget til SU. Tilgængæld er du nød til at droppe dit nuværende job under uddannelsen (sikkert med en lønnedgang til følge).

Held og lukke.
Avatar billede gorba Nybegynder
28. januar 2001 - 22:24 #20
Hej!
Nævn et sted!?? Niels Brock er nok en af dem, men igen man skal være ledige....
Det hedder vist ikke SU mere, igen alle de regler. men om ikke andet skaljeg have fat i af- personligt,,,
Jeg vender tilbage....
Avatar billede microtec Nybegynder
28. januar 2001 - 22:31 #21
Jeg er ikke 100% klar over hvad det er du vil. Taler vi om enkelt kurser eller en \"rigtig\" uddannelse.

Mange handels- og tekniske-skoler tilbyder diverse kurser i web-programmering. Jeg mener de er langt bedre end dem der udbydes til ledige. De koster i omkring 1000 Kr. pr. styk.
Du kunne også overveje datanom uddannelsen, som er en professionel uddannelse der kører om aftenen. Det er normalt handelsskolerne, der står som udbyder af det. Der er tale om et antal special-fag, hvor du kan vælge dem der har med web-programmering at gøre. Hvis du vil have den komplette datanom-uddannelse, kan du dog ikke nøjes med disse fag, men du bestemmer jo selv om det skal munde ud i en hel uddannelse, så du kan starte med de fag du har brug for.

Prøv at kontakte din lokale Handels- og tekniske-skole. De har sikkert også en kursusoversigt på nettet.
Avatar billede gorba Nybegynder
28. januar 2001 - 22:56 #22
Jeg har kigget en del kurser igennem. og ja der er mange på handelsskolen, hvis du kigger på www.htd.dk under it-kurser derefter internet/intranet, webudvikleren. Lige præcis det har fanget mit øje...
Avatar billede microtec Nybegynder
28. januar 2001 - 23:10 #23
www.htd.dk er en privat udbyder af kurser, så du skal forvente at priserne er meget høje.
Normalt er priserne hos privare kursusudbydere i nærheden af 10.000-15.000 Kr. for 3-5 dage.

Grunden til at Handelsskolerne kan holde priserne nede er naturligvis at kurserne får tilskud.

Du får ikke AF overtalt til at give dig et kursus hos en af de private kursus-udbydere, hvis det er det du \"pønser\" på :o)
Avatar billede gorba Nybegynder
28. januar 2001 - 23:14 #24
nej, og det var hellere ikke det jeg vil. jeg ville bare ønske jeg kunne få min del af det jeg betaler skat af, a-kasse geby mv..
Avatar billede microtec Nybegynder
28. januar 2001 - 23:14 #25
Så lige at det kursus du omtalte koster 63370,- kr. excl. moms for 35 dages undervisning.
Du får kun det kursus, hvis du selv betaler eller du har en arbejdsgiver der vil gøre det for dig.

Du er nød til at kikke på det etablerede undervisningssystem, hvis du vil have din uddannelse betalt.
Jeg mener altså stadigt det hedder SU (Statens Uddannelsesstøtte). Du kan kun få SU, hvis uddannelsen er godkendt og det er der ikke nogen af de private der er (så vidt jeg ved).
Avatar billede preclean Nybegynder
28. januar 2001 - 23:22 #26
hej gorba
der er stadig noget der hedder SU, selvfølig er der krav du skal opfylde for at kunne modtage SU. http://www.su.dk/. men at gå ned i løn et aar eller to for at få en uddandelse man er interresser i, er vel det vær.
med hensyn til niels brock forstå jeg ikke helt at det skulle koste 100.000 for ikke ledige, jeg skal i skole igen på tirsdag, jeg tjekker det lige ud..
/preclean
Avatar billede gorba Nybegynder
28. januar 2001 - 23:24 #27
jep, at jeg selv betaler, netop. men intet kan jeg få for at leve.... Det arbejde jeg har, har intet med it- at gøre så det penge fra egen lomme.
I morgen tager jeg forbi AF- kontoret for at høre hvad jeg kan gøre, selv om jeg godt er klar over at de vender tommelfingeren nedad fordi jeg er over 25....
Måske hedder det stadig su. mener bare det er lavet om, kan ej huske hvor jeg så det.
Jeg har nu surfet efter kursus, og intil videre,,, nothing.
Der er mange kursus steder, ja men igen hvad tilbyder de af kursus som web-programmør....ikke så meget.
Avatar billede microtec Nybegynder
28. januar 2001 - 23:30 #28
gorba >> Undskyld mig, men din sidste kommentar gør mig sgu gal.

Hvordan kan du tro at AF skulle betale 63370,- kr. excl. moms for et kursus til dig? Det er et kursus, som er beregnet for kursister, hvor firmaet betaler.

Der findes mange godkendte uddannelser, som er godkendt af SU-styrelsen. Her er undervisningen 100% gratis.
Du er nød til at kikke over i det eteblerede undervisningssystem. Kontakt din lokale handelsskole og tekniskeskole og tal med en erhvervesvejleder.

Hold op med at savle mere over diverse private IT-kursus udbyder med mindre du selv vil betale.
Hold også op med dit pjat med \"..fordi jeg er over 25..\" og at AF ikke vil gøre noget for dig. AF er til for de ledige. Du er jo i arbejde ikke?

Lige nu virker du sgu lidt forkælet (undskyld mig).
Avatar billede gorba Nybegynder
28. januar 2001 - 23:46 #29
hahaha,, jamen har jeg skrevet at jeg ønsker at de betaler for det kursus?????
jeg spurgte om der var nogle muligheder for dagpenge eller lignende hos min egen a-kasse. det var der ikke. Det er det, der probs for at jeg ikke kan gå igang fordi jeg hopper fra et arbejde for at gå igang med et kursus/ uddannelse kald det hvad du vil. Så snart du er fyldt 25 år, gælder der andre regler. Det kan man bare ikke, så er man ikke beretigede for dagpenge, desuden skal jeg være ledig i et år for at få tilsvarende leveret. Forkælede, nææ sagens natur. Jamen jeg er ikke inde i den slags, jeg kan selvfølgelig sige til mig selv at AF er for de ledige, men A-kassen sendte mig derhen pr. tlf. right.
Savle ja, klart. Det er hvad jeg har fundet fremtil lige undtaget niels brock.
Jeg giver dig selvfølgelig ret i at der er mange uddannelser der 100 % gratis, jeg ringer imorgen til den lokale.... :-)
Så din surhed skyldes læse fejl fra dig, jeg har på intet tidspunkt skrevet at jeg ønsker de betaler for et kursus, jeg ønsker at leve, de ville ikke give mig dagpenge, jeg kender ikke reglerne, derfor søger jeg råd. Det svar jeg fik hos AF, var= \" du får ikke en krone bla bla...\"
mærkeligt nok, men sandt
Avatar billede microtec Nybegynder
29. januar 2001 - 00:03 #30
OK.

Det var nok sætningen \"men intet kan jeg få for at leve.... \" der fik mig op af stolen.
Jeg mener der er mange muligheder, også selv om man er over 25 år.
AF er altså ikke den bedste indgangsvinkel for dig. Slet ikke når du er i arbejde. Jeg mener du skal kontakte en studievejleder på en af de uddannelsessteder, der tilbyder IT-uddannelser.
Avatar billede preclean Nybegynder
29. januar 2001 - 00:09 #31
når jeg tænker mig om går jeg faktisk i klasse med folk fra a-kassen, uddandelse orlov hedder det vist.. men det har du vel undersøgt.
/preclean
Avatar billede gorba Nybegynder
29. januar 2001 - 00:09 #32
ok.
Jamen som skrevet, jeg er ikke dus med de regler, og mente at hvis jeg selv betalte for et kurus kunne jeg få dagpenge eller tilsvarende, det var først a-kassen jeg kontaktede og ikke af kontoret.
jeg ringer for et møde med den lokale imorgen...
forløbig tak. :-)
Sov godt...
Avatar billede gorba Nybegynder
29. januar 2001 - 00:15 #33
preclean>> jep, igen hvis de har et arbejde der der støtter dem. altså er relateret for deres arbejde. Det var hvad jeg fik at vide. tro mig. jeg har nærmest skændtes med AF-damen og min egen a-kasse for en nærmere forklaring, derefter har jeg taget kontakt til hdt-skolen hos deres studievejleder. AF- mente at det ikke var under åben uddannelse, jeg sagde det var, og så kom vi rigtig skævt ind på hinanden. HDT- har selv kursister fra AF- så.. ? Og skriver at de har åbne uddannelser.
Avatar billede preclean Nybegynder
29. januar 2001 - 00:18 #34
jeg vendre tilbage tirsdag aften,tjekker lige hos nogle folk på skolen.
sov godt :)
/preclean
Avatar billede microtec Nybegynder
29. januar 2001 - 00:23 #35
gorba >> Jeg tvivler meget på at HDT tilbyder noget under de såkaldte \"åbne uddannelser\". Det er normalt i handelse- eller teknisk-skole regi. Evt. også andre steder, normalt er det de offentligt godkendte uddannelsesteder.

preclean >> Selv om de har uddannelse orlov, kan det godt være at de selv eller deres arbejdsgiver betaler uddannelsen. Uddannelse orlov er blot frihed til uddannelse, hvor A-kassen betaler en procentdel af dagpengesatsen. Altså penge til at leve for, men ikke penge til uddannelsen.
Avatar billede microtec Nybegynder
21. februar 2001 - 10:06 #36
gorba >> Er du kommet vidre i din søgen efter uddannelse?
Avatar billede gorba Nybegynder
21. februar 2001 - 23:46 #37
jepper, og dog,, neeejjjj :-(
Avatar billede microtec Nybegynder
22. februar 2001 - 00:13 #38
Hmmm, det må du lige forklarer. Det lyder lidt trist :o(