Avatar billede anthony Nybegynder
19. januar 2001 - 18:45 Der er 11 kommentarer og
4 løsninger

Automatisk opdatering af named (linux)

Hvordan får man dhcpd+named til at arbejde sammen.

Jeg vil gerne have at alle dhcpd klienterne automatisk får oprettet et DNS navn på min DNS-server, når de får tildelt en IP.

altså hvis min DNS bestyre intranet, så skal alle klienter få et DNS, som hedder \"netbiosname\".intranet.

Hvordan gør man det????
Avatar billede gozar Nybegynder
20. januar 2001 - 18:10 #1
Du skal simpelhend bare lave reverse dns til alle ipadresserne.
Avatar billede aladdin Nybegynder
22. januar 2001 - 09:30 #2
Du kunne ikke finde på at bruge netware 5.1 det er det jo standard ;-)
Avatar billede anthony Nybegynder
22. januar 2001 - 16:34 #3
Det kan muligvis godt være at det er standard i NetWare, men mig bekendt er dette stykke software langtfra Freeware.
Så jeg foretrækker absolut en løsning baseret på Linux/FreeBSD.
Avatar billede anthony Nybegynder
22. januar 2001 - 16:35 #4
Til gozar...
Jeg vil prøve dit forslag.
Avatar billede aladdin Nybegynder
22. januar 2001 - 16:52 #5
Også forståeligt;-)
Avatar billede anthony Nybegynder
23. januar 2001 - 09:41 #6
Gozar kunne du ikke udybe dit svar lidt?
Jeg kunne godt tænke mig en lidt mere udførlig vejledning...
f.eks. en dhcpd.conf+named opsætning

På forhånd tak
Avatar billede anthony Nybegynder
23. januar 2001 - 09:43 #7
Jeg vil evt. godt spytte lidt flere points i puljen, hvis jeg får et godt svar..
Avatar billede chrr Nybegynder
25. januar 2001 - 00:34 #8
Spørgsmålet er lidt om du kan køre med statiske IP adresser, altså konfigurere dhcpd til at de enkelte MAC adresser skal have en specifik IP adresse? Hvis det er muligt skal DNS ændringen jo kun foretages en enkelt gang, eftersom klienterne sidenhen får samme IP adresse og derfor fortsat skal have det samme navn.

Men, hvis du derimod blot assigner IP adresser fra en pulje til tilfældige MAC adresser skal der jo laves en DNS ændring for hver gang en klient får ny IP adresse.  Løsningen ville i det tilfælde være at lave et program som kan søge dhcpd loggen igennem og finde klientens netbiosnavn samt IP adresse og herefter indsætte det i en zone fil (=halv stort projekt!).

Som aladdin siger har netware 5.1 indbygget dynamisk DNS ligesom win2k, men jeg har ikke hørt om den slags til linux.
Avatar billede chrr Nybegynder
25. januar 2001 - 00:36 #9
Forresten, hvis du kører med statiske IP adresser og blot er i tvivl hvordan det skal konfigureres, så prøv lige at paste lidt fra din dhcpd.conf, så skal jeg gerne forklare hvordan det sættes op.

mvh
Christian Rasmussen
Avatar billede beaviz Nybegynder
19. februar 2001 - 11:06 #10
chrr: Mht til at sætte dns records for alle klienten. Jeg mener at dhcpd selv (!) kan sende en dynamic update til bind - så det burde slet ikke være nødvendigt at lede logs igennem osv...
Avatar billede chrr Nybegynder
19. februar 2001 - 22:56 #11
hm.. windows 2000 server kan vist via DDNS (dynamisk DNS) i samarbejde med dens egen DHCP server, men DHCPD fra ISC som kører på de fleste linux servere kan så vidt jeg ved ikke kører opdateringer. Men helt konkret, hvordan sætter man det op hvis det kan lade sig gøre?

mvh
CHRR
Avatar billede beaviz Nybegynder
20. februar 2001 - 01:23 #12
Se evt. rfc.dk/2139
Du sætter bind op med en:
allow-update { 1.2.3.4; };
hvor 1.2.3.4 self er den ip der må opdatere i zonen.
Avatar billede beaviz Nybegynder
20. februar 2001 - 01:24 #13
hmm, http://rfc.dk/2139 even ...
Avatar billede anthony Nybegynder
25. februar 2001 - 13:31 #14
Well, beklager meget at jeg ikke har kommenteret nogle af jeres svar endnu, men jeg har været langt væk fra en computer på det sidste.

Min DHCP server giver klienterne en utrolig lang lease tid, altså bliver de ved med at beholde den samme ip.

Jeg ønsker altså bare at min DHCPD skal sende informationer videre til NAMED sådan at den automatisk opretter et DNS navn til alle DHCP klienter (NETBIOS -> DNS navn)

På forhånd tak
Avatar billede anthony Nybegynder
25. februar 2001 - 13:33 #15
En løsning kunne også være et php-script hvor brugerne kunne tilføje sig på en liste.
Dette script skulle så automatisk tilføje brugerne til NAMED.

PS. Et godt svar kunne muligvis føre til nogle flere points :-)