Avatar billede cykellapper Nybegynder
02. januar 2004 - 14:05 Der er 25 kommentarer

Jeg stinker, når jeg bruger deodorant

Er der en kosmetolog/farmaceut/biokemiker der kan forklare lidt om brug af deodorant?

Normalt bruger jeg ingen former for deodorant eller antiperspirant. Jeg har et fysisk krævende job, hvor jeg ofte sveder som et svin, men der er ingen lugtgener af betydning forbundet med perspirationen, selv om mit tøj ofte er gennemblødt.

MEN:

Når jeg en sjælden gang forlader mus og hjem for at socialicere med andre, så plejer jeg lige at bruge lidt deodorant. Mit problem er så, at dagen efter jeg har brugt deodorant, der stinker jeg som en gnu i fremskreden forrådnelse. Vel at mærke selvom jeg ikke har svedt nævneværdigt.

Hvad er det der sker? Er det kroppen der reagerer på de fremmede duftstoffer, eller hvad?

Man fristes til at tro, at deo-fabrikanterne tilsætter et stof, der langsomt omdannes til ammoniak og smørsyre, bare for at øge forbruget af deres produkt.

Andre med samme problem?
Avatar billede ird Praktikant
02. januar 2004 - 14:09 #1
Ved at mange deodoranter skaber en tynd hinde i armhulen. Nok mest de meget billige typer :) Havde selv samme problem for år tilbage, skiftede derefter deodorant, hvorefter problemet forsvandt
Avatar billede bredker Nybegynder
02. januar 2004 - 14:10 #2
hvad svaret er ved jeg ikke , men når nu du selv nævner at "der stinker jeg som en gnu i fremskreden forrådnelse"kunne det vel tænkes at det fremkommer af råvarene
som mange ikke ved , så laves det meste parfyme og sminke i det hele taget af selvdøde dyr og slagteaffald
Avatar billede ird Praktikant
02. januar 2004 - 14:10 #3
*LOL*
Avatar billede cykellapper Nybegynder
02. januar 2004 - 14:14 #4
-> Bredker
*LOL*

-> ird
Problemet er det samme, om jeg bruger 8x4 eller Hugo Boss.
Avatar billede exp Juniormester
02. januar 2004 - 14:19 #5
Prøv Bioterm

Den er lavet specielt til fx allergikere.
Avatar billede cykellapper Nybegynder
02. januar 2004 - 14:21 #6
-> Bredker
... jo, dyr, og det der er værre!! Var der ikke en sag for nogle år siden, hvor det viste sig at de brugte hospitalsaffald? (Jeg vil ikke uddybe det nærmere her!) *ydrk*
Avatar billede cykellapper Nybegynder
02. januar 2004 - 14:26 #7
-> exp.
Kunne være man skulle prøve... eller Minirisk.
Tror egentlig ikke, det er en allergisk reaktion, for der er ikke andre gener end lugten. Og den kommer vel at mærke først, når man holder op med at bruge produkterne. Bruger jeg i en periode deo hver dag, er der ingen gener... indtil jeg glemmer at komme det på. Og det er uanset, hvor meget jeg vasker mig!
Så er jeg nødt til at holde stanken ud et par dage, til balancen er genoprettet.
Fandme mærkeligt.
Avatar billede meretedalby Nybegynder
02. januar 2004 - 14:55 #8
Et godt råd fra en pige:
Jeg har danset i mange år, og så sverder man i STOR stil. I matas kan man købe en roll-on deo, som lukker porerne under armene, dvs. man ikke sveder, og så kan man så putte "duftevand" på.
Husk at vaske dig GODT inden du tager deo'en på...
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
02. januar 2004 - 15:07 #9
Meretedalby--> så sveder du da bare et andet sted på kroppen, jeg var for år tilbage med i en testgruppe, der skulle afprøve en deo med stof der skulle fornindre transpiration, stoffet virker, men man sveder så bare et andet sted, det er jo kroppens forsvar imod overophedning.

Hvad du lige skal gøre ved jeg ikke, det lyder helt bagvendt, jeg er tilbøjelig til at ro at du reagere på deodoranten. For du spiser vel ikke noget ildelugtende under det sociale samvær :-) som senere svedes ud igennem porerne som hvidløg kan gøre.
Avatar billede nak-m Nybegynder
02. januar 2004 - 15:25 #10
Cocktailen af deodorant og affaldsproducerende bakterier, der mæsker sig i sved, har aldrig lugtet af liljer så at sige.

Gå i bad :)
Avatar billede cykellapper Nybegynder
02. januar 2004 - 19:27 #11
-> nak-m
Jeg HAR prøvet at gå i bad engang, men det hjalp ikke. Eller, det hjalp kun et kort stykke tid, så var det det samme igen :-D

Ellers tror jeg bare, jeg holder helt op med at bruge deo. Så lugter jeg i det mindste ikke.

Hvis jeg undtagelsesvist vil være velduftende, kan jeg sgudda bruge after-shave.
Avatar billede exp Juniormester
02. januar 2004 - 19:55 #12
... eller parfume...
Avatar billede nak-m Nybegynder
03. januar 2004 - 01:21 #13
... eller eau de cologne...
Avatar billede cykellapper Nybegynder
03. januar 2004 - 01:25 #14
Hrm hrmmm..!!

Jeg er smed. Ikke homo!!
(Ikke at jeg har noget imod homoer! Jeg vil bare ikke sende forkerte signaler.)

:-D
Avatar billede nak-m Nybegynder
03. januar 2004 - 01:34 #15
Du kan jo evt. købe denne salvie fra matas:
http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/matassalvie.htm
http://www.vifab.dk/naturmedicin/alle/V000000284/

forskellige produkter:
http://www.netnaturdoktoren.dk/overgangsalder___sved.htm

og et lille tip:
hvis du har meget fodsved kan du tage et fodbad med en håndfuld salvieblade :)
Avatar billede nak-m Nybegynder
03. januar 2004 - 01:36 #16
Avatar billede nak-m Nybegynder
03. januar 2004 - 01:41 #17
info:

"Dårlig kropslugt kan i sjældne tilfælde skyldes en mangel på et bestemt enzym, hvorved man kan udvikle en lugt af rådden fisk, hvis man spiser mad med meget cholin, fx æg, bønner, kylling, fisk og mange andre ting. Man skal så undgå ting med cholin i."

"Dårlig hygiejne kan selvfølgelig også give dårlig lugt, også fra tøj, der ikke bliver vasket eller renset tit nok. Ældre kan ofte ikke selv lugte, at deres tøj trænger til at blive vasket eller renset, og så må andre hjælpe dem til at blive opmærksomme på det."

"Nogle sygdomme kan give en ændret kropslugt. Problemer med fordøjelsen kan bla. være årsagen."
Avatar billede cykellapper Nybegynder
03. januar 2004 - 01:54 #18
-> nak-m
Tak for links'ene.
Mit problem er dog ikke at jeg stinker. Problemet er, at DEODORANT får mig til at stinke. Det er dét, jeg ikke forstår.

At jeg lugter af tang og tjære dagen efter et møde i whiskysmagerforeningen, DET kan jeg forstå :-D
Avatar billede nak-m Nybegynder
03. januar 2004 - 02:00 #19
cykellapper: Det kan vel være fordi, der går bakterier i lortet :)

Jeg har godt nok ikke oplevet noget lignende selv, men mulighederne er vel:
1) Dine kropsbakterier er livlige.
2) Dine deodoranter er farlige.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
07. januar 2004 - 11:16 #20
spørg din læge eller andet klogt hoved til råds. Din læge kender måske til problemet.

Check lige om det mærket af din(e) deodoranter er "staldfresh" eller "No friends" *LOL*
Avatar billede nak-m Nybegynder
11. januar 2004 - 10:32 #21
Kontakt den nærmeste kirurg så han kan amputere dine armhuler :)
Avatar billede nak-m Nybegynder
11. januar 2004 - 10:33 #22
Kontakt den nærmeste massør så han kan masere dine armhuler :)
Avatar billede cyberspace Nybegynder
16. januar 2004 - 12:53 #23
cykellapper>> har du skræmt din pc væk med din kropslugt, siden der ikke sker mere her? *GG*
Avatar billede cyberspace Nybegynder
16. april 2004 - 11:01 #24
cykkellapper>> det "stiker" at du ikke har lukke dette spm *LOL*

Du vil vel ikke være årsag til oprettelsen af dette spm http://www.eksperten.dk/spm/407199
Avatar billede ird Praktikant
16. april 2004 - 11:03 #25
cyberspace stop nu med at smide samme kommentar overalt på eksperten!