Avatar billede martinheick Nybegynder
01. januar 2004 - 10:46 Der er 8 kommentarer

Installer med boot problem på både CD og disk

Nu er jeg ved at blive desperat.

Jeg sidder med en kammerats bærbare PC (acer travelmate 332T), som har eksternt CD-ROM og floppy. Jeg skal installere ny styresystem, da den har haft XP, som hele tiden fryser (manglende drivere). Den skal tilbage til win98 via rescueCD, og harddisken er nu blank.

Problem: Den kan ikke boote fra de eksterne CD og floppy. (har leget med bios'en, men kan ikke få det til at virke).

Hvad skal jeg lægge ned på hard disken så den kan boote fra den. Jeg kan gøre det via min egen bærbare PC.

Jeg vil være meget taknemlig for hjælp, da synes jeg har forsøgt alt.

mvh

Martin
Avatar billede riversen Nybegynder
01. januar 2004 - 10:58 #1
Avatar billede fromsej Praktikant
01. januar 2004 - 11:10 #2
Hvordan kan du gøre det fra din egen?
Hvis du kan formatere i DOS, er kommandoen format [drev]:/s
Så er den bootable, derudover skal du have en CDromdriver der passer til det eksterne drev, samt en config.sys og Autoexec.bat, der kalder driveren og Mscdex.exe
Avatar billede martinheick Nybegynder
01. januar 2004 - 11:35 #3
takker for de hurtige kommentarer.

riversen: Problemet er at jeg ikke kan boote, så jeg kan ikke reinstallere bios'en eller opdatere.

fromsej: prøver at kigge på denne løsning.
Avatar billede martinheick Nybegynder
01. januar 2004 - 11:51 #4
fromsej: Jeg kan lave en normal formatering, dog med en "bad cluster". Hvis jeg prøver at lave en "format c: /s" får jeg følgende besked.

Checking existing disk format.
Recording current bad clusters
20 percent completed.
Insufficient memory.

... Så går den kold i processen. Er der noget galt med hard disken??
Avatar billede fromsej Praktikant
01. januar 2004 - 12:22 #5
Det tyder på det.
Ved du hvilket fabrikat disken er?
Avatar billede karinc Nybegynder
01. januar 2004 - 13:48 #6
Det kan vel ikke skade at du prøver at slette hele partitionen, opretter en ny på 500 - 600 Mb. og kun den og derefter prøver en grundformatering på den partition ->  format c:\/u
Avatar billede martinheick Nybegynder
01. januar 2004 - 15:22 #7
Jeg tror ikke det er harddisken (ibm travelstar 6 GB). Jeg har delt harddisken op i en 5 GB window (fat32) en 1 gb, hvor jeg har installeret xandros, linux (på min egen bærbare - ibm t23).

Jeg har kørt en format c: /s uden problemer på 5 GB partitionen (c-drev har status A i fdisk) og på 1 GB partitionen har jeg installeret linux (uden problemer).

På min egen computer kører Xandros uden problemer på 1GB partitionen og jeg kan læse, skrive og boote på C-drevet. På min kammerats acer booter den i Lilo (Xandros) og jeg kan vælge. Hvis jeg vælger at boote på C skriver den "Invalid system disk. Replace ....".

Altså den kan boote på C på min ibm t23 mens den ikke kan boote på C på min kammerats acer???
Avatar billede karinc Nybegynder
01. januar 2004 - 17:37 #8
"Hvad skal jeg lægge ned på hard disken så den kan boote fra den. Jeg kan gøre det via min egen bærbare PC."
Prøv at boote på disketten (harddisken skal være formateret) skriv sys c: -> klik enter, opret en mappe på c: ->  fra en Win98 skal du overføre mappen "win98" til den mappe du lige har oprettet på harddisken, nu kan du installere Windows uden brug af Cd-rom