Avatar billede pilletrilleren Nybegynder
30. december 2003 - 23:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problemer med afspilning af MP3 til fester?

Vi er nogle stykker på kollegiet som er lidt uenige.

Påstanden går på, at det slider kraftigt på store højtalere at afspille MP3'er på dem til fester. Det skulle være fordi de øvre og nedre frekvenser er skåret af. (det er de jo også, men har det nogen betydning??).

Iøvrigt skulle det være sikkert at brænde MP3'erne ned som Wavfiler og afspille dem(Som alm. audiocd'er).

Håber at få et Ekspert.dk-svar
8. sal på Frankrigsgadekollegiet
Avatar billede NanoQ Nybegynder
31. december 2003 - 00:06 #1
Det er så absolut en and. Rent teoretisk ville det endda være BEDRE for højtalerne, hvis membranerne ikke skulle svinge helt ude i yderområderne. Men i realiteten er der ingen forskel. :)

Og det er endnu en and, at det skulle gøre nogle forskel at brænde dem ned som wav filer. De bortkomprimerede sekvenser er jo nøjagtig lige så bortkomprimerede efter konvertering til wav.
Avatar billede pilletrilleren Nybegynder
31. december 2003 - 00:30 #2
Tak for hjælpen.
Avatar billede Beach Mester
31. december 2003 - 00:31 #3
Ha ha... Sorry, men den må jeg sgu da lige grine lidt af *ROFL*
Som nanog rigtigt skriver så har det ingen betydning om det er det er den ene eller den anden form (mp3/wav/cda) der kommer ud til højtalerne!

Faktisk så kan man gøre en helt ny højtalerenhed bedere ved at sende en hulens masse white-noise igennem ved stor lydstyrke. (white-noise=lidt af alle frekv. & lyder på samme måde som hvis en radio ikke modtager noget signal = støj). Dette vil motionere de matrialer enhedderne er opbygget af så deres stivhed fra fabrikkens side stille og roligt forsvinder. Dette vil igen gøre at enheden vil arbejde mere præcist med bedere lyd til følge.

Det det hele handler om er ikke hvad lyd kommer fra (lyd-giver) men den kilde der sender det sidste signal ud til højtalerne (forstærkeren).
Hvis forstærkeren er noget skåd, så kan højtalerne nemt tage skade af ALLE lyd-givere, er forstærkeren great (læs: i en god kvalitet) så kan du næsten sende hvad-som-helst igennem uden at enhederne tager skade.

En højtaler-enhed kan faktisk godt sammenlignes lidt med en ganske almindelig elastik! Lig 2 elastikker i en vinduskarm. Den ene tager du daglig og hiver ud til max. den anden lader du bare ligge. Efter 3-4 måneder skal du så prøve at tage begge elastikker og hive dem ud til den ene af dem sprænger. Jeg vil æde min høje hat på at det er den elestik der har fået lov til bare at ligge!

Vi kan også godt tage et andet eks. frem....
Nogle vil høre det mest stille klassiske musik på sine højtalere. Naboen der har nøjagtig de samme højtalere er til den vildeste tråd tilsat Lars Ulrik på trommer. Hvis der bliver spillet lige højt vil begge højtalere holde ca. lige længe men......... Hvis du tager og bytter om på de 2 højtalersæt og så skruger op på fuld skruge efter måske 15-20 år så er jeg ret sikker på at den klassiske højtaler vil brække sig i lange baner hvorimod den elektriske højtaler der har fået bank hele livet uden problemer vil afspille den klassiske musik uden problemer.

Egentlig kunne jeg blive ved med at komme med eks. Men det bedste for en højtaler (både set lydmessigt og holdbarhedsmessigt) er at udsætte dyret for reglmessigt belastning af alle former for afspilning.

Så den "And" kunne jeg sgu godt tænke mig at snakke med en dag, hvis han virkelig mener det han nu påstår:-)

//Beach
Avatar billede Beach Mester
31. december 2003 - 00:32 #4
Tror jeg næste gang vil være ca. 1 minut hurtigere til at skrive *GG*

//Beach
Avatar billede pilletrilleren Nybegynder
31. december 2003 - 00:49 #5
Fedt at læse dit indlæg. Så får vi måske alligevel lov at feste med MP3 istedet for at skifte CD'er hele aftenen i morgen. Tak for det!
Avatar billede Beach Mester
31. december 2003 - 01:02 #6
Du kan roligt pille den torsks påstand ned fra tapetet med det samme. Der er intet der holder vand i den (for mig meget morsomme) forklaring.

Men... tror du ikke bare der er en der prøver at tage pis på dig????
Jeg har sgu mange gange selv kommet med div. søforklaringer mht. lyd, for at få det sådan som jeg gerne vil have det. Men mener at han skulle være kommet med noget der holder bare lidt mere vand over for en "amatør" der må bruge 150P  på E for at få det bekræftet.

Men du kan hilse torsken fra mig og sige at jeg gerne æder ham 2. januar med både sennepsauce og hvide kartofler *SS*

//Beach
Avatar billede pilletrilleren Nybegynder
31. december 2003 - 01:18 #7
Jeg regner ikke med han tager pis på mig. Han skal selv med til festen. Hygge herfra
Avatar billede NanoQ Nybegynder
31. december 2003 - 10:25 #8
beach, de gode eksempler har helt sikkert fortjent halvdelen af point'ene.

Hent dem her: http://www.eksperten.dk/spm/445571 :)

Godt nytår!
Avatar billede Beach Mester
31. december 2003 - 13:14 #9
Takker og i rigtig lige måde....

//Beach