Avatar billede jakob12345 Nybegynder
30. december 2003 - 17:52 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Kan denne opsætning lade sig gøre

Kan det godt lade sig gøre at lave en netværk hvor man har en switch der er til koblet i-net. Fra switch er der kabel til en computer. Fra switchen er der også et kabel til en router hvor der derfra er kabler til andre computere.
Alle computere skulle gerne kunne dele filer, printer osv.
(Jeg har to variable ip-adresser)
Kan det lade sig gøre??
Avatar billede bredker Nybegynder
30. december 2003 - 17:55 #1
ja
Avatar billede bredker Nybegynder
30. december 2003 - 17:56 #2
Avatar billede badehatten Nybegynder
30. december 2003 - 18:02 #3
Hvis ovenstående skal lade sig gøre med fx NetBEUI skal der et netværkskabel fra switch til LAN-side på router.
Avatar billede jakob12345 Nybegynder
30. december 2003 - 18:03 #4
dvs. at kablet fra switch ikke skal til uplink på router?? eller...
Avatar billede badehatten Nybegynder
30. december 2003 - 18:04 #5
.. Men så skal computere på LAN-side af routeren konfigureres med fast (privat) IP-adresse (så de ikke napper en offentlig IP-adresse af de to dynamiske, der er til rådighed).
Avatar billede badehatten Nybegynder
30. december 2003 - 18:06 #6
Der skal et kabel fra switch til WAN på router. Og et kabel fra switch til fx uplink LAN på router (lige igennem kabel). Hvis en alm port anvendes på router, så krydset kabel mellem switch og LAN router.
Avatar billede jakob12345 Nybegynder
30. december 2003 - 18:10 #7
altså
                                    i-net
                                      |
                                uplink på switch
computer med DHCP-tildelt ip----alm port i switch
                                      |
                                lige kabel
                                      |
                                uplink på router
                              alm. port på router
                                      |
                computere med faste 192.168.1.xxx ip'er

er det korrekt forstået :-)
Avatar billede badehatten Nybegynder
30. december 2003 - 18:15 #8
ja, den alm port på router forstået som WAN-porten med lige kabel og uplink på router forstået som LAN ligeledes med et lige kabel, altså to kabler i alt fra alm port i switch til routeren.
Avatar billede jakob12345 Nybegynder
30. december 2003 - 18:17 #9
øhh..skal der ikke kun ét kabel fra en alm. port på switch til WAN på router??
Avatar billede badehatten Nybegynder
30. december 2003 - 18:18 #10
jo, men også et kabel til LAN på router fra switch.
Avatar billede jakob12345 Nybegynder
30. december 2003 - 18:22 #11
kan det ikke lade sig gøre at undgå det. Mit problem er at der er en computer ved siden af telefonstikket og så er der en gruppe af computere i den anden ende af huse. Og der er i forvejen et lige kabel mellem grupen af computere og så til telefonstikket. Og jeg vil helst undgå at skulle købe flere ip-adresser eller trække et langt kabel mere.
Har du et forslag til hvordan det ellers kunne sættes op??
Avatar billede badehatten Nybegynder
30. december 2003 - 18:29 #12
Ja. Fra ADSL-modem et kabel til WAN router, som placeres ved telefonstik. Computer ved telefonstik tilsluttes alm port LAN router. Switch placeres nede ved anden gruppe af computere og langt kabel forbindes til switch og LAN router - Uplink port i den ene ende, enten router eller switch.

Lokal netværk kan bare køre over TCP/IP, som også internetadgangen gør.
Avatar billede bredker Nybegynder
30. december 2003 - 18:30 #13
hvis jeg har forstået dig rigtigt
router (ved tlf ) et stik til pc og et stik til den anden ende af huset , hvor der er en swits med kabler til de enkelte maskiner der er der
så kan det godt lade sig gøre , og du har så kun behov for en ip fra udbuderen
Avatar billede jakob12345 Nybegynder
30. december 2003 - 18:49 #14
dvs. at een alm. port på en router godt kan indeholde flere private ip-adresser..??
Avatar billede bredker Nybegynder
30. december 2003 - 18:52 #15
jeps
Avatar billede jakob12345 Nybegynder
30. december 2003 - 18:53 #16
nårh okay, jeg havde nemlig opfattelsen af at en router kun kunne tildele een ip per port..:-), mange tak for hjælpen
Avatar billede badehatten Nybegynder
30. december 2003 - 18:59 #17
De billige hjemmeroutere kan som minimum tildele 253 IP-adresser på en enkelt port, hvis det skulle være...
Avatar billede bredker Nybegynder
30. december 2003 - 18:59 #18
den skal kun have en ip ind fra din udbyder , men den kan dele alle de ip ud som du kan få brug for , op til (er ikke helt sikker ) 300
Avatar billede jakob12345 Nybegynder
30. december 2003 - 19:00 #19
ok, jeg er ikke så meget inde i netwærk, men så er det jo godt jeg har eksperten.dk :-)