Avatar billede farius Nybegynder
29. december 2003 - 18:08 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

oprette partition

Hej alle...

Jeg er ved at formatere min computer og vil derefter gerne opdele min hardisk...(oprette partitationer)
Styresystemet er XP HOME.

JEg har en HD på 20 GB og vil gerne dele den op i en på 5 GB, da denne skal bruges til XP og en på 15 hvor mine dokumenter og programmer skal være....

Jeg har prøvet at rode i diskpart men kan ikke få den til det.

Har i forslag???
Avatar billede ird Praktikant
29. december 2003 - 18:09 #1
29. december 2003 - 18:09 #2
Du gør lettest i forbindelse med installationen af XP.

Når du kommer til valg af drev, der skal installeres på kan du slette eksisterende partitioner, og oprette partitioner af de ønskede størrelser.
Avatar billede ird Praktikant
29. december 2003 - 18:10 #3
Oprettelse af Partitioner:
Partitionering af WinXP
(hugget fra Eksperten-bruger: 7th den 19. aug. 2003 - spørgsmål  http://www.eksperten.dk/spm/389481
Du finder først din XP skive, putter den i computeren og genstarter. Når logoet (hvis du har en dell, så er det dell logoet, eller hvis du f.eks har en compaq, så er det compaq logoet der menes) kommer frem på skærmen så trykker du F12. Afhængig af hvor mange drev du har installeret, vises en liste i forhold til dette antal. Vælg på listen cd-rom drev, da du jo vil boote computeren op fra din XP skive - tryk Enter (hvis du kommer til at vælge et forkert drev sker der ikke noget ved det).

Nu vises en oversigt over de eksisterende partioner på harddisken. Ifølge mine oplysninger (min PC) skulle der gerne være et partitioneret C drev. Du skal slette den nuværende partition for at kunne oprette nye og mindre partitioner, det vil sige du er nødt til at slette C drevet først. Bemærk alle data på C drevet vil gå tabt ved dette. Tryk på L-tasten for at slette partitonen. Du får en advarsel om at du er ved at slette en systempartition, men det er jo det du ønsker - tryk Enter for at fortsætte. Undervejs dukker der nye advarsler op mod at fortsætte. Tryk E-tasten for at understrege at du absolut vil slette partitionen. Når det er sket, står du nu med en upartitioneret disk på så og så mange gb. Nu kan du begynde at opdele din harddisk.

Tryk på O-tasten for at oprette en partition i det ledige område. Derefter skal du så angive størrelsen på partitionen. Hvis din harddisk f.eks er på 20 gb, og du ønsker C-drevet skal være på 10 gb, og X-drevet det samme, indtast da 10000. Tryk Enter for at oprette den nye partition. Nu vises et skærmbillede med den nye partition. Der skulle gerne stå C : uformatteret partition på så og så mange MB (bemærk da der regnes i GB afviger tallet fra de f.eks 10000 mb du indtastede, men det passer som det skal).

Men du har jo stadigvæk noget plads tilbage. Tryk på pil-ned-tasten for at markere den ikke-partitionerede plads og klik på O-tasten for at oprette en ny partition i det ledige område. Der er i forvejen automatisk blevet udfyldt den resterende pladsmængde i feltet. Tryk Enter for at oprette den nye partition.

På næste skærmbillede vil der nu forekomme et yderligere felt udover det reserverede. Dette kan du ikke gøre noget ved, og det skal være der. Foretag samme procedure hvis du ønsker flere partitioner.

Nu skulle du gerne stå med to uformaterede partitioner. De næste skridt er jeg kommet lidt i tvivl om, anyway du skulle nu gerne have mulighed for at formatere og installere. Vælg den partition (typisk drev c) du vil installere XP på og formater det (jeg valgte ntfs). Drev c bliver nu formateret. Når det er overstået vælger du samme drev at installere XP på. Når du så engang har fået installeret XP, så vælg denne computer. Du skulle nu meget gerne have to drev. Afhængig af hvor mange drev der er installeret svinger X-bogstavet. Vælg det drev som du ikke installerede XP på. Dette er dit backup drev, og for at det kan bruges skal det formateres først. Højreklik på drevet og vælg formater. Du har nu mulighed for at angive drev-navn og filsystem. Omkring allokeringsenhed valgte jeg standardlo...et eller andet som allokeringsenhed. Så er det bare med at få trykket start, og tillykke med dit backup drev :)

2 programmer der kan være nyttige at have når alt andet er kikset.
http://www.russelltexas.com/delpart.htm - Til at slette partitioner, der ellers er "uslettelige"
http://www.killdisk.com - Sletter alt, og nulstiller harddisken.

paste fra catbody's Hp
Avatar billede 3xm Nybegynder
29. december 2003 - 18:10 #4
hvis du alligevel formaterer går jeg ud fra at du også geninstallerer windows.

når du gør det er der et meget nemt partitioneringsværktøj. start med at slette de eksisterende partioner og opret derefter nye efter behov.

inde fra selve windows kan du gøre det ved at højreklikke på denne computer > administrer > diskhåndtering
Avatar billede farius Nybegynder
29. december 2003 - 18:11 #5
jeg glemte helt at sige at installationen sker vha en restore CD til TOSHIBA laptop... kan det lade sig gøre her???
29. december 2003 - 18:15 #6
Nej, den genopretter disken, som den var da du fik den leveret.

Efter at have genetableret disken, kan du bruge et program som f.eks. Partition Magic til at ændre på størrelsen af eksisterende partitioner.
Avatar billede farius Nybegynder
29. december 2003 - 18:29 #7
Jeg prøver... uddeler point når jeg er blevet færdig...
Avatar billede farius Nybegynder
29. december 2003 - 19:11 #8
erikjuul´-> programmet koster jo penge... er der ikke et andet værktøj der er gratis (free eller shareware)
Avatar billede cp1 Nybegynder
29. december 2003 - 19:20 #9
Avatar billede farius Nybegynder
29. december 2003 - 19:28 #10
Kan alt dette ikke lade sig gøre i kør>diskpart
Avatar billede farius Nybegynder
29. december 2003 - 19:29 #11
jeg har gjort det før på en maskine med XP PRO....
Avatar billede farius Nybegynder
29. december 2003 - 19:40 #12
hmmm.... Sidder med problemet endnu...
Avatar billede cp1 Nybegynder
29. december 2003 - 19:45 #13
der er jo svaret på det her, Kommentar: ird 29/12-2003 18:10:34
Avatar billede farius Nybegynder
29. december 2003 - 19:50 #14
cp1-> problemet ligger i at dette ikke kan lade sig gøre der jeg inst. XP fra en restore cd til TOSHIBA... her har jeg ikke indflydelse på hvordan HD skal inddeles... den gør det automatisk... Den eneste måde jeg kan gøre der på er ved at rode med "diskpart" i kommandoprompt...
det program du forslog er ikke til at forstå da det ser lidt mystisk ud...
Avatar billede farius Nybegynder
29. december 2003 - 19:50 #15
det jeg er ude efte er kommandoer til kommandoprompt...
Avatar billede farius Nybegynder
29. december 2003 - 20:12 #16
er der virkelig ingen af jer der ved hvad jeg skal gøre..
Avatar billede farius Nybegynder
29. december 2003 - 20:29 #17
kan det være at dette ikke kan lade sig gøre når man kører XP HOME og har installeret den vha restore cD...
Avatar billede farius Nybegynder
29. december 2003 - 20:31 #18
jeg ved ikke hvem af jeg der skal have point der ingens hjælp har været nyttig... derfor lader jeg stå lidt endnu.... der kan være at nogen har en idé..