Avatar billede jant Nybegynder
18. januar 2001 - 23:01 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

stor harddisk - hjælp!!!

jeg har anskaffet en 40 GB harddisk - opdateret bios - bios kan fint se hd\'en, men formatisering og fdisk vil kun op på 5,9 GB.
Hvordan klare jeg problemet?
Avatar billede martin_laursen Nybegynder
18. januar 2001 - 23:05 #1
Det kommer lidt an på hvor gammel maskinen er
Avatar billede jant Nybegynder
18. januar 2001 - 23:07 #2
den er 3- 4 år gammel
Avatar billede xtom2 Nybegynder
18. januar 2001 - 23:19 #3
FIk du løst problemet?
Avatar billede jant Nybegynder
18. januar 2001 - 23:19 #4
jeg kan oplyse at motherboardet er et Spoacewalker hot 591p, som er opdateret med sidst nye opdatering.
Avatar billede jant Nybegynder
18. januar 2001 - 23:20 #5
svar til xtom : nej, det løser ikke mit problem -desværre
Avatar billede jant Nybegynder
18. januar 2001 - 23:24 #6
Når jeg fdisker den nye hd (som er slave til den gamle på 4,3 GB, som er sat som master) får jeg en melding om at den nye er på 5,9 GB, der \"mangler\" således gdt 34 GB
Avatar billede jant Nybegynder
18. januar 2001 - 23:26 #7
Jeg booter op fra en win98se startdisk, hvor jeg også henter format og fdisk fra
Avatar billede xtom2 Nybegynder
18. januar 2001 - 23:35 #8
Jamn det undrer mig bare du lukker spørgsmålet, ved at acceptere dit eget svar, når dit problem faktisk ikke er løst?
Avatar billede jant Nybegynder
19. januar 2001 - 10:32 #9
Det må du/I skam undskylde - det var nu ikke meningen.
Men faktisk har jeg løst problemet, men jeg forstår bare ikke et kuk!!
Jeg prøvede efterhånden alle muligheder, men da det ikke virkede begyndte jeg at prøve alle Umuligheder også, og endte på en bioskonfikation på 8,5 GB, som DOS opfatter som 40 GB!!!!
Mystik, mine ærede Herrer!?!!!?!
Avatar billede bandit1 Nybegynder
24. januar 2001 - 02:15 #10
Gå ind i Bios opsætningen og sæt HD size til LBA og skidtet køre, ved at sætte det til Auto eller Large der fare de fleste Bios vild, har haf samme problem og løste det på denne måde
Avatar billede jant Nybegynder
24. januar 2001 - 11:19 #11
til bandit1 : LBA-markeringen har brugt i nogle af forsøgene, også i den sidste, kvor det så lykkedes, men som nævnt på 8,5 GB.
Avatar billede lemvigpc Nybegynder
25. januar 2001 - 03:34 #12
Hvilket mærke er din harddisk ?
Alle fabrikanter har deres egen program som tit følger med ved køb, det man kan bruge hvis Bios ikke understøtter de nye store harddiske, det er altid en udvej.
Avatar billede jant Nybegynder
25. januar 2001 - 13:21 #13
svar til lemvigpc : det er Western Digital, 7200 rmp.
Avatar billede bandit1 Nybegynder
25. januar 2001 - 23:44 #14
Har du husket at slukke for makskinen hver gang du har foretaget dig noget med fdisk, det er en typisk bummert når at det hele driller.
Avatar billede jant Nybegynder
26. januar 2001 - 10:45 #15
Til alle :
Problemet er i praksis løst!! Bortset fra at BIOS stadig viser HD\'en, som ca. 8,5 GB. Men under DOS og Windows er alt iorden.
Tak for de mange gode forslag og svar.