Avatar billede tdkt Nybegynder
28. december 2003 - 19:09 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

sluk computer i win xp pro

Hej jeg har et problem med en af mine venners comp. jeg har installeret win xp pro på hans maskine, som er en compaq presario 5240 (lortemaskine :) ) nå men problemet er at når man skal "turn off computer" i xp pro, så "slukker" computeren ikke. Der kommer en sort skærm, hvor xp skriver at det nu er sikkert at slukke computeren.

-computeren har et atx board, så den kan godt slukke ved jeg.

-og ved godt at hvis jeg holder tænd/sluk knappen på maskinen inde et par sek. så slukker den.

-har været inde i power management instillinger i xp og se om jeg kunne ændre noget, men det hjalp ikke.

er der nogen der kender til problemet?

Mvh

TDKT
Avatar billede sbpweb.dk Nybegynder
28. december 2003 - 19:14 #1
Hvilken BIOS er der på den pågældende mskine?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. december 2003 - 19:19 #2
kontrolpanel -> strømstyreing -> apm -> flyueben i apm

kontroller at ACPI er slået til i BIOS
Avatar billede tdkt Nybegynder
28. december 2003 - 19:26 #3
jeg kender ikke bios i maskinen, da jeg ikke kan komme ind i den, i ved når man tænder den står der bare COMPAQ med store fede røde bogstaver...hvordan får jeg det væk?

og apm har jeg prøvet at slå til, det gjorde at xp, halted i det den skulle til og likke ned, og så fryser den.

men hvis jeg kan kommme ind i bios og se om acpi er slået til, ville det jo være nice.
Avatar billede sbpweb.dk Nybegynder
28. december 2003 - 19:28 #4
Prøv at trykke på Delete eller F2, når maskinen starter op. Bare tryk en masse gange, så du er sikker på, at maskinen opfatter det.
Avatar billede peet-49 Novice
28. december 2003 - 19:38 #5
Du skal have APM aktiveret i strømstyring.
Avatar billede peet-49 Novice
28. december 2003 - 19:39 #6
rkhdk>Undskyld, jeg så ikke dit.
Se venligst bort fra mit svar.
Avatar billede tdkt Nybegynder
28. december 2003 - 21:19 #7
ok jeg prøver lige og rode lidt med det senere, jeg vender tilbage med points. tak for hjælpen
Avatar billede jensen65 Nybegynder
13. januar 2004 - 20:52 #8
Jeg har selv haft samme problem, men det var med både XP og 2000. Problemerne er begge nu løst. Tak for indlægget rkhdk
Avatar billede tdkt Nybegynder
25. juli 2004 - 11:09 #9
det virker desværre ikke :(
Avatar billede peet-49 Novice
25. juli 2004 - 11:11 #10
ACPI skal være aktiveret i bios.
Avatar billede cassa Nybegynder
03. september 2005 - 11:48 #11
Hey

Fandt I nogensinde en løsning på problemet? Jeg sidder med nøjagtig samme fejl nu. Jeg har rodet bios igennem og den er jo oldnordisk! Der er ikke "APM" som i alle nyere bios, men mon det så kan rettes fra XP?

VH
Thomas