Avatar billede excoder Nybegynder
18. januar 2001 - 21:11 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

EDO ram eller alm. 72 pins ram ?

Sidder med en gammel Pentium 100Mhz af mærket AST, hvor der skal noget mere ram i, men jeg er i tvivl om det er alm. 72 pins ram eller om det er EDO ram den bruger.

Kan man se forskel på om det er alm. 72 pins ram, eller om det er EDO ram, hvis der ikke
direkte står noget om typen på rammodulet ?

På rammodulerne som sidder i står der:

IBM 053 9548
11D1320BA-70VT

Hvis det kan være til nogen hjælp.
Avatar billede voodoo_and Nybegynder
18. januar 2001 - 21:22 #1
EDO ram bruger 72pins men der er nogle ram der bruger 30pins men det mest sikre er at se hvor mange pins der er på ram blokken \"altså at tælle dem\"

Voodoo_and:-)
Avatar billede voodoo_and Nybegynder
18. januar 2001 - 21:25 #2
under opstart kan man se om det er EDO, sd eller andre slags ram der sidder i bundkortet. Det står efter kassen med info om computeren
Avatar billede voodoo_and Nybegynder
18. januar 2001 - 21:26 #3
hvis du tager fejl kan de altid byttes også er de ikke så dyre...
Avatar billede excoder Nybegynder
18. januar 2001 - 21:30 #4
Jeg mener altså at der finde ikke-EDO 72 pins og 72 pins EDO ram.

Er det ikke noget med at visse typer PC ikke kunne køre med EDO, hvis den var beregnet til ikke-EDO 72 pins ?

30 pins ram er udelukket her, for de passer ikke i denne PC.
Avatar billede voodoo_and Nybegynder
18. januar 2001 - 21:31 #5
der er noget med at IBM kun udnytter EDO ram.
Avatar billede voodoo_and Nybegynder
18. januar 2001 - 21:33 #6
er det en IBM pc du har?????
Avatar billede excoder Nybegynder
18. januar 2001 - 21:35 #7
voodoo_and,

Jeg har lige tjekket prisen, og jo de koster en mindre formue for sådan noget antikt ram !

Se her :

EDO RAM

16MB 72pins, 60ns 1. Parts    309 kr.
32MB 72pins  60ns 1. Parts    555 kr.
64MB 72pins  60ns 1. Parts    757 kr.

Det er da for sindsygt !!
Avatar billede excoder Nybegynder
18. januar 2001 - 21:37 #8
Det er en \"AST\" computer som jeg bla. skal sætte nogle flere ram i (det er ikke min pc..)
Avatar billede voodoo_and Nybegynder
18. januar 2001 - 21:43 #9
757 kr er ikke penge idag:)

det er en slik

Avatar billede excoder Nybegynder
18. januar 2001 - 21:52 #10
Jeg ved nu ikke... det er da næsten tyveri at tage så meget for SÅ gammel ram.
Avatar billede teknik Juniormester
18. januar 2001 - 21:59 #11
Excoder.....det er (SVJV) ikke noget problem med EDO / ikke EDO

...jeg tror det er det der med ECC-check, som \"spøger\"...nogle firmaer fx. ønsker at alle deres servere udrustes med denne \"fejlkontrol-RAM\", som er en \"anelse\" mere driftssikkert end alm. RAM...men det du skal bruge er det \"almindelige\"...som SVJV blot har fået tilnavnet \"EDO\" for at det lettere kan skelnes fra SD-RAM.

mvh :-)
Teknik

...kunne evt. sælge dig noget brugt til ca. 2/3 af ovennævnte priser.....
Har dog kun 8MB stænger på lager....så det giver \"kun\" 32MB hvis der er 4 slots
Avatar billede excoder Nybegynder
18. januar 2001 - 22:10 #12
Teknik,

Det skulle være 16Mb blokke hvis der skulle sættes flere ram i. Så jeg vil prøve at opstøve nogle 16 Mb rammoduler, hvis det er muligt. Takker for dit tilbud.

Avatar billede teknik Juniormester
18. januar 2001 - 22:29 #13
OK ...  de lå bare over på hylden og \"talte\" til mig ;-))
Avatar billede excoder Nybegynder
18. januar 2001 - 22:47 #14
De kan da godt bruges hvis du vil sælge dem til en kanon pris.

Avatar billede handmade Nybegynder
18. januar 2001 - 22:50 #15
EDO=Extended Data Output :-)
Avatar billede teknik Juniormester
19. januar 2001 - 00:29 #16
.....2/3 nypris er vist så \"Kanon\", som det bliver...ellers så \"ligger\" de vist meget godt
...selv om bliver mindre værd for hver dag der går....sådan er det jo med \'puters
Avatar billede trs Nybegynder
19. januar 2001 - 08:17 #17
Jeg tror at det hedder 72 pins simm ram og 72 pins edo ram. jeg fik engang at vide at hvis du sætter edo ram i en maskine der er lavet til simm ram risikere du at motherboardet brænder sammen
Avatar billede teknik Juniormester
19. januar 2001 - 20:35 #18
...Det hedder 30 Pins SIMM \"Single in line memory module\"
72 Pins er alle \"DIMM\" Dual In Line Memory Module.
Avatar billede trs Nybegynder
20. januar 2001 - 08:20 #19
teknik>>Der findes også 72 pins simm ram
Avatar billede maxburner Nybegynder
20. januar 2001 - 16:22 #20
jeg har en mange moduler jeg skal af med samlet..

læs mere på

http://www.cyberbox.dk under \"BRUGT SALG\"
Avatar billede teknik Juniormester
20. januar 2001 - 19:36 #21
>>trs....passer de så i DIMM stik ?? ...har du evt. et link som \"bevis\"
Avatar billede trs Nybegynder
22. januar 2001 - 08:47 #22
teknik>> http://www.idgforlag.dk/

Søg på simm i deres edb ordbog
Avatar billede trs Nybegynder
22. januar 2001 - 08:49 #23
Her er teksten fra ordbogen:

SIMM
Single In-line Memory Module. Et lille printkort, som regel ca. 8-9 cm bredt, påmonteret RAM-chips (hukommelse). SIMM-modulet anbringes i sokler på motherboardet i computeren. SIMM-moduler er den mest almindelige måde at installere intern hukommelse i en pc på. Ældre SIMM-moduler havde 30 ben, mens den almindeligste type nu har 72 ben. SIMM-modulerne kan være med paritet (9 bit) eller uden (8 bit). SIMM-moduler har ikke forskellige kontaktpunkter på begge sider af modulet, som de såkaldte DIMM-moduler har. Derfor skal man ofte installere to SIMM-moduler ad gangen, mens man ved brug af DIMM-moduler ofte kan montere et enkelt. Se RAM, DIMM
Avatar billede teknik Juniormester
22. januar 2001 - 11:17 #24
>>trs - Ok Jeg Bøjer mig (helt ned til gulvet) Du har ret - Jeg tog fejl...(hvordan ku\' det ske ??)
;-))
...Ofte savner jeg nemlig noget saglig og præcis dokumentation i diskussionerne her på Eksperten.
Så det er rart at se noget af den slags.
At alle de 72Pins RAM jeg liger inde med så har \"forskellige kontaktpunkter på begge sider af modulet\"..og dermed er DIMM typen
Det rokker ikke ved at det...iflg. IDG så har du 100% ret !
...Husker i øvrigt at problemerne med \"krav om to ens moduler\" var specielt aktuelt fra 66-166 Mhz..Hvorefter én stang blev det mest almindelige...
Så mon ikke det har været på det tidspunkt...omkring 1994-1996 at de pågældende \"SIMM\" var moderne