Avatar billede freeman Nybegynder
28. december 2003 - 17:08 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Hastighed/rækkevide fra bærbar er alt for lille..

Hej..

Jeg har fået en bærbar og vil derfor gerne have den på vores trådløse netværk. Rent opsætningsmæssigt er der ingen problemer, da jeg har 100% styr på det...

Men men, desværre er rækkeviden helt hen i vejret.. Hvis jeg placere min trådløse Sparklan-router "ovenpå" bærbaren får jeg en "god" forbindelse.. (11Mbps).. Hvis jeg tager den ca. 1m væk, får jeg "Lav".. og hvis jeg går endnu en meter, forsvinder signalet og den bærbare kan ikke se routeren..

Jeg ved at det ikke er routeren, da jeg en et USB-trådløs kort, som jeg har testet via min stationære.. Og der er rækkeviden helt i top..

Kortet som sidder i bærbaren er et Intel PRO/Wireless LAN 2100 3b MiniPCI Adapter. Bærbaren er en Mitac 8080

Nogen som kan hjælpe ?
Avatar billede levithan Nybegynder
28. december 2003 - 17:19 #1
kan det tænkes at du har andre faktorer som er med til at støje signalet? transistor radio  eller højtalere  og ligende ting?
Avatar billede freeman Nybegynder
28. december 2003 - 17:26 #2
Tjaa, det er jo altid en mulighed, men når jeg ikke har problemet med den anden USB-lan, så tror jeg det ikke..

Det er vel også begrænset, hvor meget støj der kan være på 2 m i et alm. rum :)
Avatar billede kenp Novice
28. december 2003 - 17:50 #3
prøv at dreje din bærbar når du går væk fra den! det kunne jo være at den skyggede for sig selv! for det er sådan en indbygget en.
Avatar billede freeman Nybegynder
28. december 2003 - 18:00 #4
Det hjælper ikke. Det er heller ikke de store ca. jeg vil spare på det.. Den skal jo min,  kunne klare en rækkevide på ca. 100m, og der er jo temmelig langt fra den nuværende situation.
Avatar billede finn_rud Nybegynder
28. december 2003 - 22:03 #5
kan du i din klient indstille ting som sende styrke. ?
Nogle Accesspoint kan have instillinger omkring sendestyrke 1, 5, 20, 30, 50 mw.
på nogle klienter (bla. Cisco) kan sendestyrken også indstilles til 1 5 20 30 50 mw.
Avatar billede yadyam Nybegynder
29. december 2003 - 00:17 #6
Der kan være MEGET store forskelle på hvorledes signaler til trådløst udstyr bliver sendt/modtaget. Det er som du skriver, bare man bevæger sig en halv meter, så er signalet væk.
Prøv at stille dit acesspoint(AP) så højt som muligt. Prøv at finde ud af om der er ydre påvikninger(stål i mure, tykke betonmure, store magnetfelter o.s.v). Oftest vil metal i vægge/mure virke som et Faradays bur, d.v.s intet signal ud/intet signal ind.
Desuden kan man ikke påregne at trådløse netværk kan række 100m. Kun udendørs og line of sight. Indendørs er rækkevidden ca.30m.

håber dette kan guide dig lidt
Avatar billede yadyam Nybegynder
29. december 2003 - 00:25 #7
Du skal også lige være sikker på at sende/modtage styrken står til AUTO (den kan som regel altid stilles på 1,2,5,11 Mbps
Avatar billede freeman Nybegynder
29. december 2003 - 00:27 #8
Nej, der er umiddelbart ikke noget jeg kan indstille på routeren.. Forøvrigt, så virker det også fint hvis jeg bruger det andet USB netkort.

Det kan ikke have noget med ydre påvirkning, da både router & bærbar står lige ved siden af hianden, og hvis man så går lidt væk med bærbaren (ca. 2m) forsvinder signalet.. ?
Avatar billede yadyam Nybegynder
29. december 2003 - 00:37 #9
Prøv og tage USB WLan kortet, og installer det på den bærbare og se hvad resultatet da bliver. Det utænkelige kan være sket, at dit Intel kort et itu..
Avatar billede freeman Nybegynder
29. december 2003 - 10:56 #10
Jeps, det har jeg også overvejet at gøre.. Forøvrigt, på Intel kortet sidder et relavtivt løst papirklistermærke, som ligsom går rundt om det lille PCI kort.. mon papiret skal pilles af ?
Avatar billede yadyam Nybegynder
29. december 2003 - 13:25 #11
måske skal de pilles af, det vil jeg ikke kunne sige uden at have set det.
Nu snakker du om PCI kort til den bærbare, mon ikke det er et PCMCIA kort?
Hvilken type kort er det? Type I eller type II? Og hvilken port har du i den bærbare?
Avatar billede freeman Nybegynder
29. december 2003 - 14:15 #12
Nej, det er PCI.. - jeg ved nu godt hvad jeg snakker om ;)
Avatar billede freeman Nybegynder
29. december 2003 - 14:20 #13
Specifikationerne på bærbaren findes her: http://www.mitac-mtc.com.tw/mitac.html (det er en 8080)

Der står at der er en intern antenne, og det intel pci kort jeg har, er det som de selv sætter i.

På min bærbar er der en lille knap, så man kan slukke & tænde for det trådløse LAN... meget smart finesse, så det hele skulle passe perfekt sammen.
Avatar billede yadyam Nybegynder
29. december 2003 - 14:56 #14
der faldt jeg af.....
Vil det sige at det er et indbygget kort?
Hvis ikke, har du mulighed for at skifte kortet til en anden port?
Har du dowloadet de seneste drivere til kortet?
Hvilken router kører du med?
Har du prøvet USB Wlan kortet i den bærbare?
Avatar billede freeman Nybegynder
29. december 2003 - 16:02 #15
Hvis ikke, har du mulighed for at skifte kortet til en anden port?
  -  Ja, ikke muligt

Har du dowloadet de seneste drivere til kortet?
  -  Jo...

Hvilken router kører du med?
SparkLan Access Point / Gateway

Har du prøvet USB Wlan kortet i den bærbare?
Nej.. jeg vil helst ikke bringe for mange andre trådløse forbindelser, da jeg er lidt nervøs for en konflikt.. men hva, det må jeg nok prøve
Avatar billede yadyam Nybegynder
29. december 2003 - 16:44 #16
Hvis ikke der er en anden port du kan prøve Wlan kortet i, og det virker med USB Wlan kortet, må det næsten være dit Intel Wlan kort der er defekt.
Du kan evt.prøve med et PCMCIA WLan kort, hvis du kan få fingre i et.
Derudover, kan man på 99% af kortene stille hastigheden på Wlan, alt efter hvor langt væk AP er.
Jeg kører selv Wlan, med WiFi kompatible kort. Min bærbare med et 3Com PCMCIA type II, der har en målt afstand i mit tilfælde på ca.20m indendørs. Det skal det efter min overbevisning klare.
Router og Wlan kort kører IEEE802.11b, hvilket svarer til den standard der benyttes i Europa.
For en sikkerheds skyld, vær sikker på at både router og kort kører enten IEEE802.11b eller IEEE802.11g
Hvilken type Sparklan er det? det skulle starte med WX xxxx/x
Avatar billede freeman Nybegynder
02. januar 2004 - 21:15 #17
Sådan.. Nu virker det.. !!!

Jeg kunne blive enig med mig selv om, at kortet måske sad forkert, eller der måske var en eller anden knap som skulle rettes på selve kortet, så jeg åbnede bærbaren og tog kortet ud.. Under kortet var den en sort antistatic-lap, (sikkert til bestyttelse), og oven på den var der en lille ledning, som jeg ikke havde set...
Så kom jeg i tanke om at der var en Internantenne, og selvfølgelig, den skal jo sættes på selve kortet(altså ledningen)..
Der var så to stedet ledningen kunne sidde, Main5 & Aux6... Jeg startede med Main5, og kunne kort efter konstatere, at det virkede :)

Nu kan jeg ca. være 30m væk og stadig have en forbinelse.. Dejligt :)

Nå, men jeg lukker spørgsmålet, men vil da gerne give points til dem som mener at fortjene det ;)
Avatar billede freeman Nybegynder
02. januar 2004 - 21:16 #18
hmm, det er da hvis kun yadyam som skal svare ;)
Avatar billede yadyam Nybegynder
02. januar 2004 - 21:31 #19
Glæder mig at det virker. En bærbar er jo ikke bærbar, medmindre den har trådløst LAN også!!!!

/Y
Avatar billede freeman Nybegynder
02. januar 2004 - 21:41 #20
yadyam.. yeps, kunne ikke være mere enig..