Avatar billede djoniz Nybegynder
28. december 2003 - 08:11 Der er 5 kommentarer og
4 løsninger

Er det CPU eller Grafikkort?

Jeg vil gerne have mine 3D spil til at køre bedre og flottere, men jeg er lidt i tvivl om, hvor vidt et nyt grafikkort med mere ram vil ændre på det. Måske skal der ny CPU i - men da jeg ellers er tilfreds med maskinens hastighed, vil jeg helst kun ud at købe nyt grafikkort. Jeg har en 900Mhz Athlon, med 1GB Ram og et Geforce2 MX m. 32 MB RAM grafikkort. Jeg har kigget lidt på et Sapphire Radeon 9000 TV-Out m. 128 MB DDR-RAM.

Og mit spørgsmål er så: - Er det CPU'en eller grafikkortet der skal ændres for at gøre mine 3D spil federe og flottere at spille ?
Avatar billede bredker Nybegynder
28. december 2003 - 08:24 #1
det er dit grafikkort du skal skifte , det vil hjælpe en hel del
at skifte cpu vil nok give en lille smule  , men ikke noget at råbe hyrra for
Avatar billede NanoQ Nybegynder
28. december 2003 - 09:38 #2
Som sagt, er den store flaskehals netop grafikkortet. Geforce2 kortet er ganske enkelt forældet.

Regn med 1100-1500,- kroner. For det kan du få et grafikkort der lever op til dagens standard.

Jeg spiller selv ofte på en ældre 700Mhz maskine. Med det rette grafikkort, kører den ganske udmærket. Idag er det sjældent processoren der er flaskehalsen. Ram (som du har nok af) og grafikkortet er de væsentlige faktorer.

Radeon 9000 kortet er ikke godt nok. Jeg vil anbefale dig et Radeon 9600 Pro eller et Geforce FX5600. Sidstnævnte gerne i en version med 256mb ram. Begge kort fåes til omkring 1100,- Fælles for kortene er, at de understøtter de nye DirectX 9 instruktioner, der bliver benyttet i nye spil.
Avatar billede andersenph Nybegynder
28. december 2003 - 10:49 #3
Tjaa jeg vil nu mene at din cpu også er flaskehals.

Mit argument er taget fra min egen verden.

Jeg købte nyt grafikkort (GeforceFX5900XT) og satte det i min maskine med AMD AthlonXP 2200+. Jeg havde ertsattet et Geforce4TI4600. I 3dmark2001SE gave det ikke flere point.

Da jeg så satte en AMD Barton 2800+ i forøgede jeg min score med 25%

Det skal lige oplyses at jeg har 512 mb ram.

FX5900XT fås til 1700 og er et røverkøb hos www.compumail.dk

Du skal hvis du vælger at udskifte din cpu, lige undersøge hvad dit motherboard understøtter. Altså hvor hurtig en cpu, du kan sætte i....

Cpu´er er ikke så dyre i dag, så jeg ville hvis jeg var dig, også skifte cpu..
Avatar billede bleze Nybegynder
28. december 2003 - 11:43 #4
700-800 mhz og et super grafik kort er nok nu omdage. Stort set alt håndteres af grafikkortets GPU.  MX grafikkortne har aldrig været noget værd til spil. Du kan få et TI4200 eller TI5600-5700 billigt, det vil give et extremt boost  idinne spil. En hurtigere CPU vil også give et kæmpe boast, men det er fordi du har et MX kort nu.
Du får mest ud af at opgradere GFX kort, det er også langt billigere i dette tilfælde
Avatar billede golyf Nybegynder
28. december 2003 - 17:51 #5
Sats på at skifte grafikkort. Det er klart billigere end cpu, som typiske også kræver nyt bundkort (og reformatering af maskinen) og for det meste også nyt ram (der kommer ofte nye typer på markedet)
Grafikkortet kan jo også genbruges i din næste opgradering
Avatar billede djoniz Nybegynder
28. december 2003 - 23:07 #6
Tak for svarene - jeg håber ikke I svarede udelukkende for at få point - for der var ikke så meget at komme efter :) - men det var fedt at høre fra jer.

Jeg går efter at udskifte grafikkortet og vil kigge lidt nærmere på Radeon serien. Mit GeForce har dog virket godt nok gennem tiderne men jeg tror gerne jeg vil prøve noget andet og jeg har hørt at Radeon skulle ku' sparke røv.

Jeg kan forstå det skal være mindst (Radeon) 9600 ?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
28. december 2003 - 23:12 #7
jeps... og Radeon 9600 Pro endda.

Jeg har selv for nyligt investeret i dette: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364947902

Det er billigt, og kører forrygende godt.
Avatar billede djoniz Nybegynder
29. december 2003 - 17:28 #8
Fedt - ser godt ud.

Jeg har set at grafikkortene varierer meget mht. Memory Clock og Core Clock. Hvad er her bedst at have med højeste antal MHz?
Avatar billede kappel Nybegynder
22. januar 2004 - 16:22 #9
-> nanoq

Linket virker ikke - vil du ikke ligge et link jeg står nemlig og skal have et nyt grafikkort og dette er en mulighed

/kappel