Avatar billede pcp8 Nybegynder
28. december 2003 - 00:52 Der er 13 kommentarer

Passer rammene?

Jeg kunne godt tænke mig at tilføle nogle ram til min pc, MEN passer alle ram til ens bundkort/passer de altid sammen?
Avatar billede mini-me Nybegynder
28. december 2003 - 00:58 #1
Nej, der findes forskellige typer af ram, SD-Ram og DDR-RAm er de mest udbredte, så når du skal ud og købe ram så skal du vide hvad for en type bundkortet understøtter.
De fleste ram-moduler kan i dag køre sammen, dog er der visse undtagelser hvis det er IBM, Compaq og HP maskiner, de skal gerne benytte deres egne ramkredse.
Avatar billede pcp8 Nybegynder
28. december 2003 - 01:00 #2
fx. der er sorte sokler i min gamle computer (sd-ram), og der er sorte sokler i min gamle, så vil ramme altså passe uanset hvad?
Avatar billede mini-me Nybegynder
28. december 2003 - 01:02 #3
Øhhh der er jo noget der hedder EDO-Ram, men man kan nu sagtens se om de passer for ellers kan de ikke gå i ,-)

Men der findes flere typer inden for SD-Ram, noget der hedder pc66/pc100/pc133, så man skal ikke installere nogle ram-blokke der er langsommere end den type man benytter.
Avatar billede pcp8 Nybegynder
28. december 2003 - 01:19 #4
men kan rammen ikke risikere at blive svitset af, hvis de ikke passer til ens bundkort?
Avatar billede mgrhansen2003 Nybegynder
28. december 2003 - 01:21 #5
Du skal kigge på Bundkortet...

Der er nogle ram...

Tag et af dem med ned til din forhandler og sig du skal have nogle ram magen til den slags ram...

Så får du nogle...

Hvis ikke er det fordi du har nogle ram som ikke kan skaffes længere
Avatar billede mini-me Nybegynder
28. december 2003 - 01:23 #6
Nej du kan højest opnå at pcen ikke vil starte med de ram. Hvis de passer i soklen selvfølgelig uden vold osv ;-) Ram kan ikke "svitse" af hvis de blot passer i den sokkel.
Avatar billede pcp8 Nybegynder
28. december 2003 - 02:26 #7
Hvor sikker er du på det? Kan du ikke komme med et link, eller andet "bevismateriale"?
Avatar billede chalde Seniormester
28. december 2003 - 04:28 #8
Fordi rammene´s form er forskellige :-)
Kan du ikke få rammene ned i, passer de ikke, og du vil ikke få muligheden for at brænde dem af.
Ram der passer i ramsoklen, vil ikke kunne blive brændt af, da de er af samme standard.

Anyway.
Hent: http://www.aida32.hu/download/aida32pe_388.exe
Installér det, kør det, gå ind i pc->opsummering. Under "system hukommelse" vil du kunne se hvilken type ram du har, og skal bruge. http://www.chalde.frac.dk/ram.jpg
Gå derefter ind på http://www.edbpriser.dk/hardware/ram-blokke.asp og søg på den type du har. Så er der ikke andet end at bestille
Avatar billede chalde Seniormester
28. december 2003 - 04:28 #9
Fordi rammene´s form er forskellige :-)
Kan du ikke få rammene ned i, passer de ikke, og du vil ikke få muligheden for at brænde dem af.
Ram der passer i ramsoklen, vil ikke kunne blive brændt af, da de er af samme standard.

Anyway.
Hent: http://www.aida32.hu/download/aida32pe_388.exe
Installér det, kør det, gå ind i pc->opsummering. Under "system hukommelse" vil du kunne se hvilken type ram du har, og skal bruge. http://www.chalde.frac.dk/ram.jpg
Gå derefter ind på http://www.edbpriser.dk/hardware/ram-blokke.asp og søg på den type du har. Så er der ikke andet end at bestille
Avatar billede chalde Seniormester
28. december 2003 - 04:29 #10
Ups. Undskyld for dobbeltpost.
Avatar billede pcp8 Nybegynder
28. december 2003 - 11:53 #11
Men, jeg vil jo ikke bestille nogle nye, blot vide om de gamle ram,passer i min nye comp, som muligivs skal have dem. Men hvis de kan gå i, virker de altså?
Avatar billede chalde Seniormester
28. december 2003 - 13:09 #12
Det er ikke sikkert, ikke alle bundkort supporter alle hastigheder af ram. Men hvis de kan gå i, brænder du dem ikke af.
Tjek hvilke ram du har i (med aida32 jeg linkede til) og skriv det har samt hvilket bundkort/computer du vil købe, så kan jeg/ve sige om de vil passe i.
Avatar billede pcp8 Nybegynder
28. december 2003 - 15:02 #13
det er nemlig problemet, jeg kan ikke se hvilken type ram de er (dem som jeg vil sætte i min nye comp), da derer noget i vejen, med den computer, som de tilhørte i starten:( Med der er to klodser med 128 mb ram (ikke ddr), og de andre ram som jeg har i min nye maskine (Dell 4550) er også Ram (ikke ddr)