Avatar billede the_email Nybegynder
27. december 2003 - 22:22 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Deling af internetforbindelse

Hej Eksperter

Jeg har sat en computer op som server. Den kører Debian med 2,4 kernen.

Jeg har nu fulgt guiden på www.debianguiden.dk - mere præcist http://debianguiden.dk/dists/stable/html/iptables.html
Jeg har indtastet det som står i punkt 4.12.5.2, hvor der står at den router alt trafik fra LAN ud til verden.

Da det var gjort satte jeg den også op som DHCP-server. Dette virker tilsyneladende da computerene på netværket får IP-adresser inden for den "range" jeg har sat.

Men internettet virker ikke. Selve Linuxboxen kan lave "apt-get's", så det er forbundet ud af til.

Så spørgsmålet er; hvad skal jeg gøre så der kommer "hul igennem" til computerene på netværket?

Mvh. TheEmail
Avatar billede snapsbirdie Nybegynder
28. december 2003 - 01:38 #1
Det skal kun skrives to linier for at få router til at virke.
echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
iptables -t nat -A POSTROUTING -o $EXTIF -j MASQUERADE
hvor $EXTIF skiftes ud med det netkort der er forbundet til internettet
Så router den al trafik over $EXTIF. Alle de andre linier er "bare" sikkerheds ting.
Prøv derefter at sætte en statisk ip/gateway på en intern computer og se om du kan pinge en ekstern ip. Når det virker kan du udvide med dhcp, sikkerhed og andet gejl.
PS. hvis du ikke laver de sikkerheds ting kan alle, inkl. dem forbundet til $EXTIF kunne gå  på nettet gennem din server.
Avatar billede the_email Nybegynder
28. december 2003 - 11:23 #2
Hej snapsbirdie.

Fejlen viste sig at være en tastefejl. Jeg havde glemt et punktum i LAN_NET :-)

Men ellers tak for hjælpen.
Hvis du vil have lidt point for hjælp til andre brugere som måske besøger dette spm. så læg et svar inden i morgen.

TheEmail
Avatar billede the_email Nybegynder
28. december 2003 - 23:23 #3
Lukker spm.