Avatar billede :-) Novice
27. december 2003 - 22:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Boot på SATA

Jeg har et ABIT NF7-S bundkort og en seagate 160GB SATA150 harddisk. Jeg kan sagtens finde harddisken og formatere den, men jeg kan desværre ikke boote på den. Hvad skal jeg gøre???
<br>
Jeg har både prøvet at sætte serial ATA og SCSI som first boot device, uden held. Booter jeg på CD-ROM for XP skriver den at der ikke er nogen harddisk. Hvis jeg trykker F6 og efterfølgende installerer SATA-driveren, mener den stadig at der ikke er nogen tilgængelig harddisk. Jeg har også opdateret BIOS'en til den nyeste. Jeg har prøvet begge SATA porte på motherboardet.
<br>
Når jeg prøver at boote på harddisken, kommer den til "Verifying DMI Pool Data .............. ". Herefter går den i stå.
Avatar billede bleze Nybegynder
28. december 2003 - 11:53 #1
Lyder som om du gør det rigtige. Jeg ville prøve at opgradere bios til motherboard, det kunne løse problemet...
Avatar billede :-) Novice
28. december 2003 - 12:15 #2
Har allerede opdateret til den nyeste version jeg kunne finde på Abit's hjemmeside.
Avatar billede :-) Novice
28. december 2003 - 12:22 #3
Jeg har sat pointene op til 200 i håbet om brugbare svar, der kan løse mit problem ;-)
Avatar billede k.harritsoe Nybegynder
29. december 2003 - 02:38 #4
Sata kører via en ekstern raidcontroller ? Hvis du har det, så prøv at sætte boot device til HDD-0.

På mit abit KT7A skal jeg vælge hdd-0 istedet for ATARAID for at harddiske booter korrekt

Du er sikker på at det er det korrekte controllerdriver du benytter ?

Det kunne være det virkede.
Avatar billede :-) Novice
29. december 2003 - 12:43 #5
Jeg har prøvet HDD-0 som første boot device. Jeg kører kun med én harddisk, så man skal vel ikke køre RAID?
I Bios'en kan jeg slet ikke vælge RAID som boot device. Men når computeren booter, kan jeg trykke F4 for at konfigurere og køre RAID, men hvis man gør det, kommer der en besked om, at jeg kun har én harddisk og derfor ikke kan køre RAID.
Mht. korrekt controllerdriver har jeg både prøvet dem der fuldte med motherboardet (på en diskette), samt de nyeste nedhentet fra Abit's hjemmeside.
Avatar billede k.harritsoe Nybegynder
29. december 2003 - 23:37 #6
hmmm det dimre for mig... nu fattede jeg pointen med "ATARAID" i boot device - tak for det.

Mht... "Verifying DMI Pool Data", så hut jeg visker, så har der været spørgsmål der omhandlede problemer med at maskinen gik i stå her. Det kan være det kunne give nogle inddirekte svar på hvorfor det ikke virker.

ellers ved jeg ikke hvad problemet er - beklager
Avatar billede :-) Novice
07. januar 2004 - 12:51 #7
Hvordan lukker man et spg.?
Avatar billede :-) Novice
07. januar 2004 - 12:53 #8
Æv