Avatar billede djfarfar Nybegynder
26. december 2003 - 21:18 Der er 2 kommentarer

Hjælp...Min backup er gået død!!

Jeg skulle være en rigtig sød kæreste og installere osx på min kærestes 350mhz imac. Det gik desværre rigtigt galt. Jeg kopierede filerne via usb over på min nye externe fireewire/usb2 harddisk og alt så rigtigt ud. Derefter checkede jeg at filerne lå som de skulle på disken, og installerede et nyt system over på computeren. Da jeg skulle prøve hendes backuppede filer ´kunne jeg ikke åbne filerne. Det var illustrator filer/Jpegs/tiff og eps filer. Filerne har de helt rigtige ikoner men virker ikke. Når jeg forsøger at læse en jpg siger den at filen er korrupt... Når jeg forsøger med en illustrator fil, åbner den et tomt dokument... Shit, det var 2 1/2 års grafisk arbejde for min kæreste... Så jeg er ikke den mest populære mand derhjemee nu... Er der nogen der har en ide?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. december 2003 - 21:28 #1
1) Hvis det var de eneste kopier af 2½ års arbejde, så har der jo i de 2½ år
hele tiden været en risiko for at harddisken brød sammen. Det er vist endnu
ikke blevet forbudt at lave backup af sine ting.

2) Prøv at læse filerne på en anden maskine, og gerne en ikke-mac - jpg filer
skulle gerne være i et universelt format.
Avatar billede egonspock Seniormester
27. december 2003 - 01:29 #2
Det lyder ikke rart. Jeg ville nok forsøge mig med et par diskreparationsprogrammer i rækkefølgen: Apple's Diskværktøj og så Diskwarrior (hvis det er Panter du har installeret skal du først slå journaliseret filsystem fra).

Kan det i øvrigt tænkes at du ikke har fået kopieret alle filerne med over, så det kun er kopien tilbage på iMac'en, det er galt med? Hvad siger filstørrelserne på din Backupdisk i forhold til dem på iMac'en? Det tager jo en f... tid at kopiere til og fra en 350 MHz iMac, da den ikke har USB2. Kan du åbne filerne direkte fra harddisken?

Er du i øvrigt sikker på at du formatterede harddisken bare for at gå fra OS 9 til OSX? Det er der ingen speciel grund til, hvis ellers der ikke er alt for mange små partitions(mindre end 4 GB) på den. Hvis du ikke gjorde det, ligger filerne der vel endnu.