Avatar billede nacho Nybegynder
26. december 2003 - 03:18 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke få adgang til data på CD

Hej!

Jeg har et meget underligt problem, som jeg håber kan løses.

Jeg har nogle backup cd'er som er ret vigtige for mig. Jeg har aldrig haft problemer med disse cd'er men så i dag kunne jeg ikke få adgang til dataene. Windows XP viser enten CDen som værende tom eller også får jeg kort fortalt følgende meddelse: "kan ikke læse fra CD-drevet, enten er det et ukendt filsystem ellers er disken beskadiget".
Det mærkelige er så at hvis jeg sætter CDen i igen og åbner mit brændeprogram så kan jeg godt rippe dataene fra CD'en til en .img fil. Ud fra dette vælger jeg at tro at CDerne ikke er beskadigede men at Windows pludselig ikke kan læse dem. Hvad kan der være galt? Er mine data tabt? Kan jeg få dem igen evt. ved hjælp af .img filen og i så fald hvordan?

God Jul og Tak for hjælpen!
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. december 2003 - 03:27 #1
prøv med en Repair af XP

1 forsøg først dette: Gå i START -> KØR  skriv sfc /scannow og tryk OK. (husk hellemrum efter sfc). Du skal have din XP-skive parat.

2:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

3: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

4: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

5: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

6: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341

taget fra resten ;o)

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. december 2003 - 03:29 #2
Det kan være at system filer er beskadigt, f.eks. cdfs.sys, som er CD filsystemet. Er det det samme med andre cd'er?

Det kan også være at, du ikke har lukket sessionerne på cd'erne, men at den pludselig ikke kan læse dem, virker lidt underligt..
Har du prøvet at tørre dem af i din t-shirt, eller andet?

Mht, img filer, så er det image-filer som kan brændes igen. Du kan også bruge IsoBuster eller WinISO til at åbne dem, og trækker filer ud med.

Isobuster: http://www.smart-projects.net/isobusterdownload.htm
WinIso: http://www.winiso.com/download.htm
Avatar billede fromsej Praktikant
26. december 2003 - 10:02 #3
Prøv i et andet drev, den kan sagtens være dit CD drev der er defekt.
Avatar billede vis_dk Nybegynder
27. december 2003 - 20:33 #4
Du henter dette program:
http://daemon-tools.cc/portal/portal.php

og mounter den .img fil du har lavet. Så kan du få din data tilbage.
Avatar billede nacho Nybegynder
29. december 2003 - 15:07 #5
OK tak for hjælpen indtil videre! Jeg har dog endnu ikke fået alle data tilbage og venter lidt med at uddele points. En af diskene indeholdt desuden en backup af en DVD dvs. en .avi fil på 650 mb. hvilket var alt der var på den. Jeg kan ikke få Isobuster eller noget andet program til at genskabe en avi fil ud fra et image. Kan det lade sig gøre?