Avatar billede tobiasj Nybegynder
23. december 2003 - 19:04 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

TDC ADSL virker på win2K men ikke på XP

Jeg har en TDC ADSL Bredbånd internetforbindelse, og har lige holdt et netparty og har i den forbindelse ændret IP'en på min XP maskine (den stod på "hent automatisk IP" før jeg ændrede den) så den passede til et lokalnetværk. Nu sætter jeg så netkablet fra modemet tilbage i XP maskinen, ændre IP og DNS til "hent automatisk IP" og genstarter for en sikkerheds skyld.
Men det virker desværre ikke, og jeg kan ikke finde ud af hvad jeg gør galt! Når jeg sætter netkablet tilbage i min win2K maskine virker alt fint, men jeg har brug for det på min XP!
Er der nogle der har en ide til hvad jeg kan prøve at ændre på så det kan virke?
Avatar billede kenp Novice
23. december 2003 - 19:06 #1
har du prøvet at frigive din ip også tage en ny!

start ->kør ->cmd ->ipconfig /release også bagefter en ipconfig /renew også se om det ikke hjælper.
Avatar billede peet-49 Novice
23. december 2003 - 19:06 #2
Gå i enhedshåndtering og fjern lydkortet, genstart maskinen.
Avatar billede kenp Novice
23. december 2003 - 19:11 #3
peet49 -> mener du ikke netkortet hvis det skulle være noget *GG*
Avatar billede peet-49 Novice
23. december 2003 - 19:12 #4
Selvfølgelig netkortet.
Avatar billede tobiasj Nybegynder
23. december 2003 - 19:24 #5
synes også det lød lidt mærkeligt det med lydkortet... men det virkede heller ikke
Avatar billede tobiasj Nybegynder
23. december 2003 - 19:25 #6
når jeg skriver "ipconfig /renew" siger den at der ikke kan oprettes forbindelse til DHCP serveren og at operationen fik timeout
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. december 2003 - 19:26 #7
reinstaller TCP/IP protokollen
fjern den først, genstart evt. installer den igen

er det som den beholder den gamle LAN ip?
har du haft begge PC'er på den forbindelse før?
Avatar billede tobiasj Nybegynder
23. december 2003 - 19:39 #8
efter at jeg prøvede at deaktivere/aktivere netkortet havde jeg IP 0.0.0.0, hvorefter jeg trykkede "reparer" under "status for LAN-forbindelse" (jaa.. det lød jo meget fornuftigt) hvilket mislykkedes og jeg fik den gamle IP tilbage (ja det ser ud til at jeg bliver ved med at få den samme IP).
Og ja jeg har haft begge PC'er på forbindelsen før, XP vil bare ikke. Men det er da heldigt at 2k godt vil, ellers kunne jeg jo ikke sidde her og skrive til jer.
Det virker stadig ikke :-(
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. december 2003 - 19:40 #9
har du prøvet at reinstalleret TCP/IP protokollen? (ikke repair/peparer)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. december 2003 - 19:40 #10
peparer => reparer ;o)
Avatar billede tobiasj Nybegynder
23. december 2003 - 19:49 #11
hvordan gør man det? hvis jeg prøver at gøre det via egenskaber for LAN-forbindelse er knappen "fjern" grå
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. december 2003 - 19:51 #12
på Win2000 er det under egenskaber for LAN forbindelsen -> marker TCP/IP -> afinstaller/unistall

hvis den er grå, har du så administrator rettigheder eller hva?
Avatar billede tobiasj Nybegynder
23. december 2003 - 19:55 #13
det er på XP at jeg har problemet, jeg har fint styr på min Win2000 :-)
Der står under Egenskaber for min bruger at jeg er medlem af "administratorer", så jeg vil da tro at jeg har administrator rettigheder...
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. december 2003 - 19:56 #14
jeg sidder ved en Win2000 maskine, og kan derfor kun sige hvor den "knap" er på win2000 men da XP og 2000 liger lidt hinanden så er der chance for det var det samme sted i XP
Avatar billede tobiasj Nybegynder
23. december 2003 - 19:59 #15
som sagt er knappen grå :-(
jeg er heller ikke vild med XP
men jeg må jo lige prøve om ikke jeg kan gøre det på en anden måde...
Avatar billede squashguy Nybegynder
23. december 2003 - 20:01 #16
TCP er integreret i XP, så den kan ikke afinstalleres.. derfor den grå knap.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. december 2003 - 20:01 #17
sidder du med en Hub/Switch?
eller har du kun et kabel som skiftevis bruges af Win2000 og XP?

hvis du bruger hub/switch, har du så prøvet en anden port i hub/switchen
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. december 2003 - 20:03 #18
har du prøvet peet49's foreslag ved at fjerne netkortet (afinstallere) det via enhedshåndtering -> genstarte -> installer det igen

ved at deaktiver /aktiver så glemmer den ikke opsætningen (som du ønsker)
Avatar billede tobiasj Nybegynder
23. december 2003 - 20:22 #19
jeg har nu afinstalleret netkortet, genstartet, og installeret det igen. nettet virker stadig ikke... men jeg har i det mindste fået tildelt en ny IP
Avatar billede tobiasj Nybegynder
23. december 2003 - 20:24 #20
jeg aner simpel hen ikke hvad der kunne være galt, jeg synes jeg har prøvet at ændre på stort set alt hvad jeg kunne forestille mig havde noget med nettet at gøre.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. december 2003 - 20:24 #21
men hvad så nu når du laver ipconfig /release og der efter ipconfig /renew?

men brugte du en hub/switch? har du prøvet en anden port?
Avatar billede tobiasj Nybegynder
23. december 2003 - 20:26 #22
ps. jeg har ikke Hub eller Switch, men bruger et ADSL modem og kabel direkte mellem computeren og modemet
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. december 2003 - 20:29 #23
får den en korrekt IP, subnetmaske, gateway og DNS nu?
Avatar billede tobiasj Nybegynder
23. december 2003 - 20:29 #24
ipconfig /renew kan stadig ikke få kontakt til en DHCP server og får timeout
Avatar billede fromsej Praktikant
23. december 2003 - 20:31 #25
Langskud:
Prøv at køre det her tool på din XP:
http://members.shaw.ca/techcd/WinsockXPFix.exe - Winsockfix.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. december 2003 - 20:31 #26
hvis du kører setup guiden under forbindelse i internet options i internet explorer og sætter den til at gå på nettet via lan
Avatar billede tobiasj Nybegynder
23. december 2003 - 20:34 #27
når jeg skriver ipconfig har jeg ingen DNS-suffiks eller Standartgateway, kun IP og undernetmaske
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. december 2003 - 20:35 #28
det er så windows's egen "IP" som den har når den ikke har kontakt til en DHCP server
Avatar billede tobiasj Nybegynder
23. december 2003 - 21:00 #29
hvordan kan det være at den ikke kan få forbindelse til DHCP serveren når min win2K godt kan?
Avatar billede tobiasj Nybegynder
09. november 2004 - 15:52 #30
hmm, ser ud til at netkortet var defekt