Avatar billede crazy_legs Nybegynder
22. december 2003 - 21:07 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Router på router?

Hey

Vi har et lille netværk kørende med 4 computere og en zywall 1 router.

Vi har nu fået fat i en linksys Wireless - b router så vi kan få vores bærbare på trådløst internet. Vi har så gjort det at vi har sat linksys routeren til en port i zywall routeren, men det vil ikke rigtigt virke.

Kan man overhovedet få 2 routere til at køre sammen på den måde, ob hvis ja, hvad skal vi så indstille for at få det til at virke?
Avatar billede peter_holst Praktikant
22. december 2003 - 21:17 #1
Jeg vil mene at det kræver noget konfiguration før det vil virke, men virke burde det nok kunne.
Du skal sætte kablet fra zywall'en til wan porten i linksys'en. Hvis du køre DHCP skal linksys'en være sat op til at modtage ip fra DHCP, ellers skal du indsætte en statisk ip adresse for wan porten. Så burde der være hul igennem.
Det kræver selfølgelig også lige at din bærbar har ordentlig kontakt med linksys'en ip-mæssigt og gateway på bærbaren skal være win-porten på linksys'en.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. december 2003 - 21:18 #2
Jeg har en Zyxel router og en linksys router sat sammen. det jeg simpelthen har gjort er at forwarde alle porte på Zyxel til Linksys´en.

Advanced setup/ lan / SUA Only - Øverst kan sættes forward til en ip (linksys´en)

Tilsvarende skal Linksys´en så sættes op til at bruge Zyxel ip som gateway. Her har jeg under "Internet Connection Type" valgt statisk ip

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. december 2003 - 21:18 #3
Det er ikke nødvendigt at forwarde alle porte - Men det gør det nemmere når der skal åbnes kun i én router.
Avatar billede nmh Nybegynder
22. december 2003 - 21:19 #4
Kan din Linksys-router ikke sættes op som et accesspoint?
Det vil være det nemmeste.
Avatar billede zenze Nybegynder
23. december 2003 - 00:01 #5
Hvis du går ind på Linksys' knowledgebase, så finder du en fin guide:
http://www.linksys.com/support/top10faqs/wrt54g/Connecting%20two%20WRT54G%20routers%20together.asp
Avatar billede zenze Nybegynder
23. december 2003 - 00:02 #6
De skriver at det også gælder for andre fabrikater end deres egne.
Avatar billede hellmann Nybegynder
23. december 2003 - 19:59 #7
Sæt din linksys på dit netværk kun som AccessPoint (brug kun lan interface).
Sæt accesspoint default-gateway så den passer til din ZyWall router/firewall.
Hold dig til klasse C netværk (255.255.255.0).

Linksys konfigureres med:
ssid, efter dit valg
web 128 bit, efter dit valg (26Hex cifre).
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
29. december 2003 - 04:48 #8
hellmann> ik fordi det er vigtigt, men netværksklasser henviser til IPadressen og ikke masken (klasse C 192.0.0.1 og opefter)
Avatar billede squashguy Nybegynder
29. december 2003 - 04:52 #9
mrmox2>tja det er måske ikke så vigtigt, men hellmann har faktisk ret..
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
29. december 2003 - 19:08 #10
kan I ikke lige smide et link der forklarer det?? Jeg troede også det handlede om masken indtil jeg for en uge siden læste http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=ip og  http://www.sangoma.com/fguide.htm
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
29. december 2003 - 19:15 #11
fx er ip 192.1.6.1 med masken 128.0.0.0 en klasse c adresse
mens ip 10.1.6.1 med masken 255.255.255.0 en klasse a adresse
i hvertfald ifølge min calculator
Avatar billede hellmann Nybegynder
30. december 2003 - 19:21 #12
mrmox2> pas nu på klasser óg ip adresser. crazy_legs har brug for en løsning på det opgave/problem som han har. Der er bare nemt at holde sig til public ip adresser fx. 192.168.1.0/24
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
30. december 2003 - 19:53 #13
klart nok. Jeg er ikke uenig i at 192.168.1.x er bedst til formålet, blot nævner jeg, at det måske burde kaldes klasse c i kraft af ipadressen og ikke i kraft af masken, men det er jo egentlig også lidt off topic, sorry. godt nytår ;-)
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
15. februar 2004 - 10:02 #14
tak for hjælpen, den guide var perfekt.