Avatar billede shaagerup Nybegynder
20. december 2003 - 15:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Vgasave spærrer for grafikkort

Hej!

Jeg sidder og prøver at installere Windows XP på en ældre Amitech-computer, med et FIC PA-2013 bundkort.

Når computeren starter, går skærmen i sort efter Windows XP Professional-billedet har været på skærmen i et stykke tid. Jeg kan godt starte den i fejlsikret tilstand.

Højreklikker jeg på skrivebordet, og går ind i indstillinger, og avanceret, vises kortet med navnet "VgaSave", og man kan ikke rigtig indstille noget.

Går jeg ind i Enhedshåndtering, ser jeg at nVidia-kortet er installeret som skærmkort, og alt burde virke. Jeg har selv installeret VIAs egne drivere til "VIA CPU to APG Controller" samt nVidias egne drivere til grafikkortet.

Det ser ud som om, at der er en del konflikter med hardwaren, som jeg ikke kan løse.

Eksport fra Systemoplysninger > Konflikter/Deling:
Ressource    Enhed
I/O-port 0x000003C0-0x000003DF    VgaSave
I/O-port 0x000003C0-0x000003DF    VIA CPU to AGP Controller

Hukommelsesadresse 0xE4000000-0xE5FFFFFF    VIA CPU to AGP Controller
Hukommelsesadresse 0xE4000000-0xE5FFFFFF    NVIDIA RIVA TNT2 Model 64/Model 64 Pro

Hukommelsesadresse 0xE6000000-0xE7FFFFFF    VIA CPU to AGP Controller
Hukommelsesadresse 0xE6000000-0xE7FFFFFF    NVIDIA RIVA TNT2 Model 64/Model 64 Pro

Hukommelsesadresse 0xA0000-0xBFFFF    VgaSave
Hukommelsesadresse 0xA0000-0xBFFFF    VIA CPU to AGP Controller

I/O-port 0x000003B0-0x000003BB    VgaSave
I/O-port 0x000003B0-0x000003BB    VIA CPU to AGP Controller

Jeg har prøvet at geninstallere 4 gange, med forskellige indstillinger i BIOS'en.. Uden held :-(.
Avatar billede shaagerup Nybegynder
20. december 2003 - 17:59 #1
Jeg har netop prøvet at starte en anden computer i fejlsikret tilstand.. Og nu viser det sig, at den faktisk altid kører med VgaSafe i SafeMode.. På den anden computer jeg tjekkede, var der også konflikter, når jeg gik ind i Systemoplysninger..

Men hvad kan der så være galt?
Avatar billede gertbf Nybegynder
21. december 2003 - 11:45 #2
Det e muligt at det er den du har installeret, men prøv at installere VIA 4in1 driver, fjern alle skærmkort i enhedshåndterinden, evt er det også nødvendigt i bios at disable "assign irq to vga", det er enda muligt at det sidste er nok.
Go' Jul
Avatar billede gertbf Nybegynder
21. december 2003 - 11:46 #3
Og genstarte selfølgelig
Avatar billede shaagerup Nybegynder
21. december 2003 - 16:31 #4
- det var da vildt! Jeg mener selv at have prøvet at gøre præcis det samme - men måske har det noget at gøre med, at jeg nu har taget lydkortet ud, som delte IRQ med AGP-kortet (?).. På den anden side slog jeg jo lige "Assign IRQ to VGA" fra..

Nå - men i hvert fald vil den gerne boote op nu, men VgaSave vises stadig som skærmkort, også selvom jeg ikke er i fejlsikret tilstand.. Er der nogen umiddelbar løsning på det?
Avatar billede shaagerup Nybegynder
26. december 2003 - 01:45 #5
Hm.. Selvom vgasave ikke er kommet væk, vil der nu vises grafik på skærmen. Læg et svar, hvis du vil have nogle point..
Avatar billede shaagerup Nybegynder
13. juli 2004 - 22:15 #6
Lukketid..