Avatar billede quite Nybegynder
17. januar 2001 - 18:29 Der er 6 kommentarer og
4 løsninger

Nogen med MIDI-erfaring!!?

Jeg fatter ikke et klap her.

Hvordan får man sin pc og et keyboard til at kommunikere?

1. Er det ikke meningen at man bare skal sætte midi-stikket i gameporten på lydkortet og så skulle det bare køre?

2. Jeg har forsøgt at tilføje noget microsoft midi og noget fra creative på porten, men det bliver ikke installeret...

Mit lydkort er et soundblaster AWE Gold 64. Styresystemet er win 98 SE. Der står ikke MIDI-port nogen steder overhovedet og jeg kan ikke vælge det. Jeg fatter cirka ingenting. Skal bruge keyboardet i cubase. Burde være ligetil, ikke?

På forhånd tak!

Rasmus
Avatar billede deurell Nybegynder
17. januar 2001 - 18:35 #1
Jeg har erfaring, men du må nok beskrive dit problem lidt nærmere. Jeg har nmmelig ikke den store erfaring med AWE gold 64.(har dog god kenskab til soundblaster i al almindelighed).
Ps. Jeg bruger selv Cubase.
Skriv lige hvilken ledning/stik in/out og keyboard du bruger
Avatar billede quite Nybegynder
17. januar 2001 - 18:42 #2
Det er et gammelt yamaha-keyboard. Ældgammelt, men midi-standarden skulle jo ikke have ændret sig? Det siger samtlige forhandlere i hvert fald.
Jeg har iøvrigt også forsøgt med et spritnyt keyboard hvor problemet var det samme.

Jeg har også et live-kort, men på det virker det heller ikke - det kort fungerer generelt ikke optimalt, faktisk.

Problemet er, at jeg ikke kan få pc\'en til at registrere at der er et keyboard tilsluttet. Iøvrigt er der kun en midi-out port når jeg går ind i kontrolpanel -> multimedier. Jeg kan \"tilføje\" et instrument og har forsøgt, men det ser ikke ud til at have nogen effekt.

Jeg har jo et midi-kabel som jeg bruger til at forbinde pc og keyboard, men det virker ikke, eller også er porten i pc\'en bare underlig. For vi er vel enige om at det er game-porten på lydkortet man skal sætte midikablet i? Jeg har iøvrigt forsøgt at skifte rundt på midi-out og midi-in stikkene på keyboardet, også dette uden held!

Jeg er ret blank, hvilket irriterer mig grænseløst da jeg plejer at have i det mindste nogen idéer!

Jeg har icq 23502524, hvis du skulle have lyst til at hjælpe mig ad den vej. Takker for den foreløbige hjælp!

Rasmus
Avatar billede quite Nybegynder
17. januar 2001 - 18:47 #3
Ledningen/kablet er et standard-noget købt i en edb-butik. I den ene ende er der hhv. et stik der passer i game-porten og et til printerporten. Jeg har ikke printerport i denne pc, så jeg bruger det til game-porten. I den anden ende er der de der 2 små stik; midi-in og midi-out!

*s*
Avatar billede vandhunden Nybegynder
17. januar 2001 - 19:46 #4
I din lydkortmanual skulle der meget gerne være en tegning der viser hvor dit midiport sidder. De to stik i den anden ende skal begge ind i keyboardet. Jeg kan ikke forstå hvis et midistik skal i printerporten, jeg mener kun det kan proppes i lydkortet, som så også skal understøtte midi. Men det ved jeg at det du har gør...
Avatar billede goody-goody Nybegynder
18. januar 2001 - 20:44 #5
Du skal inde i cubase være sikker på at det er de rigtige midi-devices du har tilsluttet.

Søg i windows efter asio. Hvis du har et program der hedder det, skal du indstille det til de rigtige I/O.

har selv cubase 32 5 og MAXI Pro ISIS
Avatar billede quite Nybegynder
19. januar 2001 - 00:24 #6
Øh, ...der følger jo noget asio-setup med cubase? Det har jeg naturligvis chekket, men så vidt jeg kan se drejer det sig udelukkende om audio-porte. Den \"finder\" i hvert fald kun audio-in og audio-out, så er du sikker på det har noget med midi\'en at gøre?
Avatar billede lnr Nybegynder
07. marts 2001 - 15:10 #7
Jeg kan se at sidste gang du har kommenteret dit spørgsmål er 19/1, har du fået et svar du kan bruge? hvis ikke kan jeg hjæpe dig
Avatar billede goody-goody Nybegynder
09. marts 2001 - 22:00 #8
hmm...
Avatar billede quite Nybegynder
01. december 2001 - 11:48 #9
Jeg fik aldrig fikset det, men tak til dem der forsøgte at hjælpe...
Avatar billede ironscorp Nybegynder
19. april 2002 - 21:31 #10
de fleste gamle keyboards har ikke den fulde midi konfiguration med 16 kanaler,men kun en midikanal