Avatar billede romolus Nybegynder
18. december 2003 - 22:24 Der er 39 kommentarer og
3 løsninger

Netværk under windows

Hejsa

Vi er ved at oprette et netværk under windows XP pro. Vi sidder bag en ADSL router som herefter er forbundet til en swich. Fra Swichen er der 3 computere, 2 på alm netværk og en på trådløst. Den på det trådløse kan kommunikere med begge de stationære, men de to stationære vil ikke snakke sammen. Vi har opdaget at routeren nogle gange tildeler begge de stationære samme ip andre gange ikke. Men resultatet er det samme de vil ikke kommunikere. Har du en ide til problemløsning?

MVH

Romolus
Avatar billede darkside Nybegynder
18. december 2003 - 22:26 #1
Installer IPX protocol på de 2 stationære, det skulle gøre det.
Avatar billede romolus Nybegynder
18. december 2003 - 22:33 #2
Vi prøver lige 2 sek...
Avatar billede romolus Nybegynder
18. december 2003 - 22:37 #3
Samme problem, vi kan stadig se alle computere på netværket, men de to stationære kan ikke få adgang til hinanden. alle maskiner kan dog komme på nettet, hvilket de hele tiden har kunnet. Vi har prøvet at boote men stadig samme IP på de to stationære
Avatar billede darkside Nybegynder
18. december 2003 - 22:38 #4
Har begge de stationære samme IP ?
Avatar billede romolus Nybegynder
18. december 2003 - 22:40 #5
Jep, de bliver tildelt af routeren, hvis vi sætter faste ip adresser kan vi ikke komme på nettet eller netværket
Avatar billede kenp Novice
18. december 2003 - 22:44 #6
inden du lukker de stationær ned så gør lige dette

XP/windows 2000

start ->kør ->cmd ->ipconfig /release

win98/me
start ->kør ->winipcfg ->tryk på release

hvilken router er det?

genstart dine sttionær
Avatar billede romolus Nybegynder
18. december 2003 - 22:47 #7
Det prøver vi lige!
Avatar billede romolus Nybegynder
18. december 2003 - 22:51 #8
Tja, nu hedder de begge 10.0.0.4 i steddet for 10.0.0.2! Routeren er en Casio og vi har cibercity
Avatar billede romolus Nybegynder
18. december 2003 - 22:54 #9
De to stationære er godt nok samme mærke og samme hardware mæssige indhold, men det betyder vel ikke noget.
Avatar billede kenp Novice
18. december 2003 - 23:03 #10
jo det kan godt betyde noget! det betyder nemlig at din router ikke kan se forskel på computerner! så det er derfor de får samme IP-adresse!

men løsningen er at du giver dem faste ip-adresser:

computer 1
ip 10.0.0.2
subnet 255.255.255.0
gateway 10.0.0.1

DNS:212.242.40.3
DNs:212.242.40.51

Computer 2
ip 10.0.0.3
subnet 255.255.255.0
gateway 10.0.0.1

DNS:212.242.40.3
DNs:212.242.40.51

Så burde det komme til at virke!
Avatar billede kbu Nybegynder
18. december 2003 - 23:21 #11
kenp >>  Selvom 2 pc'er umiddelbart er ens, har de dog - forhåbentlig - forskellig MAC-adresse på deres netkort, og det er denne MAC-adresse, som routeren bruger som identifikation af den enkelte pc.
Derfor skulle routerens DHCPserver gerne kunne se forskel på de to ens pc'er, og give dem hver deres IPadresse.
romulus >> prøv at opdatere routerens firmware.
Avatar billede romolus Nybegynder
18. december 2003 - 23:27 #12
Vi har nu fået forskellige ip adresser, og det er jo en start, ingen af computerne har aktiveret firewall, men vi får standart meddelsen fra windows: "Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource. Bla. Bla"
Avatar billede romolus Nybegynder
18. december 2003 - 23:33 #13
er MAC-adressen det samme som den fysiske adresse??? For så har begge computere samme MAC-adresse
Avatar billede kbu Nybegynder
18. december 2003 - 23:42 #14
MAC adressen er er 12 cifret hexadecimal kode som er unique for et netkort.
Der er ikke (burde ikke være)to netkort som har samme MAC-adresse.
Man kan godt sige at MAC-adressen er den fysiske adresse og IP-adressen den logiske.
Formatet for MAC-adressen er xx-xx-xx-xx-xx-xx
Avatar billede romolus Nybegynder
18. december 2003 - 23:54 #15
det er hermed afsløret at det var tilfældet, vi valgte at fjerne den ene stationæres onboard netværkskort og installere et nyt. Det løste problemet. Så tak for de mange forslag, der ér selvfølgelig lidt point for deltagelsen, men mest til KBU som ledte os på sporet. Skriv en besked som svar og få en del af kagen. Ville gerne åbne en debat på hvordan de to adresser kunne være ens? any clues?
Avatar billede kbu Nybegynder
19. december 2003 - 00:00 #16
Jeg har ikke før været ude for at to netkort have samme MAC-adresse, men en gang skal være den første.
Fortsat held og lykke.
Avatar billede djaahn Nybegynder
19. december 2003 - 01:52 #17
Jo, nu skal i høre.... Der var engang en lille kinesermand der lavede en kæmpe bunke net kort omkring 100.000, og sendet nogle af dem til Danmark, hvor de fandt frem til DTU's kollegier (Danmarks tekniks universistet), her skabte de stor revage på k-nettet, som er det store netværk for kollegierne... Det var meget sjovt.
men her til min forklaring på det der sikkert er sket her:
På de fleste nye netkort, er det muligt at skift MAC-addr manuelt, også fra windows. Hvis de maskiner i har købt, er installeret med noget ghost eller noget, og der ikke er blevet opdateret SIDD'en kan dette ske, at MAC'en bliver den samme, på alle de computere!!! Smart ikke! eller noget. Da jeg ikke ved noget om jeres installationer, kunne dette være en forklaring.
I burde bare være i stand til at gå ind i kort opsætningen i enhedshåndteringen, ind under avanceret, og finde noget med manuel hardware addr. eller "lokalt administreret addresse", som det hedder hos mig.
Hvis der hvirkeligt er sket en fejl fra produkcenten, kan i jo stadig bare ændre den manuelt, og til hvad? ja det må i næsten selv om, da det er et meget lille netværk, har det ikke nogen betødning, bare der ikke er andre net ting der har samme addr.

god fornøjelse og god jul
Avatar billede djaahn Nybegynder
19. december 2003 - 01:54 #18
stavefejlene må i ikke få, men det er lidt sent!!!
Avatar billede kbu Nybegynder
19. december 2003 - 02:17 #19
Ja - det er noget rod med de MAC-adressser.
De første 6 cifre/bogstaver er en kode for producenten, og de sidste 6 cifre/bogstaver er netværkskortets serienr.
Det vil på denne måde give knap 11,4 mill. forskellige koder til hver producent.
Avatar billede kenp Novice
19. december 2003 - 08:30 #20
hvis du også mener jeg skal have lidt point er her et svar.
Avatar billede djaahn Nybegynder
19. december 2003 - 09:27 #21
Jamen kenp, dit svar er jo forkert!!
Avatar billede kenp Novice
19. december 2003 - 09:49 #22
men han kom på nettet! og var det ikke det han skulle? og det ellers skulle virke!
Avatar billede djaahn Nybegynder
19. december 2003 - 13:04 #23
Jo, men har de to netkort virkelig sammmen mac, skal han da brokke sig til sin forhandler....
Avatar billede djaahn Nybegynder
19. december 2003 - 13:09 #24
plus to netkorte med samme mac på en switch gør at switchen bliver maks forviret...!
Avatar billede kenp Novice
19. december 2003 - 13:09 #25
ja det skal han! men han fik løst sit problem! og det svarede du jo ikke engang på hvordan han fik den på nettet!
Avatar billede kbu Nybegynder
19. december 2003 - 13:27 #26
For god ordens skyld vil jeg da lige rette min oplysning om, at der er knap 11,4 mill. forskellige koder.
Det rigtige tal er knap 16,8 mill. (16^6) ;-).
Avatar billede djaahn Nybegynder
19. december 2003 - 13:48 #27
kenp >> Du har åbentbart brug for at vide lidt grundlæggende om netværk... Så her er lidt grundlæggende litteratur om netwærk:
"http://www.faqs.org/docs/linux_network/index.html"
"http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/cisintwk/ito_doc/introint.htm"

Hvis du nu læser mit svar igen, gav jeg faktisk en løsning... Din løsning er dog kun halv, og ikke særlig god. jf. litteratur... men læs selv, så har du også lidt at lave hen over julen, og du kan se hvor galt det kan gå, men sammen MAC...
Avatar billede kenp Novice
19. december 2003 - 13:55 #29
nææææ det behøver jeg ikke!

Hvorfor vil du gøre noget simpelt kompliceret? og jeg ved godt at det kan give problemer med ens mac-adresser! men ikke noget som ikke kan løses ganske simpelt!
Avatar billede djaahn Nybegynder
19. december 2003 - 14:02 #30
Nej, okay. Jeg kan jo ikke gøre for, at du vil give folk halve løsninger... Samt at du måske er lidt snæversynet, og ikke vil lære nye ting! Du minder mig lidt om en telefon supportet ved TeleDanmark - Det virker, men jeg ved ikke hvorfor!

God Jul
Avatar billede kenp Novice
19. december 2003 - 14:12 #31
tjaaa det er jo som man ser på det! skal man have noget løst! eller hvad! jeg spøger heller ikke mekanikeren som små detalijer som han laver på min bil! da det ikke er relevant! jeg ved at han lavede noget som nu virker! (og det er det vigtigste) jeg behøver ikke sætte mig ind i den avanceret reparationsmanual (som jeg ved er på 500 sider) for nu at forstå helt præcist hvorfor han nu gjorde det!
Avatar billede kenp Novice
19. december 2003 - 14:13 #32
men djaahn så burde du jo være nr. 1 i netværkskategorien!
Avatar billede djaahn Nybegynder
19. december 2003 - 14:19 #33
ken p det er sku da ikke min skyld du ikke kan finde på andet at lave, end at side og besvare spørgsmål... Jeg har været med i 3 dage, kun fordi jeg har været syg, ellers gider jeg sku ikke svare på MS ting!
But hall to the number one!!! He knows it all!!

Det er bare synd din bil har 500Hp og kun kan køre 50 Km/t -
og hvor der burde side et luft filter sidder der et benzin-filter...
Avatar billede kenp Novice
19. december 2003 - 16:26 #34
djaahn -> jeg laver skam meget andet end at sidde her! og jeg har ikke påstået at jeg ved alt! man kan alle lære noget nyt men man kan jo bestemme selv hvornår man vil lære det. (f.eks. når jeg mener at have brug for det) men så håber jeg da at du er blevet frisk igen her til julen, hivs ikke så god bedring.
Avatar billede kenp Novice
19. december 2003 - 16:27 #35
og forresten, man kan ikke monterer et benzinfilter hvor luftfiltret skal sidde har du ikke kigget imanualen ;)
Avatar billede djaahn Nybegynder
19. december 2003 - 16:39 #36
Det er lige præsis folk som dig jeg ikke skal have ansat i mit firma. Du laver en løsning der virker, men fuld af fejl og så ikke mere.... Der er ikke meget fagligstolthed tilbage!! FØJ!
Avatar billede kenp Novice
19. december 2003 - 17:23 #37
nu er jeg heller ikke IT-mand, men du er typen som skal vælge den kompliceret løsning og gøre alt mere teknisk end nødvendigt er. (godt du heller ikke er ansat der hvor jeg er du ville jo aldrig få lavet noget!)
Avatar billede akl_gr Nybegynder
20. december 2003 - 09:06 #38
djaahn: Hvis du er selvstændig burde du også vide at man laver en kundeanalyse, udfra hvilken man vælger hvilke informationer kunden har brug for og kan forstå. kenp gav en løsning som kunden kunde forstå med den baggrund kunden har, og løsningen virkede. Altså har kenp udført opgaven til et 13-tal. At du har ret i problematikken omkring mac-adresserne gør jo ikke kunden lykkeligere. Han vil bare på nettet og vil føle sig frustreret over en stor mængde information han ikke behøver og ikke forstår.
Avatar billede kbu Nybegynder
20. december 2003 - 09:53 #39
akl_gr:  Det er muligt, at du ved hvad kunden her kan forstå, og hvilken baggrund han har, men jeg tror ikke at det er rigtigt, at han ikke skal have baggrunden/problematikken med MAC-adresserne at vide.
Det er jo dette der gør ham klogere, således at han selv kan håndtere et lignende problem næste gang.
Som spørgsmålet var formuleret - samt de senere indlæg som kunden er kommet med - tror jeg nok, at kunden var i stand til at forstå hvad det handlede om.
Avatar billede kbu Nybegynder
20. december 2003 - 10:03 #40
Løsningen med at give de 2 pc'er faste IP-adresser, vil jeg betragte som en "lappeløsning", som ikke tager fat om selve problemet.
Det viste sig jo også at løsningen med at skifte det ene netkort løste problemet effektivt.
Nu kan routerens DHCP-server overtage tildelingen af IP-adresser som forudset.
Avatar billede sukos Juniormester
20. december 2003 - 10:12 #41
Bruger altid selv faste interne IP-adresser!
Booter hurtigere, og aldrig noget bøvl :O)
Avatar billede kbu Nybegynder
20. december 2003 - 11:05 #42
Det gør jeg også (delvis), men det var ikke det opgaven gik ud på ;-)