Avatar billede mortenk Nybegynder
18. december 2003 - 14:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Forkert account får mails??

Hej

Jeg kører qmail og SME 5.6 server.
Jeg har det problem at når noget udefra sender en mail med adr. 'mail@xxxxx.xx' så bliver mailen leveret hos administrator kontoen, og dette kan ikkke umiddelbart ændres nogle steder.
Jeg ønsker selv at kunne bestemme hvor mails med modtager 'mail', skal leveres.
Ved noget hvordan dette gøres??

På forhånd tak.

MVH
    Morten
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2003 - 16:36 #1
Du kan rette i /etc/aliases
Derefter skal du huske at køre newaliases
Avatar billede mortenk Nybegynder
18. december 2003 - 17:07 #2
jeg kan ikke finde noget som helst om 'mail' i den fil
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2003 - 17:24 #3
Så tilføj den.

mail@xxxxx.xx:    brugernavn
Avatar billede langbein Nybegynder
19. december 2003 - 05:16 #4
Det spesielle med sme 5.6 på godt og ondt det er at den er fullstendig "unormal" på de aller fleste områder. Det unormale er at den har et konfigureringssystem av noenlunde samme type men i ennå mere "ekstrem utgave" enn webmin. Det som man eventuelt måtte skrive inn i de "normale" konfigurasjonsfilene blir følgelig tid om annet og vanligvis ganske raskt strøket ut.

Hvis den sender mailen feil så ville jeg ha gått inn på konfigureringspanelet for e-mail. Kan det være slik at den er satt opp til å sende mailen til admin/root dersom det er en konto den ikke kjenner ??
Avatar billede mortenk Nybegynder
05. januar 2004 - 16:41 #5
Nu fandt jeg selv svaret.
Fordi jeg bruger QMail på min server, skal jeg rette i en fil (evt. oprette den) der hedder .qmail-localdelivery-mail, i /etc/qmail/alias/.
Her indskrives bare hvilke modtagere der ønskes.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. januar 2004 - 17:39 #6
Tja, slik skal det vel vanligvis funger og slik fungerer det vel på e-smithen er stund.

Det "unormale" på godt og ondt med e-smith det er at den har et sentralt konfigureringssystem. Når man retter i de ordinære konfigurasjonsfilene på denne måten så pleir det sentrale konfigurasjonssystemet å skrive over disse endringene etter et stykke tid. Jeg har ellers ikke testet at dette gjelder den aktuelle qmail filen også, men hvis endringene skulle forsvinne etter et lite stykke tid så vil det vel ikke være helt unormalt.

Når det ellers gjelder levering av mail til rett sted så kan man sette opp en mail forwarding på administrasjonspanelet slik at man får den levert riktig på den måten.

Synes ellers E-smith er ganske morsom, men også ganske spesiell.