Avatar billede lawaetz Nybegynder
18. december 2003 - 01:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Farve laser printer

Jeg står i en situation hvor jeg skal bruge en color-laser printer. Den skal bruges et par gange om året til at printe 2500-3000 reklamer og ellers blot alm. forretningsbreve og bilag. Hvilken printer kan i anbefale, og især mht. udskrift pr. laserpatron.?
Avatar billede ronion Nybegynder
18. december 2003 - 03:24 #1
Umiddelbart vil jeg nok anbefale at købe en HP da min erfaring vise at de er mere driftstabile end andre mærker, og hvis du er klar til at bruge de 17000-20000 som en god en koster så var en HP Color LaserJet 4600 nok værd at overveje
Avatar billede lawaetz Nybegynder
18. december 2003 - 13:32 #2
Jeg er slet ikke klar til at lave en så høj investering. Jeg er helt nede ved de 5000-6000 kr. og jeg vil gerne have nogle konkrete erfaringer omkring hvilke printere som har de mest holdbare toner og tromler.
Avatar billede jpvj Nybegynder
18. december 2003 - 13:40 #3
Jeg har INGEN erfaring med små printere men en god del erfaring med store (A3 printere med ekstraudstyr).

Når du køber en farvelaserprinter skal du først og fremmest sætte dig nogle kvalitetskrav:
- udskriftstid (IKKE fra spec. men lav dine egne tests og udskriv dem hos en forhandler). Spec. angiver "Op til x sider pr. minut" og det kan gå RIGTIGT langsomt :-)
- udskriftskvalitet
- garanti/service
- funktionalitet (netværks, duplex, ekstra bakker)
- driver support ... er producenten kendt for at udvikle gode drivere? Hvor mange år plejer de at supportere deres drivere? Fremtidige drivere til andre SO? (ex. har HP har skuffet MEGET på 8500/PS driveren - de anbefalede at vi brugte Adobes!)

Lad være med at købe en printer med en for lille processor (eller en hostbaseret løsning) - opgaverne vokser altid i komplexitet og udskriftshastigheden vil så blive dræbende langsom.

Printeren bør native supportere PCL6 og PS3.

OKI 5000 og 7000 serie ser jo lovende ud. Du kan sende en mail til info@oki.dk og bede om at få printet et eller andet som du har vedhæftet. Så sender de det retur så du kan vurdere kvaliteten. OKI er kendt for have lave driftomkostninger og stabile

Held og lykke!
Avatar billede lawaetz Nybegynder
19. december 2003 - 00:18 #4
Tusind tak for den gode beskrivelse. Men som sagt skal jeg blot bruge den til min enkelmandsvirksomhed og jeg er ikke klar til at investere flere tusinde. Jeg har dog fulgt dit råd og kigget lidt på oki's produkter og er blevet rimelig vild med Oki C5100N som vi koste mig ca. 6000,-
Jeg ved godt du nævnte at du ingen erfaring har med små printere, men ved du om denne teknonologi Single Pass LED er fup eller fakta?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. december 2003 - 11:06 #5
Du kan læse hele tråden på http://www.eksperten.dk/spm/405166

Der har jeg lagt en masse betragtninger.

Min holdning er stadig, at skal man køre farvelaser, skal du have et minimumforbrug på 1000 sider om måneden, og de laserprintere der er billige i indkøb, er meget dyre i drift.

Så det er primært din egen vurdering af, at du VIL have en farvelaser derhjemme for de små anskaffelsesudgifter, du skal tage stilling til. Der skal være fordelen, i stedet for at få det lavet på et rigtigt trykkeri, for økonomisk kan det ikke betale sig, ud fra hvad dú skriver.

Jeg har i øvrigt filosoferet over prisberegning her: http://www.eksperten.dk/spm/406531
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. december 2003 - 01:12 #6
Single Pass er "blot" afløseren for de ældre farvelaserprinteres 4 pass teknologi, hvor hver fave blev lagt på en ad gangen.

OKI har altid brugt LED teknologi og de påstod dengang de kom på markedet, at den er mere driftsikker end "normale" laserprintere. I dag hører man ikke mere til det argument.

Min erfaring med OKI's små printere har været, at de er utroligt driftsikre.

Jeg vil dog stadig anbefale dig at besøge en forhandler. Medbring en bærbar (eller en CD med PDF versin i press quality) og test udskrifterne FØR du køber...

Det er korrekt at offset tryk er blevet meget billigt i dag, men jeg vil vove at påstå, at meget små oplag koster en bondegaard i tryk. I stedet bliver de printet på store farvelaserprintere (kr. 500.000+) i en meget høj kvalitet, og til en meget fornuftig pris.

Man får dog aldrig samme flexibilitet som ved inhouse tryk. Ud over selve prisen for at printe, skal medregnes tidsforbrug til at udskrive de ønskede mængder.

Men igen: Test-test-test før du køber. Når først den står der, så er du låst.

Jeg forlader tråden nu - lægger et svar hvis du mener jeg har været til hjælp.