Avatar billede gephion Nybegynder
17. december 2003 - 10:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

IP adresse sorteringsværktøj

Hejsa...

Hvis det ikke lige er det rigtige sted at poste det her spørgsmål, så undskylder jeg, da jeg ikke rigtigt var sikker på hvor det hørte hjemme...

MEN.

Jeg har efterhånden fået akkumuleret en ret stor IP adresse liste, som jeg gerne vil have sorteret. Nogen vil måske synes det er en lidt sær ting, men da jeg skal have indført den liste i min Ghost Recon game server ban list, så bliver jeg nødt til at sortere dem efter "størrelse", ellers vil min server lukke af for ALLE.

Og det er jo rimeligt usmart :)

Så jeg skal bruge et værktøj, der kan sortere en liste af IP adresser, fra den mindste øverest til den største nederst.

Altså fra dette:

til dette:

For ellers går det galt :(

Nogen der kan hjælpe mig med en måde at gøre det på, for den liste jeg har består af over 1000 IP adresser, så det er pænt surt at skulle gøre det manuelt...
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. december 2003 - 10:59 #1
Det kan både word og excel gøre for dig. Sæt listen ind i en tabel (en kollonne) og sorter med Tabel - sorter
Avatar billede venturer Nybegynder
17. december 2003 - 11:09 #2
Som buffer skriver.
Jeg vil klart foretrække Excel.
Så laver du fire kolonner (én kolonne til hver oktet).
Så kan du forholdsvis let sætte den til først at sortere efter første IP tal. Derefter på den næste IP tal osv.
Hvis du kun bruger én kolonne, skal du til at konfigurere den til selv at indsætte . de rigtige stedet (ellers bliver det til et tekstfelt). For at sortere dem korrekt bliver du desuden nødt til at lave alle IP adresser om til 12 cifre så 4.46.6.50 bliver til 004.046.006.050. Dérfor skal du bruge fire kolonner :)
Avatar billede venturer Nybegynder
17. december 2003 - 11:10 #3
Du kan desuden let gemme listen som en simpel tekst fil efter den er sorteret. Og for at gøre det endnu simplere kan lave en Makro i Excel så når du indtaster nye IP'er på listen skal du blot aktivere din makro, så sortere den selv og gemmer automatisk listen til en fil.

Der er mange muligheder :)
Avatar billede venturer Nybegynder
17. december 2003 - 11:12 #4
...og jeg bliver ved....

Først nu gik det lige op for mig at du allerede har en rimligt omfattende liste.
Hvis bare IP'erne står på hver deres linie skulle du gerne umiddelbart kunne importere dem ind i f.eks. Excel OG få dem fordelt ud på de fire kolonner.
Kig evt. på Import mulighederne i Excel.
Avatar billede djaahn Nybegynder
18. december 2003 - 00:09 #5
Det er ikke nogle elgante løsninger folk kan komme med her!!!
Du skal jo sikker t have et lille program der køre en gang om ugen, og det bliver man jo idiot af at side og gøre med word og lign.
Lav et lille perl program der læser tekst filen ind i en type med fire intergers, og lav en bubbel sort på dem, gem så i en ny fil. Der findes med garati et program der allerede gør det på www.perl.org. Hvis du bruger Windows og ikke perl, og kun lige kan finde ud af at lave et bat scripte, søg på google efter "pcsort", som kan klare tricket!!
Avatar billede djaahn Nybegynder
18. december 2003 - 00:10 #6
husk i pcsrt at slå numeric til!

god fornøjelse og god jul!
Avatar billede gephion Nybegynder
18. december 2003 - 07:43 #7
Takker ydmygst djaahn, det var lige præcis hvad jeg skulle bruge, det pcsort er jo et lille gude værktøj :)

Tak til alle der har deltaget!

Der var nogle gode ideer imellem, men jeg har valgt at smide de 200 point til djaahn, da hans svar gav mig det nødvendige værktøj til at sortere i en eksisterende liste, uden alt for meget besvær...

djhaahn: Hvis du lige gider smide et svar engang, så vil jeg sige tak for hjælpen med nogle point :)
Avatar billede djaahn Nybegynder
18. december 2003 - 10:19 #8
Hep Hey!
Avatar billede gephion Nybegynder
19. december 2003 - 18:00 #9
Takker for hjælpen djaahn, der sparede du mig lige for nogle rigtigt kedelige timers arbejde :)

Guldværktøjet kan forøvrigt findes her, hvis andre kunne få brug for det:

http://members.cox.net/dos/txtfrmt.htm

nederste tool....

Enjoy!