Avatar billede elgen2 Nybegynder
17. december 2003 - 10:43 Der er 15 kommentarer

Ustabil Hardware, men hvad ?

Hej

Jeg oplever ret ofte at min computer går ned (kører Winxp),  helt uden varsel genstarter den bare som havde jeg trykket på reset-knappen. Ofte sker det et par gange efter hinanden. Slukker jeg den jeg den så et stykke tid, kan der gå nogle timer (til tider et ½ døgn) inden det sker igen. Problemet opstår specielt hvis jeg køre nogle lidt tunge ting, som f.eks. et 3d spil eller under udpakning af filer. Jeg har flere gange forsøgt at ligge Windows ind igen helt fra bunden, og så kan det faktisk køre op imod en måned. Men der er ingen tvivl om at det kommer igen senere. Hvad kan problemet være ?

Jeg er ved at være overbevist om at det er noget af min hardware der driller, men hvordan finder jeg ud af om det er HDD, grafikkort, ram eller bundkortet der har problemer (har ikke lige penge til at skifte det hele og se hvad det er ) ?. Eneste ting jeg har erfaret via et testprogram, er at chipset-temp måles til 144 grader C (har dog for ganske nyligt skiftet blæseren til chipsættet, men problemet med genstart har været der hele tiden). Er der evt. nogle der kan anbefale nogle gode testprogrammer der kan tjekke min hardware ordentligt ?

På forhånd tak!

Mvh

Carsten

p.s. jeg har igennem godt et års tid kørt med Winxp uden at mærke til de her problemer.
Avatar billede andersenph Nybegynder
17. december 2003 - 10:45 #1
Avatar billede andersenph Nybegynder
17. december 2003 - 10:46 #2
Avatar billede andersenph Nybegynder
17. december 2003 - 10:47 #3
http://www.sisoftware.co.uk/

Disse 3 programmer er gode til at teste pc med.

Hvilken hdd har du?
Avatar billede andersenph Nybegynder
17. december 2003 - 10:48 #4
Det kunne også være et generelt varme problem.

Prøv at pille siden af kabinettet og se om der er forskel....
Avatar billede andersenph Nybegynder
17. december 2003 - 10:49 #5
Du kan evt. også opdatere dine drivere til grafikkortet....
Avatar billede elgen2 Nybegynder
17. december 2003 - 10:56 #6
Har prøvet med opdaterede drivere, har ligeledes haft siderne af kabinettet. Jeg har en IBM gxp 45 GB, men har testet den med ibms eget HDD test program. Intet ser dog ud til at være defekt med den.
Avatar billede andersenph Nybegynder
17. december 2003 - 10:58 #7
Jamen så prøv memtesten og de andre programmer :0)
Avatar billede mufoxe Nybegynder
17. december 2003 - 12:02 #8
Hvis du har en ringe strømforsyning, kan det meget vel være den, som er årsag til problemerne.
Avatar billede elgen2 Nybegynder
17. december 2003 - 12:08 #9
hej igen

Har nu kørt memtesten, og kan se at den melder fejl hver gang i test 5, med: Err-Bits: "Exclusive or of good and bad data (this shows the position of the failing bit(s))". Men kan jeg regne med at det reelt så er her at fejlen i mit system er, eller er det bare et udtryk for at ikke alt gik glat under testen (tænker på at der er noget der hedder error correcting memory) ?
Avatar billede mufoxe Nybegynder
17. december 2003 - 12:10 #10
Den må ikke melde fejl af nogen art.
Avatar billede elgen2 Nybegynder
17. december 2003 - 12:16 #11
Så jeg kan regne 100% med at der er en seriøs defekt i Ram'en og at det ikke er mit  motherboard der laver det ?
Avatar billede mufoxe Nybegynder
17. december 2003 - 12:21 #12
Der er ikke noget i denne verden, som er 100%. Memtest giver normalt en rigtig god indikation af om der er fejl i RAM'en. Hvis du har flere moduler i, kan du forsøge at tage nogle ud eller bytte rundt på dem og køre testen igen med den nye konfiguration
Avatar billede andersenph Nybegynder
18. december 2003 - 07:16 #13
Enig med mufoxe.
Memtesten bliver brugt seriøst af alle "nørder", fordi det er et rigtigt godt og præsist værktøj.
Har du kun een ramblok vil det højst sansynligt afhjælpe dit problem at udskifte den.
Avatar billede elgen2 Nybegynder
18. december 2003 - 08:37 #14
Nu har jeg købt en nye gang ram, så ser jeg lige om det virker
Avatar billede andersenph Nybegynder
18. december 2003 - 08:42 #15
Krydser fingre :)